اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

گزارش فارس از آیین اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن

از قطع برق در سالن تا ابراز علاقه متسابقان نسبت به برگزیدگان مسابقات

سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شب گذشته 12 خردادماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

از قطع برق در سالن تا ابراز علاقه متسابقان نسبت به برگزیدگان مسابقات

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، آیین‌ اختتامیه سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شب گذشته 12 خردادماه با حضور «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام «علی‌اکبر ناطق نوری» رئیس بازرسی ویژه دفتر مقام معظم رهبری، «حسین مظفر» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام «علی محمدی» رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه، سردار «احمدرضا پوردستان» فرمانده نیروی زمینی ارتش، سردار «زاده‌کمند» جانشین فرمانده نیروی انتظامی، «حسن گروسی» مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و جمعی از مسئولان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

پیش از برگزاری مراسم اختتامیه تمامی صندلی‌های سالن پر شده بود به طوری که بسیاری از مردم قرآن‌دوست کشورمان مجبور شدند بر روی زمین نشسته و نظاره‌گر مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم باشند.

 

ابتدای این مراسم باشکوه که البته بدون حضور مسئولان دولتی برگزار شد، «جعفر فردی» حائز رتبه نخست رشته تلاوت سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.

پس از آن مجریان مراسم، «بهزاد هژبری» رتبه نخست رشته حفظ کل این دوره از مراسم را برای تلاوت آیاتی از قرآن به جایگاه فراخواندند اما پیش از اجرای تلاوت این حافظ بین‌المللی به دلیل طوفان شدید چند ثانیه برق سالن اجلاس سران قطع شد که خوشبختانه با هماهنگی‌های صورت گرفته به سرعت مشکل قطع برق برطرف شد و حافظ قرآن کشورمان به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «آل‌عمران» پرداخت.

در حین تلاوت قاری و حافظ برگزیده این دوره از مسابقات سکوت خاصی بر سالن حکم‌فرما بود و همه با تمام وجود به تلاوت زیبای نفرات اول مسابقات بین‌المللی قرآن گوش سپرده بودند.

پس از آن، کلیپی از روند برگزاری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشورمان از نحوه ثبت‌نام و گزینش تا برگزاری مراسم افتتاحیه و مراحل مختلف مسابقات پخش شد و سپس گروه مدیحه سرایی منتخب منطقه آزاد اروند به اجرای برنامه پرداخت.

قرائت بیانیه هیئت داوران توسط «ابوالفضل علایی» رئیس هیئت داوران سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به نمایندگی از داوران این دوره یکی دیگر از برنامه‌های مراسم اختتامیه مسابقات قرآن بود. 

در بخشی از این بیانیه آمده بود: حمد و سپاس بی‌پایان ذات ملکوتی را سزاست که امت اسلامی را بار دیگر در ایام پر برکت نزول وحی و عید مبعث که بزرگ‌ترین عید و روز دوستی و اتحاد مسلمانان است با برگزاری سی‌ویکیمن دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گرد هم آورد. مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از نظر هیئت داوران این دوره، مصداقی برای حق‌محوری، عدالت‌جویی و فرصتی برای رقابت و تعاملی سازنده بین مسلمانان جهان برای دستیابی به آرمان‌های مشترک مبتنی بر تعالیم وحدت آفرین قرآن است.

در ادامه حجت‌الاسلام «علی محمدی» رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود، به ارتقای رشد کمی و کیفی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از نخستین دوره تاکنون اشاره کرد و گفت: سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با حضور 110 نفر از نمایندگان 71 کشور جهان و حضور 10 داور خارجی، 5 داور داخلی و 3 ناظر برگزار شد؛ در حالی که نخستین دوره این مسابقات در سال 1360 با حضور 24 نماینده از 12 کشور برگزار شده بود که این رشد کمی قابل تقدیر است.

 

سپس «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان آخرین مسئول در جایگاه قرار گرفت. وی با اشاره به احادیثی از ائمه اطهار(ع) درباره اهمیت تلاوت قرآن، گفت: قرآن عهد و پیمانی است که خداوند با بندگانش بسته است که این تعهد با تلاوت روزانه 50 آیه از قرآن اثبات خواهد شد. در این عهد شفا و رحمت نهفته شده است که انسان را از غیر خدا بی‌نیاز می‌سازد.

در پایان این مراسم، از نفرات برگزیده سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تجلیل به عمل آمد.

در حین تجلیل از برگزیدگان این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، بسیاری از متسابقان از اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده و باید تا چند روز آینده به کشور خود بازگردند بسیار ناراحت بودند چرا که از نظر بسیاری از متسابقان ایران بهترین کشور برای رشد در عرصه فعالیت‌های قرآنی است و اگر در ایران بمانند به طور حتم موفق‌تر خواهند شد.

 

متسابقان در پایان این مراسم برگزیدگان مسابقات بین‌المللی قرآن را در آغوش می‌گرفتند و حتی برخی که زبان یکدیگر را هم نمی‌فهمیدند با اشاره نسبت به یکدیگر ابراز علاقه می‌کردند و عکس یادگاری می‌گرفتند.

«محمد یوسف البدر» نماینده کشور انگلیس در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و همچنین چند نفر از متسابقان در پایان این مراسم با «جعفر فردی» حائز رتبه نخست رشته قرائت عکس یادگاری گرفتند و کسب این رتبه را به وی تبریک گفتند.

در گوشه‌ای دیگر از سالن، حافظان قرآن کریم کشورهای مختلف دور «بهزاد هژبری» حائز رتبه نخست در رشته حفظ جمع شده بودند و  به وی برای کسب این رتبه تبریک می‌گفتند.

به این ترتیب، پرونده سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با معرفی برترین‌ها و همچنین خاطرات بسیاری برای متسابقان بسته شد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول