اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نیویورک تایمز گزارش داد

«سلوا کر» و «ماشار» بانی قطحی و نسل‌کشی در سودان جنوبی هستند

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: رئیس جمهور سودان جنوبی و رهبر شورشیان این کشور بر سر تخاصم دیرینه خود، سودان جنوبی را با قطحی و نسل‌کشی مواجه کرده‌اند.

«سلوا کر» و «ماشار» بانی قطحی و نسل‌کشی در سودان جنوبی هستند

به گزارش فارس روزنامه نیویورک تایمز آمریکا سرمقاله امروز خود را به سودان جنوبی اختصاص داده و نوشت: «سلوا کر میاردیت»، رئیس جمهور سودان جنوبی و «ریک ماشار»، رهبر شورشیان این کشور آینده و دوام این کشور نوپا را با خطر جدی مواجه کرده‌اند.

این روزنامه آورده است: روند توسعه سودان جنوبی و تبدیل شدن به کشوری که تضمینی برای بقای آن وجود داشته باشند به چالشی بزرگ مبدل شده و سلوا کر و ماشار این چالش را دشوارتر کرده‌اند.

نیویورک تایمز نوشت: از زمان آغاز جنگ در دسامبر گذشته در سودان جنوبی این دو رقیب با طرفداران مجهز به سلاح خود، کشور را به صحنه کشتار مبدل کرده‌اند و هزاران تن در این درگیری‌ها کشته و ده ها هزار تن آواره شدند و امیدها برای آینده ای باثبات در جوان‌ترین کشور جهان بر باد رفته است.

این روزنامه آورده است: وخامت اوضاع در سودان جنوبی به جایی رسیده که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ پنجشنبه گذشته اعلام کرد آتش جنگ داخلی در سودان جنوبی مانع شده که کمک‌های بشردوستانه به صورت زمینی یا دریایی به دست خانواده های نیازمند برسد و به همین منظور  برای اولین بار در سودان جنوبی کمک‌ها به صورت هوایی برای مناطق دور افتاده به زمین انداخته می‌شود.

نیویورک تایمز بر اساس اظهارات بان کی مون دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد سودان جنوبی با قحطی فاجعه باری روبرو است و گفت احتمال وقوع نسل کشی در این کشور وجود دارد.

این روزنامه آمریکایی آورده است: بیش از یک میلیون تن طی پنج ماه اخیر در سودان جنوبی آواره شده اند که حدود 80 هزار تن از آنها به اردوگاه های سازمان ملل در این کشور پناه برده‌اند و حدود 300 هزار تن دیگر هم به اتیوپی، اوگاندا، سودان و کنیا گریخته اند

این روزنامه آمریکایی نوشت: در حالی که سلواکر و ماشار میلیون ها تن از شهروندان سودان جنوبی را کشته یا آواره کرده اند خانواد‌های هر دوی آنها و سپرده‌هایشان در خارج از این کشور در سلامت کامل به سر می‌برند.

سلوا کر رئیس جمهور سودان جنوبی، و ریک ماشار، رهبر شورشیان، روز جمعه (9 می، 19 اردیبهشت) برای نخستین بار بعد از آغاز جنگ داخلی خشونت آمیز در این کشور، در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، به طور مستقیم مذاکره کرده و به توافقنامه آتش بس دست یافتند اما دو طرف همچنان به خصومت‌های خونبار خود ادامه می‌دهند.

خشونت و ناآرامی در سودان جنوبی از اواخر سال گذشته (2013 میلادی) با درگیری میان نظامیان وفادار به سلوا کر و نیروهای ماشار در جوبا آغاز شد و به سرعت در این کشور نفت‌خیز گسترش یافت.

نیروهای وفادار به سلوا کر از اعضای قبیله دینکا و نیروهای ماشار، رهبر مخالفان از قبیله نوئر، پانزده دسامبر 2013 میلادی بعد از آن که رئیس جمهور سودان جنوبی، ماشار را به تلاش برای کودتا متهم کرد، درگیر شدند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول