اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

«ابراهیم صدر» به عنوان فرمانده جدید نظامی طالبان معرفی شد

در پی برکناری «عبدالقیوم ذاکر»، طالبان برای پیشبرد عملیات نظامی خود فرد دیگری را به عنوان مسئول عملیات نظامی خود تعیین کرد.

«ابراهیم صدر» به عنوان فرمانده جدید نظامی طالبان معرفی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، به نقل از «روزنامه والستریت ژورنال» طالبان فردی جدیدی به نام «ابراهیم صدر» را به عنوان مسئول نظامی خود تعیین کردند.

به گفته این روزنامه، ابراهیم صدر  که امسال از زندان پاکستان رها شده، رابطه خوبی با اداره سازمان اطلاعات پاکستان(آی. اس. آی) دارد و یکی از اشخاص مورد اعتماد این سازمان محسوب می‎شود.

گفتنی است که پیش از این، عبدالقیوم ذاکر عهده‎دار رهبری و پیش‎برد عملیات نظامی طالبان بود؛ اما وی در این اواخر از سوی این گروه از سمت یادشده کنار زده شد.

به نظر برخی کارشناسان نظامی افغان ناکامی در اخلال انتخابات ریاست جمهوری افغانستان(16 فروردین) دلیل بروز اختلافات در سطح رهبری طالبان و در نتیجه برکناری عبدالقیوم ذاکر بوده است.

کارشناسان نظامی افغان، از جمله «جاوید کوهستانی» معتقدند: در عزل و نصب اخیر در ساختار تشکیلاتی گروه طالبان، نظر و نگرش اعضای سازمان اطلاعات پاکستان نقش اصلی را داشته است.

کوهستانی تشدید حملات نظامی طالبان در هفته جاری را نیز ناشی از فشار سازمان اطلاعات پاکستان با هدف جبران شکست این گروه در اخلال دور اول انتخابات ریاست جمهوری می‎داند.

این حملات که تحت نام «عملیات خیبر» به راه انداخته شد، تلفات سنگینی را برای طالبان به دنبال آورد؛ بطوریکه «روزنامه جامعه باز» در کابل، شمار طالبانی را که در جریان این عملیات- هفت روزه- کشته و زخمی شدند، حدود 500 نفر گزارش کرد.

این درحالی است که برگزاری دور دوم انتخابات افغانستان، تقابل تازه نظامیان طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان را محتمل و قابل پیش‎بینی ساخته است.

اما «نظیفه ذکی» عضو پارلمان و ژنرال پیشین ارتش افغانستان بر این باور است که طالبان تمام توان و انرژی خود را صرف اخلال دور نخست انتخابات افغانستان کردند و اکنون این گروه خسته و افسرده از این تجربه تلخ و ناکام، امید چندانی برای اخلال دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور ندارند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول