اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته

ثبت ۲۵۹ مورد قاچاق کودک افغان در خارج/ کشته شدن ۱۳۷ شبه‎نظامی طالبان

کشته شدن ۱۳۷ شبه‎نظامی طالبان، ثبت ۲۵۹ مورد قاچاق کودکان افغان در خارج از افغانستان و کشته و زخمی شدن ۱۲ پلیس در افغانستان، بخشی از مهمترین خبرهای این کشور در ۲۴ ساعت گذشته است.

ثبت ۲۵۹ مورد قاچاق کودک افغان در خارج/ کشته شدن ۱۳۷ شبه‎نظامی طالبان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، دفتر مطبوعاتی وزارت کشور افغانستان با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد، در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولایت‌‎های «ننگرهار»، «بغلان»، «قندوز»، «زابل»، «لوگر»، «میدان وردک»، «هرات»، «فراه»، «فاریاب»، «غزنی»، «قندهار» و «هلمند» در 24 ساعت گذشته 105 شبه‎نظامی طالبان کشته، 2 نفر زخمی و 10 نفر دیگر آنان دستگیر شدند.

از سوی دیگر دفتر مطبوعاتی ولایت «هلمند» در جنوب افغانستان در با انتشار اطلاعیه‎ای از کشته شدن 28 شبه‎نظامی طالبان در منطقه «کجکی» این ولایت در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغان خبر داد است.

همچنین دفتر مطبوعاتی والی ولایت «قندهار» با انتشار اطلاعیه‎ای از کشته شدن 7 شبه‎نظامی طالبان در منطقه «تخته پل» این ولایت خبر داد.

«احمد ضیا عبدالزی» سخنگوی والی ولایت «ننگرهار» می‎گوید که در نتیجه حمله هوایی نظامیان خارجی چهار شبه‎نظامی طالبان در منطقه «نازیان» این ولایت کشته شدند.

کشته و زخمی شدن 9 غیرنظامی در افغانستان

وزارت آموزش و پرورش افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، که بر اثر پرتاب موشک به منطقه «روادت» ولایت «ننگرهار» یک دانش آموز کشته و چهار نفر دیگر از آنان زخمی شدند.

از سوی دیگر، «عبدالحمید نور» فرماندار منطقه «شیندند» ولایت «هرات» در غرب افغانستان می‎گوید که بر اثر پرتاب موشک به منزل مسکونی در این منطقه 2 زن کشته و 2 کودک زخمی شدند.

کشته و زخمی شدن 12 پلیس در افغانستان

«غلام  سخی روغ لیوانی»، فرمانده پلیس ولایت «زابل» در جنوب افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که بر اثر انفجار مواد جاسازی شده در یک موتورسکلیت در شهر «قلات» مرکز این ولایت پنج پلیس و پنج غیرنظامی زخمی شدند.

به گفته لیوانی، این رویداد زمانی روی داد که کاروان نیروهای امنیتی افغان از این مکان می‎گذشت که مواد منفجره عمل کرد.

از سوی دیگر، «سید سرور حسینی» فرمانده پلیس ولایت «قندوز» در شمال افغانستان نیز از زخمی شدن 2 پلیس بر اثر انفجار مین جاسازی شده در خودرو سربازان، خبر داد.

همچنین «عمرزواک» سخنگوی والی ولایت «هلمند» می‎گوید که در نتیجه حمله شبه‎نظامیان طالبان به یک پاسگاه امنیتی در منطقه «مارجه» ولایت هلمند 3 پلیس کشته یک نفر زخمی شدند.

در همین حال، مقام‎های ولایت «هرات» نیز از کشته شدن یک پلیس ملی در این ولایت خبر داد.

کشته شدن 3 فرمانده  شبه‎نظامی طالبان در غرب و شمال افغانستان

«احمد جاوید» سخنگوی والی ولایت «فاریاب» در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل اظهار داشت که بر اثر حمله نیروهای امنیتی افغان در این ولایت یک فرمانده شبه‎نظامی طالبان همراه با 3 نفر از افرادش کشته شدند.

همچنین دفتر مطبوعاتی ریاست امنیت ملی افغانستان با انتشار اطلاعیه‎ای از کشته شدن یک فرمانده شبه‎نظامی طالبان به نام «نیک محمد» و دستگیری 2 تن دیگر که قصد ترور یک سرباز افغان در ولایت «سرپل» را داشتند، خبر داد.

از سوی دیگر، «جاوید کارگر»، سخنگوی پلیس ولایت «فراه» در غرب افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که در نتیجه درگیری نیروهای امنیتی افغان با شبه‎نظامیان طالبان در منطقه «بالابلوک» این ولایت «ملا نور محمد» فرمانده این گروه همراه با 3 تن دیگر آنان کشته شدند.

به گفته کارگر، این درگیری زمان رخ داد که آنان قصد حمله به یک پاسگاه امنیتی افغان را داشتند.

ثبت 259 مورد قاچاق کودکان افغان در خارج از افغانستان

«محمد نور مهمند»، معاون وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان امروز در یک نشست خبر در کابل اظهار داشت که این وزارت 259 مورد قاچاق کودکان افغان را به خارج از این کشور در سال گذشته به ثبت رسانده است.

به گفته مهمند، قاچاق کودکان خلاف قانون افغانستان و کنوانسیون حقوق کودکان ملل متحد است.

وی افزود، قاچاقچیان انسان کودکان افغان را به گروه‌های تبهکار دیگری فروخته و از آنان سو استفاده می‌کنند.

به گفته وی این کودکان مدت یک ماه می‎شود که از سوی پلیس مرزی به این وزارت تسلیم داده شده بود که در مرکز حمایت کودکان به سر می‎بردند.

این درحالی است که این وزارت چندی پیش، از افزایش چشمگیر حضور کودکان در کارهای سخت در افغانستان خبر داد و گفت که نبود بودجه و مراکز آموزشی از عمده ترین چالش‌های فراروی این کودکان می‎باشد.

براساس آخرین گزارش سازمان ملل در افغانستان، در سال 2013 میلادی، 545 کودک کشته و 1149 نفر دیگر از آنان در سراسر افغانستان زخمی شدند.

انتهای پیام/ز

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول