اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
گزارش خبرنگار اعزامی فارس به استان «لباب» ترکمنستان

افتتاح پالایشگاه جدید گاز در شرق ترکمنستان+ تصاویر

پالایشگاه جدید گاز «بختیارلیق» واقع در استان «لباب» در شرق ترکمنستان، ساعتی پیش طی مراسمی رسمی با حضور رئیس جمهوری ترکمنستان، دیپلمات‌های خارجی مقیم «عشق‏‌آباد» و نیز مقامات دولتی چین راه‏‌اندازی شد.

افتتاح پالایشگاه جدید گاز در شرق ترکمنستان+ تصاویر

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به منطقه گازی «بختیارلیق» در شرق ترکمنستان، پالایشگاه گاز بختیارلیق توسط شرکت ملی گاز چین (CNPC) احداث شده و ظرفیتی حدود 9 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی صادراتی به چین برآورد شده است.

«قربانقلی بردی‏محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان، طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این مجتمع مجهز گازی گفت: عملیات ساخت و ساز پالایشگاه گاز بختیارلیق در سال 2011 میلادی آغاز شده است و ظرفیت آن 8 میلیارد و 670 میلیون متر مکعب می‌باشد.

وی تصریح کرد: ارزش این طرح بالغ بر 600 میلیون دلار بوده و شامل چهار خط تولیدی و صنعتی پالایشگاه و تصفیه گاز می‌باشد که مطابق با آخرین فناوری‌های روز احداث شده است.

رئیس جمهوری ترکمنستان افزود: گاز طبیعی تولید شده این پالایشگاه از طریق خط لوله گاز ترکمنستان به چین صادر خواهد شد.

وی تأکید کرد: راه‌اندازی خط لوله گاز ترکمنستان به چین که در سال 2009 میلادی با حضور سران کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و چین صورت پذیرفته بود، در واقع نماد بارز همکاری‌های موفقیت‌آمیز میان «عشق‌آباد» و «پکن» در زمینه انرژی می‌باشد.

وی افزود: قرار است در پالایشگاه مذکور که مساحت آن 80 هزار متر مربع است، 600 نفر پرسنل فنی محلی و چینی مشغول به کار شوند.

رئیس جمهوری ترکمنستان همچنین تصریح کرد: چین شریک راهبردی ترکمنستان است و عشق‌آباد قصد دارد در آینده نیز تعاملات بلندمدت خود را با پکن در زمینه‌های انرژی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گسترش دهد.

وی با اشاره به اینکه چین تا به حال در ترکمنستان بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده، اعلام کرد که چین تنها برای توسعه میدان گازی بختیارلیق که پالایشگاه گاز حاضر نیز شامل آن می‌شود، بیش از 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

رئیس جمهوری ترکمنستان همچنین خبر داد که فردا (پنجشنبه) فاز دوم توسعه میدان گازی «گالکینیش» واقع در ناحیه «یولوتان» در جنوب ترکمنستان، نیز طی مراسم باشکوهی آغاز خواهد شد که ساخت آن را نیز شرکت‌های چینی برعهده دارند.

بردی‌محمداف در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به اهمیت راه‌اندازی خط لوله گاز ترکمنستان به چین که از خاک کشورهای ازبکستان و قزاقستان نیز عبور می‌کند، اعلام کرد: در آینده نزدیک ساخت خط لوله جدید گاز ترکمنستان به چین با عبور از خاک کشورهای آسیای مرکزی همچون ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان آغاز خواهد شد، که نقش مهمی را در همکاری‌های منطقه‌ای اقتصادی کشورهای ذی‌نفع در این خط لوله گاز ایفا خواهد کرد.

رئیس جمهوری ترکمنستان همچنین خاطر نشان کرد که عشق‌آباد پایبند به سیاست و اصول تنوع‌بخشی به صدور حامل‌های انرژی به بازارهای جهانی است و در آینده نیز گاز خود را به همه متقاضیان عرضه خواهد کرد. 

«او سینسیوآن» قائم مقام کمیته در امور توسعه و اصلاحات چین که در رأس هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی این کشور در این مراسم حضور داشت، طی سخنانی گفت: در جریان سفر رسمی سال گذشته رئیس جمهوری چین به ترکمنستان، سران 2 کشور بر توسعه و گسترش همکاری‌های راهبردی در زمینه انرژی و نیز افزایش میزان صادرات گاز ترکمنستان به چین توافق کردند.

وی گفت: راه‌اندازی طرح مذکور گواه بر تصمیمات سران و دولت‌های 2 کشور دوست می‌باشد و شرکت‌های چینی با استفاده از جدیدترین فناوری و تکنولوژی‌های روز این طرح راهبردی گازی را احداث کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به میدان گازی بختیارلیق ترکمنستان، سپس رئیس جمهوری ترکمنستان به همراه مقامات عالی‌رتبه دولت این کشور و نیز مهمانان خارجی در مراسم راه‌اندازی پالایشگاه گاز شرکت کرد و از بخش‌های مختلف این تأسیسات مهم گازی بازدید کرد.

لازم به ذکر است که ترکمنستان صادرات گاز خود را در سال 2009 میلادی آغاز کرد و هم‏‌اکنون روزانه بیش از 80 میلیون متر مکعب گاز از طریق خط لوله گاز ترکمنستان –چین به کشور مصرف‌کننده چین صادر می‏‌کند.

گزارش‌های منتشر شده در حاشیه مراسم افتتاحیه مذکور که از سوی شرکت ملی گاز چین تهیه شده حاکی از آن است که از بدو آغاز صادرات گاز ترکمنستان به چین، ترکمنستان بیش از 78 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را به چین صادر کرده است.

شرکت ملی چین تنها شرکت خارجی است که در منطقه خشکی قرارداد تقسیم محصول را در منطقه قراردادی «بختیارلیق» در شرق ترکمنستان با دولت این کشور امضا کرده است.

با توجه به تأسیسات و زیربنای فنی و مهندسی و صنعتی که با سرمایه کلان چینی و توسط شرکت‌های چینی از سال 2007 میلادی تا به حال در ترکمنستان فراهم شده است، از جمله راه‏‌اندازی فاز اول میدان بزرگ گازی «گالکینیش» که از نظر ذخایر مقام دوم را پس از میدان پارس جنوبی به خود اختصاص می‌دهد، ترکمنستان در حال حاضر قادر است سالانه 30 میلیارد متر مکعب گاز را به چین صادر کند.

از سوی دیگر برنامه‌های کلان و تصمیمات و توافقات دولت‏‌های ترکمنستان و چین حاکی از تلاش طرفین برای افزایش میزان سالانه صادرات گاز ترکمنستان به چین به 65 میلیارد متر مکعب در سال‌های آینده می‌باشد.

کارشناسان اقتصادی منطقه بر این باورند که چین با اختصاص سرمایه کلان در بازار انرژی ترکمنستان و آسیای مرکزی، در سال‌های آینده به بازیگر اصلی و واردکننده عمده گاز طبیعی ترکمنستان و آسیای مرکزی تبدیل خواهد شد.

از سوی دیگر این امر در حالی است که چین با بهانه عبور خط لوله گاز ترکمنستان به چین کلیه کشورهای آسیای مرکزی را به این امر جذب کرده و با سرمایه خودش خطوط لوله گاز خود را از طریق خاک این کشورها احداث می‏‌کند و بابت عبور گاز خود هزینه ترانزیتی را نیز به کشورهای آسیای مرکزی پرداخت می‌کند و قصد دارد در آینده گاز سایر کشورهای آسیای مرکزی را نیز به این خط لوله تزریق کند.

در ادامه تصاویر اختصاصی خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به این مراسم در استان لباب ترکمنستان را ملاحظه می‌فرمائید:

 

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول