اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نگاهی به گسترش حضور اقتصادی ژاپن در بازار ترکمنستان

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه ژاپن که در رأس یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی ـ کارشناسی به ترکمنستان سفر کرده، پس از دیدار با رئیس‌جمهور این کشور، خواستار گسترش روابط و همکاری‌ همه‌جانبه توکیو - عشق‌آباد شد.

نگاهی به گسترش حضور اقتصادی ژاپن در بازار ترکمنستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏آباد، «تاکااو ماکینو» معاون پارلمانی وزارت امور خارجه ژاپن که در رأس یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی کارشناسی به ترکمنستان سفر کرده پس از دیدار با رئیس جمهور این کشور خواستار گسترش روابط و همکاری‌های همه جانبه توکیو- عشق‌آباد شد.

خبرگزاری رسمی ترکمنستان امروز، پنجشنبه در گزارشی ضمن تأیید مطلب فوق تصریح کرد: معاون پارلمانی وزارت خارجه ژاپن در ملاقات با «قربانقلی بردی‏محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان بر علاقمندی کشورش برای توسعه روابط دوجانبه ترکمنستان و ژاپن و نیز همکاری در موضوعات منطقه‏‌ای و بین‏‌المللی مورد علاقه 2 طرف از جمله مسئله افغانستان تأکید کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان نیز با ارزیابی مثبت نتایج سفر رسمی خود به ژاپن در سپتامبر ماه سال گذشته میلادی اعلام کرد که عشق‌‏آباد نیز آمادگی دارد در همه زمینه‌ها مناسبات خود را با توکیو توسعه و گسترش دهد.

این گزارش حاکی از آن است که طرفین در جریان این ملاقات که در آن سفیر ژاپن در عشق‌‏آباد نیز حضور داشت، همکاری دوجانبه در زمینه انرژی به ویژه صنعت نفت و گاز، حمل و نقل، ارتباطات، فناوری نوین، بهداشت و سلامتی، ورزش، گردشگری، آموزش و فناوری اطلاعاتی را جزء مهمترین بخش‌های تعاملات میان عشق‏‌آباد و توکیو قلمداد کردند.

نگاهی به گسترش حضور اقتصادی ژاپن در بازار ترکمنستان

گفتنی است که رئیس جمهور ترکمنستان 2 هفته پیش در مراسم کلنگ زنی مجتمع جدید پتروشیمی جدید در ساحل ترکمنی دریای خزر که ارزش آن بالغ بر 3 میلیارد دلار برآورد شده و از محل اعتبارات بانک‌های ژاپنی پشتیبانی مالی شده و با مشارکت شرکت‌های ژاپنی و کره جنوبی احداث خواهد شد، اعلام کرد که در جریان سفر رسمی سال گذشته میلادی به ژاپن قراردادهای به ارزش 20 میلیارد دلار با مقامات ژاپنی و ترکمنی امضا شده‏ که قسمت عمده آن را طرح‌های نفت و گاز ،فناوری نوین، و صنعت پتروشیمی در خاک ترکمنستان تشکیل می‌دهند.

ترکمنستان به دنبال امکان مشارکت شرکت‏‌های ژاپنی در پروژه های مشترک سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی، فرآوری گاز، برق و دیگر بخش‌‏های صنعت خود است.

پیش از این وزارت اقتصاد و توسعه ترکمنستان در گزارشی اعلام کرد که هم‌اکنون ده‌ها شرکت با مشارکت سرمایه‌گذار ژاپنی ثبت شده که حدود 30 طرح بزرگ صنعتی در سراسر ترکمنستان به ویژه در طرح توسعه و بازسازی پالایشگاه نفت و نیز ساخت مجتمع جدید تولید کود شیمیایی در مرو در جنوب ترکمنستان را در دست اجرا دارند.

ترکمنستان و ژاپن در سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک خود را برقرار کرده و دولت ژاپن در سال 2005 میلادی سفارت خود را در عشق‌آباد و ترکمنستان نیز دایر کرد.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول