اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گوشت قرمز عمده‌ترین تولید دامی بویین زهرا

شهرستان بویین زهرا با توانمندی‌هایی که در حوزه دامپروری دارد توانسته با تولید 45 درصد از تولیدات گوشت قرمز در استان قزوین سهم بسزایی در این بخش ایفا کند.

گوشت قرمز عمده‌ترین تولید دامی بویین زهرا

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، این شهرستان با تحت پوشش قرار دادن 6 بخش با مجموع 252 واحد آبادی و در حدود یک هزار و 148 واحد تحت پوشش (شامل روستاها، دامداری‌ها، مرغداری‌ها، آبزی‌‌پروری، واحدهای تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی و داروخانه‌ها و مراکز مایه‌کوبی و غیره) جمعیت دامی حدود 60 هزار راس گاو و گوساله، 300 هزار راس گوسفند و بز، 300 راس تک سمی و یک هزار و 800 قلاده سگ را تحت پوشش واکسیناسیون، تست سل و بروسلوز قرار می‌دهد.

این شهرستان به دلیل وسعت زیاد واحدهای تحت پوشش‌، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی با چند استان و مطرح بودن آن به عنوان قطب بزرگ دامپروری در سطح استان قزوین و نیز پراکندگی بالای روستاها و واحدهای دامداری تحت پوشش اقدام به احداث دو اداره دامپزشکی در بخش‌های آبگرم و آوج کرده است که با استقرار این واحدها ارائه خدمات بهداشتی و فنی به دامداران از کمیت و کیفیت بهتری برخوردار شده است.

از سوی دیگر با توجه به کم‌توسعه‌یافتگی مناطق تحت پوشش حمایت‌های لازم در خصوص استقرار فعالیت بخش‌های خصوصی از قبیل داروخانه دامپزشکی‌، دفاتر اشتغال به امور درمانی‌، مرکز مایه‌کوبی دام و غیره انجام پذیرفته است.

این شهرستان با دارا بودن جمعیت گاو و گوساله در واحدهای صنعتی حدود 5 هزار راس میزان 28 هزار تن شیر در سال تولید می‌کند که سهم به‌سزایی در تولید شیر واحدهای صنعتی این استان را دارا است.

همچنین با دارا بودن 248 واحد پرورش مرغ گوشتی توانایی تولید بالغ بر 24 هزار و 500 تن گوشت سفید مرغ را در سال دارا است.

فرماندار شهرستان بویین زهرا در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا با بیان اینکه جهش کشاورزی و دامپروری شهرستان بویین زهرا نیازمند تلاش و عزم همگانی است، اظهار داشت: توجه به مسئله کشاورزی و دامپروری شهرستان بویین زهرا به عنوان نیاز جدی و اساسی همواره مورد توجه و نگاه مسئولان قرار داشته است.

احد احمدی با اشاره به اینکه رفع موانع از مسیر کشاورزی شهرستان بویین زهرا نیازمند حمایت بیشتر است، ابراز داشت: در همین راستا بازدیدهای مداوم و سرزده‌ای تا به امروز از مجتمع‌های کشت و تولید شهرستان به عمل آمده است.

این مسئول با تأکید بر اینکه کشاورزان باید با افزایش سطوح زیرکشت برای تحقق سندهای توسعه این شهرستان گام بردارند، ابراز داشت: مدیریت صحیح و کارآمد در زمینه‌های مرتبط با کشاورزی جزو محورهای مهم شهرستان بویین زهرا است.

فرماندار شهرستان بویین زهرا با بیان اینکه جایگاه نخست تولید گوشت قرمز استان قزوین به شهرستان بویین زهرا تعلق دارد، ابراز داشت: از همین رو نیازمند حمایت بیشتر از دامپروران شهرستان بویین زهرا هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته حجم فراوانی از خدمات ارزنده برای ارتقای صنعت کشاورزی و دامپروری شهرستان بویین زهرا به وقوع پیوسته است، ابراز داشت: جایگاه فعالیت‌ها و کارهای انجام شده از نگاه روستائیان کشاورز و دامپرور شهرستان بویین زهرا بسیار مورد رضایت قرار داشته است.

فرماندار شهرستان بویین زهرا با اشاره به اینکه محورهای توسعه شهرستان بویین زهرا بر پایه کشاورزی تاکنون به حرکت ادامه داده است، ابراز داشت: مدیریت کارآمد به عنوان نبض حرکت‌های مهم و موفق اینچنینی است.

مدیر جهاد کشاورزی بویین زهرا نیز در این خصوص گفت: در بویین زهرا روزانه 87 تن شیر در مجتمع‌های دامداری این شهرستان تولید می‌شود.

مرتضی شعبان‌نژاد اظهار کرد: 11 واحد صنعتی و 24 واحد نیمه‌صنعتی پرورش دام در بخش‌های مرکزی، رامند، شال و دشتابی این شهرستان تاکنون راه‌اندازی شده که روزانه بیش از 87 تن شیر در این واحد‌ها تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویین زهرا اضافه کرد: توسعه واحد‌های پرورش دام و طیور جزو برنامه‌هایی است که در این شهرستان پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه بازدیدهای منظمی از واحد‌های دامداری صنعتی و نیمه‌صنعتی این شهرستان در شهر‌های بویین زهرا، دانسفهان، شال و ارداق انجام می‌شود، بیان کرد: توسعه طرح‌های بخش کشاورزی در بویین زهرا با جدیت ویژه‌ای در حال پیگیری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویین زهرا ادامه داد: حمایت از دامداران و واحد‌های مختلف کشاورزی زمینه را برای جهش اقتصادی فراهم می‌کند.

شعبان‌نژاد بیان کرد: موفقیت کشاورزان بویین زهرایی در تولید و برداشت فراوان محصولات در طول چند سال اخیر به خوبی نشان‌دهنده وجود ظرفیت‌های فراوان در این زمینه است.

وی با بیان اینکه شاخص‌های کشت و برداشت محصولات باغی نیز در این شهرستان رشد خوبی را تجربه کرده، تصریح کرد: فعالیت مسئولان بخش کشاورزی و تعامل کشاورزان با آنان سطح رشد کشاورزی را افزایش داده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویین زهرا ادامه داد: رفع مشکلات و موانع کشاورزان از اولویت‌های مهم دیگر این اداره است که به طور مستمر و با حضور کشاورزان صورت می‌گیرد.

شعبان‌نژاد ابراز کرد: همچنین سالانه مقادیر قابل توجهی بذر و کود در بین کشاورزان بویین زهرا توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه توجه مسئولان استانی به بخش‌های کشاورزی این شهرستان باید افزایش یابد، عنوان کرد: برنامه‌ریزی کاربردی و تأمین اعتبار در عرصه کشاورزی بسیار مهم است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویین زهرا خاطرنشان کرد: توسعه طرح‌های حمایتی از کشاورزان و دامپروران باید در دستور کار جدی قرار گیرد.

شعبان‌ن‍‍‍ژاد با بیان اینکه طول دوره پرورش این جوجه‌ها حدود 50 روز است، اظهار کرد: با توجه به افزایش جوجه‌ریزی و فعالیت واحدهای مرغداری در سطح شهرستان بویین زهرا آمار تولید در شهریورماه سال جاری بالاتر از ماه‌های قبل خواهد بود.

وی ادامه داد: طی پنج روز نخست مردادماه سال جاری 161 هزار قطعه در مرغداری‌ها جوجه‌ریزی شده است و همه مرغداری‌ها با حداکثر ظرفیت در حال پرورش مرغ گوشتی هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویین زهرا گفت: در تیر ماه سال جاری تعداد 377 هزار و 500 قطعه جوجه گوشتی به مزارع پرورش مرغ گوشتی شهرستان بویین زهرا افزوده شده است.

وی افزود: در حال حاضر مجموع تولید شیر در مجتمع‌های دامداری شهرستان بویین زهرا 78 تن است که این میزان برابر 11 درصد از تولید مجموع این فرآورده در سطح استان قزوین است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویین زهرا افزود: همچنین بیش از 45 درصد از تمام تولید گوشت قرمز استان قزوین نیز به شهر بویین زهرا و نواحی تابعه این شهرستان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه پرورش ماهی نیز فعالیت‌های این اداره گسترده است، تصریح کرد: بیش از 32 استخر پرورش ماهی در حال حاضر در شهرستان بویین زهرا راه‌اندازی شده است که سالانه مقدار قابل توجهی ماهی از این استخر‌ها که بیشتر آنان در شهر ارداق قرار دارد، برداشت می‌شود.

شعبان‌نژاد خاطرنشان کرد: 22 درصد از کل تخم‌مرغ تولیدی استان قزوین نیز به شهرستان بویین زهرا اختصاص دارد.

شهرستان بویین زهرا با دارا بودن یک واحد کشتارگاه صنعتی طیور با ظرفیت حدود 400 هزار قطعه کشتار مرغ در سال، یک واحد کشتارگاه صنعتی بوقلمون با ظرفیت حدود 130 هزار قطعه کشتار بوقلمون در سال و کشتارگاه صنعتی دام با ظرفیت حدود 30 هزار راس کشتار گوساله و 120 هزار راس کشتار گوسفند و بز در سال در سطح استان قزوین از ظرفیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/77003/ط40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول