اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح نشست مسئولان سرپرستان رسانه‌های مازندران و معاون استاندار

از گم شدن مردم در رسانه‌های محلی تا قول برای حل مشکلات رسانه‌های مازندران

مشکلات و معضلات مطبوعات استان مازندران در نشست حدود سه ساعته با معاون سیاسی استاندار مطرح شد، در این نشست هم‌اندیشی مسئولان رسانه‌های استان دغدغه خود را در بحث اطلاع‌رسانی مطرح کردند.

از گم شدن مردم در رسانه‌های محلی تا قول برای حل مشکلات رسانه‌های مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، پیش از ظهر امروز نشست مدیران مسئول و پیشکسوتان عرصه رسانه با معاون سیاسی‌امنیتی استاندار مازندران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و مدیرکل اجتماعی و خانواده استانداری مازندران در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با حضور حدود 30 مدیرمسئول، سرپرست و پیشکسوت عرصه رسانه برگزار شد.

در این نشست مدیران مسئول و پیشکسوتان فعال در نشریات و خبرگزاری‌های مازندران به بیان نقطه نظرات خود و مشکلات این عرصه پرداختند که اغلب این صحبت‌ها رویکرد اقتصادی نشریه را دربرمی‌گرفت و بعد فرهنگی و تولید محتوا، نادیده گرفته شد.

تنها تنی چند از فعالان عرصه رسانه، به ابعاد دیگر رسانه و مشکلات و معضلات، پرداختند.

اقدامات فرهنگی را جدی بگیریم

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این نشست، اظهار داشت: 114 رسانه اعم از نشریات و خبرگزاری‌ها در مازندران فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه اجرای کار فرهنگی و اقتصادی مربوط به یک فرد و شخص نیست، ادامه داد: ‌بیانات رهبری در حوزه اقدامات فرهنگی را باید جدی بگیریم و همه با دغدغه در این عرصه وارد شویم و بدانیم که فقط اداره کل فرهنگ و ارشاد، متولی فرهنگ نیست و همه خود را مسئول بدانیم.

بعد از صحبت‌های ابتدایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، یونسی معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران، شنونده سخنان اهالی رسانه بود.

مطبوعات محلی به مشکلات مردم بپردازند

مهرانگیز عباسی سرپرست خبرگزاری فارس در مازندران در این نشست، اظهار داشت: خبرنگاران، حلقه فراموش شده این نشست هستند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران با مشکلات زیادی مواجه هستند اما بزرگ‌ترین مشکل این عرصه، ساماندهی نشدن خبرنگاران استان است، یادآور شد:‌ تقاضا داریم خبرنگاران در استان ساماندهی شوند.

عباسی با اشاره به گلایه برخی اصحاب رسانه مبنی بر مخاطب نداشتن رسانه‌های محلی و مورد اقبال قرار نگرفتن از سوی مردمی بومی، تصریح کرد: مردم، حلقه گم شده در مطبوعات محلی هستند و شاید اگر مشکلات مردم در مطبوعات محلی مطرح می‌شد رفع مشکلات اقتصادی رسانه‌های محلی را هم در پی داشت و معتقدم از مردم ننوشتند که مخاطب محلی داشته باشند.

خبرنگاران واقعی در معرض حوادث هستند

در ادامه این نشست مهدی روحی سرپرست روزنامه ایران در مازندران، گفت: ساختار مطبوعات و خبرنگاران مازندران ساماندهی شده نیست و نیازمند این ساماندهی هستیم.

وی با اشاره به اینکه جامعه مطبوعاتی مازندران جایگاهی ندارد و صرفا به دنبال تخریب یکدیگر هستند، تصریح کرد: رسانه‌های مازندران هیچ‌وقت حلقه نشدند تا دست همدیگر را بگیرند بلکه همیشه، یکدیگر را قطع کردیم.

روحی با بیان اینکه 114 رسانه فعال در استان وجود دارد که هر یک مدیرمسئول و یا سرپرستی دارند اما چرا تعداد اندکی در این نشست حضور دارند، متذکر شد: مدیران مسئول پاسخ دهند چرا در این نشست حضور نیافته‌اند.

وی ضمن ابراز گلایه از ساماندهی نشدن خبرنگاران در استان، خاطرنشان کرد:‌ چرا کسی جرات ندارد به موضوع ساماندهی خبرنگاران ورود پیدا کند و چرا جلوی کسی که می‌خواهد به این مسئله ورود پیدا کند را می‌گیرند.

روحی با بیان اینکه چند نفر از خبرنگاران واقعی، بیمه هستند، ادامه داد: باتری‌ساز و راننده نیسان، بیمه خبرنگاری هستند اما خبرنگاری که در این عرصه فعالیت می‌کند، بیمه نیست.

وی با اشاره به اینکه خیلی از ما فقط مدعی هستیم و فقط کارت خبرنگاری داریم، گفت: خبرنگاران واقعی در معرض حوادث هستند.

روحی با بیان اینکه مرحوم جابر معافی سرپرست فقید خبرگزاری فارس در مازندران، کوله‌باری از استرس بود، یادآور شد: بعد از رفتن او، برای خانواده‌اش چه ماند و چرا هیچ‌یک از خبرنگاران بیمه حوادث نیستند.

راحله حاجیان سردبیر نشریه آسمان شمال هم در سخنانی با تاکید بر لزوم حرکت رسانه‌های استان به سمت حرفه‌ای شدن، اظهار داشت:‌اگر اتحادیه‌های صنفی تقویت شوند و بتوانند روی پای خود بایستند در این شرایط، حرکتی ماندگار و ریشه‌ای در عصر طلایی سیاست‌گذار یاستان را به نام خود ثبت می‌کنید و بعدها هم این گام حفظ می‌شود.

وی با بیان اینکه از ویژگی‌های منشور توسعه، توسعه مطبوعات است، یادآور شد: مسئولان نیاز دارند بخش‌های پنهان را از چشم مطبوعات ببینند و این مسئله به نفع دولت است.

بار تولید خبر بر دوش خبرنگاران خبرگزاری‌ها است

کلثوم فلاحی خبرنگار خبرگزاری فارس در این نشست، اظهار داشت: انتقادها به سمت مجموعه دولت در استان بیان شد و بهتر است رسانه‌ها نگاه نقادانه‌ای به سمت خود هم داشته باشند.

وی ضمن ابراز گلایه از وضعیت نابسامان مطبوعات در استان و آماده‌خور شدن اغلب رسانه‌های مکتوب، تصریح کرد: روزی رسانه‌های مکتوب را روزی‌نامه خطاب می‌کردند و امروز نام فست‌فود برازنده برخی از این نشریات است.

فلاحی با اشاره به اینکه خبرنگاران خبرگزاری‌ها نمی‌توانند از پوشش یک جلسه، نشست و... بدون تهیه خبر خارج شوند، گفت: بار تولید و انعکاس خبر بر دوش خبرنگاران خبرگزاری‌ها است در حالی که خبرنگاران فضای مکتوب منتظر می‌مانند تا خبرگزاری‌ها اقدام به انتشار خبر کنند و آنها به کپی خبر بپردازند.

وی با تقدیر از مدیران مسئولی که آگاهانه در عرصه مطبوعات فعالیت می‌کنند، یادآور شد: عرصه مطبوعات مازندران، بیشترین آسیب را از سوی مدیران مسئول ناآگاه می‌بیند که ناآگاهانه افرادی را به عنوان خبرنگار وارد عرصه می‌کنند که این افراد منش و رفتار فعالیت در این حوزه را نمی‌دانند و به مسائل روز و آگاهی از اخبار هم اشراف ندارند و باعث تنگ شدن عرصه برای خبرنگاران واقعی می‌شوند.

فلاحی با بیان اینکه چرا مدیران مسئول از خبرنگارانی که به جلسات و نشست‌ها می‌فرستند نمی‌خواهند که به تولید خبر بپردازند و با انتشار خبر خبرگزاری و حذف نام منبع، مهر تاییدی بر رفتار خبرنگار خود می‌زنند، خاطرنشان کرد: حذف نام منبع از خبر، نوعی سرقت و دزدی است و هیچ دین و آیینی هم دزدی را بلامانع عنوان نکرده است.

وی درباره بعضی صحبت‌ها مبنی بر اینکه خبرنگاران تجهیزات ندارند، گفت: استاندار سابق در دو مرحله برای تجهیز رسانه‌ها اعتبار اختصاص داد و مدیران مسئول گزارش دهند که این اعتبار را صرف چه مواردی کرده‌اند.

دیدگاه ما بر تقویت رسانه‌ها است

در پایان این نشست علیرضا یونسی مدیرکل سیاسی و امنیتی استاندار مازندران، اظهار داشت:‌دیدگاه ما این است که اگر رسانه‌ها تقویت شوند مردم، دولت، انقلاب، اسلام و ایران تقویت می‌شود و تلاش ما هم بر تقویت رسانه‌ها به اندازه توان ما است.

وی با اشاره به اینکه درباره بیمه خبرنگاران هر کاری که وجاهت قانونی داشته باشد را انجام می‌دهیم، ادامه داد: برای زمین خانه مطبوعات هم راهکار بدهید که استانداری چه اقدامی می‌تواند انجام دهد و ما هم پیگیری می‌کنیم.

یونسی با بیان اینکه باید بررسی شود چرا گرایش عامه مردم به مطبوعات محلی، پایین است، افزود: باید بدانیم چرا مردم محلی مخاطب رسانه‌های استان نیستند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران خاطرنشان کرد: کیفی‌سازی ومحتوای مطالب، مربوط به خود رسانه‌ها است.

به گزارش فارس این نشست حدود سه ساعت به طول انجامید.

انتهای پیام/86007/خ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول