اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان‌:

‌نقش متولیان دولتی در سلامت جامعه‌ 25 درصد است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ‌نقش متولیان دولتی در ارتقای سلامت جامعه حداکثر 25 درصد است.‌

‌نقش متولیان دولتی در سلامت جامعه‌ 25 درصد است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ‌علی‌اکبر حقدوست پیش از ظهر امروز در آستانه هفته سلامت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هفته سلامت سال جاری از اول تا هفتم اردیبهشت ماه و با ‌شعار «یک عمر سلامت، با خود مراقبتی» نامگذاری شده است.

وی افزود: سلامت مقوله بسیار پیچیده، گسترده و دارای ابعاد مختلف، جسم، روان، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی است، با این دید آحاد جامعه، فرد، خانواده، دولت، سازمان‌های غیردولتی و تمام ارکان جامعه فعالیت‌هایشان برای ارتقای سلامت است.

حقدوست عنوان کرد: وزارت بهداشت و بهزیستی ‌متولیانی هستند که به طور مستقیم وظایفی را در رابطه با سلامت دارند، اما ‌عملکرد و نقش آنها ‌محدود است و درصد نقش این متولیان سلامت نسبت به ارتقای سلامت حداکثر 25 درصد است.‌

وی گفت: ‌اگر مردم غذای نامناسب بخورند، رفتار پرخطر داشته باشند، مواد تولیدی ‌صنایع‌ در جهت حفظ سلامت نباشد،‌ نظام پلیسی، حقوقی و قضایی جامعه صحیح عمل نکند و‌ نظام سیاسی یک کشور بر پایه‌های علمی و در جهت سلامت جامعه تنظیم نشده باشد، متولیان سلامت از جمله وزارت بهداشت چندان کاری نمی‌توانند انجام دهند.

حقدوست با اشاره به نقش مردم در حفظ و ارتقای سلامت خاطر نشان کرد: در برخی جوامع مترقی دنیا، شعار بخش سلامت «سلامت خواست مردم است»، مردم اگر بخواهند باید نظام و دولت برای ارتقای سلامت فعالیت کند و طبیعی است اگر خواست مردم در این حوزه کم شود وظیفه دولت و حاکمیت هم کم می‌شود.

وی اظهار داشت: در بعضی از نظام‌ها می‌گویند سلامت وظیفه دولت است، چه مردم بخواهند و یا نخواهند، به عنوان مثال اگر مبانی علمی ثابت می‌کند دریافت واکسن مؤثر است، باید به اجبار هم که شده واکسن تلقیح شود، زیرا وظیفه دولت است که سلامت را ارتقا‌ دهد.

حقدوست تصریح کرد: نگاه و باورهای دینی اسلامی از این نیز عمیق‌تر می‌شود در باورهای دینی جسم، روان و اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم همه ودیعه الهی و امانتی است که خداوند بر عهده ما گذاشته است.ما نباید در این امانت خیانت کنیم و با این دیدگاه است که می‌گوییم‌ اگر انسان کاری انجام دهد که به جسمش آسیب برساند، حرام است.

این مسئول بیان داشت: بر اساس همین اصل فقهی است که بعضی از علما و مراجع تقلید اعلام می‌کنند کشیدن سیگار حرام است، زیرا به جسم آسیب می‌رساند و انسان حق ندارد به جسم خود آسیب برساند.

وی عنوان کرد: حفظ و ارتقای سلامت از دیگاه دینی نه تنها خواست تک تک مردم است، بلکه وظیفه آنها‌ و وظیفه دینی‌ است همانگونه که وظیفه داریم نماز بخوانیم و روزه بگیریم وظیفه داریم برای حفظ سلامت جسم و روح و روان خود و دیگران و حفظ سلامت جامعه، فعالیت کنیم.

انتهای پیام/2446/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول