اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آینده خدمات درمانی پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها

از مهمترین تأکیدات دولت برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزایش کمی و کیفی خدمات درمانی به مردم است تا نگرانی آنان برای هزینه‌های درمان بیماران به حداقل خود برسد.

آینده خدمات درمانی پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس در همدان، یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم هزینه‌های درمان بیمارانی است که انسان به آن مبتلا می‌شود. در حالی که بار بیماری بر دوش همراهان و بیمار به اندازه کافی سنگینی می‌کند، نگرانی هزینه‌ها نیز به جای خود باقی است.

به همین دلیل یکی از تأکیدات دولت برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، ساماندهی بخش درمان است تا بیماران و همراهان آنان تنها دغدغه بیماری خود را داشته و هزینه های درمانی، بار مضاعفی بر دوش آنان نشود.

دولت اعلام کرده که 10 هزار میلیارد تومان برای بخش درمان در نظر گرفته شده تا از این طریق و البته اجرای فاز دوم هدفمندی و انصراف افراد متمکن، مردم بیشتری از خدمات درمانی و بیمه‌ای بهره‌مند شوند به ویژه آن که دولت بحث بیمه همه ایرانیان را نیز پیش کشیده است.

برای اینکه بهتر بتوان اقدامات دولت پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی را درک کرد، تشریح وضعیتی فعلی و ترسیم آینده می‌تواند معیار خوبی برای قضاوت باشد، به ویژه این که در استان همدان چند مراکز درمانی از جمله بیمارستان و درمانگاه وجود دارد.

در حال حاضر دو بیمارستان آتیه در همدان، بیمارستان دکتر غرضی در ملایر و درمانگاه‌های شماره یک و 2 همدان، تویسرکان، نهاوند و اسدآباد به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی خدمات رایگان ارائه می‌دهند.

کارشناس ارشد مدیریت درمان استان همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در حال حاضر حدود 40 درصد از جمعیت استان که 700 هزار نفر است، زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و از خدمات ارائه شده در این بیمه استفاده می‌کنند.

نسترن یزدانفر ادامه داد: با توجه به اینکه تعرفه‌های درمانی با رشد مواجه بوده و این رشد در بخش خصوصی چشمگیرتر است، مسئولان به دنبال افزایش تعرفه‌های دولتی هستند تا فاصله قیمتی بین تعرفه‌های بخش خصوصی و دولتی نیز کاهش یابد.

وی ادامه داد: این امر باعث می‌شود در نهایت پرداخت مردمی کمتر شده تا رضایتمندی از بخش درمانی افزایش یابد.

کارشناس ارشد مدیریت درمان استان همدان ادامه داد: بخش عمده‌ای از مردم زیر پوشش بیمه خدمات درمانی، ارتش، تأمین اجتماعی، کمیته امداد و بیمه سازمان‌های خصوصی مانند بانک‌ها هستند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در هر سال گروهی از مردم که بیمه نیستند، زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های تدوین شده به دنبال پوشش 100 درصدی همه مردم است، درباره شرایط فعلی استان در حوزه درمانی گفت: در بخش سلامت و درمان ارتقای مستمر را در برنامه داریم.

یزدانفر ادامه داد: هرچه پیش رویم جا برای ارتقا و بهبود کیفیت وجود دارد به همین دلیل به سمت کیفیت 100 درصدی درمانی حرکت می‌کنیم.

وی ابراز داشت: گاهی عدم انطباقاتی پیش می‌آید که همه عوامل استانی، دانشگاه علوم پزشکی و تأمین اجتماعی به دنبال حل مشکلات هستند.

این کارشناس ارشد مدیریت درمان درباره پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم گفت: به‌طور قطع اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی در ارائه خدمات در حوزه درمان تأثیرگذار است که به سیاست‌های کلان و میزان مبلغ در نظر گرفته شده، بستگی دارد.

وی تشریح کرد: برای خدمات بهتر تعداد جذب پزشکان متخصص و عمومی افزایش پیدا کند و سپس برای استان تجهیزات لازم مانند دستگاه‌های سی تی اسکن و ام آر آی بیشتری فراهم شود تا هم‌استانی‌ها برای دریافت خدمات به استان‌های دیگر مراجعه نکنند و برنامه‌ای برای بهبود کیفیت در نظر گرفته شود.

یزدانفر درباره نقش بخش خصوصی در حوزه خدمات درمانی گفت: در سازمان تأمین اجتماعی دو بخش به صورت مستقیم و غیر مستقیم فعال است که بخش نخست آن درمانگاه‌ها و مراکز ملکی تأمین اجتماعی است و بخش غیر مستقیم نیز مراکزی هستند که با تأمین اجتماعی قرارداد همکاری منعقد کردند.

وی افزود: مراکز درمانی خصوصی و دولتی از منظر تخصصی بسیار موثر در ارایه خدمات درمانی به شهروندان بیمه شده هستند.

این کارشناس درباره تعرفه‌ها گفت: سه نوع تعرفه در حوزه درمان وجود دارد که شامل تعرفه‌های خصوصی، دولتی و غیر دولتی عمومی هستند.

وی درباره تعرفه‌های خصوصی گفت: به‌طور طبیعی تعرفه‌های خصوصی از تعرفه‌های دولتی بیشتر است اما تعرفه بیمه ثابت است و بیمار باید مابه‌التفاوت این مبلغ را بپردازد.

یزدانفر ادامه داد: یکی از اهداف مهم قانون هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت کمتر سهم بیمه‌شدگان در خدمات درمانی است.

وی اظهار کرد: در سال 92 برنامه‌ریزی‌هایی برای ارتقای مستمر کیفیت خدمات در استان انجام شد که می‌توان به اقدامات عمرانی، راه‌اندازی درمانگاه اسدآباد، افتتاح کلینیک تخصصی همدان، بازسازی زایشگاه و بخش ویژه نوزادان بیمارستان آتیه بر اساس استانداردهای تعریف شده توسط مراجع ذیصلاح اشاره کرد.

این کارشناس ادامه داد: بازسازی اورژانس بیمارستان غرضی ملایر و درمانگاه شماره یک تویسرکان، جذب 130 نیروی انسانی شامل پزشک و پرسنل، افزایش 37 تخت و اخذ مجوز 16 تخت برای بیمارستان آتیه همدان و غرضی ملایر و راه‌اندازی زایمان فیزیولوژی از دیگر موارد بود.

وی درباره افزایش رضایتمندی بیماران گفت: طبق نظرسنجی‌های انجام شده، میزان رضایتمندی بیماران در سال 92، 15 درصد نسبت به سال 91 در حوزه درمان افزایش یافته است.

یزدانفر درباره مقایسه هزینه‌های درمانی در سال 92 نسبت به 91 گفت: ویزیت پزشکان عمومی در مراکز ملکی تأمین اجتماعی 6 درصد و متخصص پنج درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در بیمارستان آتیه همدان و دکتر غرضی ملایر در سال 92، 13 درصد افزایش زایمان و 6 درصد افزایش عمل جراحی داشته‌ایم.

و اما؛ آنچه دولت وعده داده کاهش هزینه‌های درمان است که انتظار می‌رود در سطح کشور رخ دهد.

در این میان، همدان باید در حوزه درمان به دلیل مرکزیتی که در غرب کشور یافته و روزانه میزبان خیل بسیاری از مراجعه‌کنندگان از استان‌های همجوار است امکانات بیشتری دریافت کند تا پس از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز همچنان موقعیت خود را حفظ کند.

امید است سایر استان‌ها نیز با بهره‌مند شدن از امکانات لازم بتوانند خدمات مطلوب، به جمعیت خود را ارائه دهند.

انتهای پیام/2499/ط40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول