اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

6 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری الجزایر در یک نگاه؛ جوان‌ترین، 50 سال دارد

مردم الجزایر فردا پنجشنبه برای انتخاب رئیس جمهور آینده خود از بین شش نامزد معرفی شده، به پای صندوق های رای می‌روند. بسیاری از کارشناسان معتقدند عبد العزیز بوتفلیقه بر خلاف وضعیت سلامتی‌اش، بخت نخست پیروزی در این انتخابات است.

6 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری الجزایر در یک نگاه؛ جوان‌ترین، 50 سال دارد

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، انتخابات ریاست جمهوری الجزایر با مشارکت 6 نامزد، فردا پنجشنبه هفدهم آوریل 2014 در این کشور برگزار می شود.

«عبدالعزیز بوتفلیقه»، رئیس جمهور الجزایر که برای چهارمین دور متوالی نامزد این انتخابات شده با توجه به ناخوش احوالی خود در مبارزات انتخاباتی حضور نداشت و «عبدالمالک سلال»، نخست وزیر سابق و «عمار غول» و «عماره بن ینس»، وزیران حمل و نقل و صنعت به نیابت از بوتفلیقه ستاد انتخاباتی او را هدایت می کنند.

بوتفلیقه قول داده در صورت پیروزی در انتخابات، قانون اساسی کشورش را اصلاح کند به گونه ای که اختیارات نمایندگان ملت در چارچوبی دموکراتیک افزایش یابد و مخالفان حق و جایگاه خود را بیابند.

این در حالی است که مخالفان از نامزدی مجدد بوتفلیقه در انتخابات شکایت می کنند و می گویند که او حتی توان سخن گفتن با مردمش را ندارد و در نشست های کابینه هم حضور  پیدا نمی کند. ائتلافی از احزاب و شخصیت های معارض الجزایری هم خواستار تحریم انتخابات شده اند.

عبدالعزیز بوتفلیقه، متولد 2 مارس 1937 در وجده است، شهری که در گذشته و در دوران استعمار جزء مستعمره‌های فرانسه بود و اکنون جزء خاک مغرب است.

بوتفلیقه از مقامات سیاسی ارتش آزادی بخش میهنی الجزایر و از افراد نزدیک به هواری بومدین در دوران جنگ استقلال الجزایر بود. با استقلال الجزایر در 1962 به وزارت ورزش، جوانان و گردشگری منصوب شد و یک سال بعد از آن با به قدرت رسیدن احمد بن بلا به وزارت امور خارجه رسید و به یکی از سخنگویان مهم جنبش عدم تعهد تبدیل شد.

او در پست وزیر امور خارجه سیاست عدم تعهد الجزایر و حمایت از جنبش های انقلابی را ادامه داد و به قهرمان حمایت از حقوق کشورهای توسعه نیافته تبدیل شد. این نقش او به ویژه در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل در مورد روابط شمال – جنوب در سال 1974 به چشم آمد که او ریاست آن را برعهده داشت.

پس از مرگ رئیس جمهور بومدین در دسامبر 1978 بیشتر ناظران بوتفلیقه را جایگزین احتمالی او می دانستند. اما ارتش و جبهه آزادی بخش میهنی بر روی شاذلی بن جدید توافق کردند و آن گاه جایگاه بوتفلیقه در حد مشاور رئیس جمهور تنزل پیدا کرد. در 1981 از کمیته مرکزی و شورای سیاسی جبهه آزادی بخش میهنی اخراج شد و یک سال بعد از آن به تبعید خودخواسته رفت. در حالی که در 1983 به فساد مالی و اختلاس نیز متهم شد.

در 1987 به کشورش بازگشت که البته این بازگشت را بسیاری تلاش برای آشتی در جبهه آزادی بخش میهنی تعبیر کردند. در سال 1989 در سومین کنگره فوق العاده جبهه آزادی بخش میهنی پس از تظاهرات اکتبر 1988 دوباره به عضویت کمیته مرکزی حزب درآمد. بوتفلیقه در 1999 دوباره به الجزایر بازگشت و با حمایت احزاب جبهه آزادی بخش میهنی و فراخوان میهنی برای مردم سالاری نامزد ریاست جمهوری شد و پس از تحریم انتخابات از سوی کاندیداهای اپوزیسیون به منصب ریاست جمهوری الجزایر رسید. او پس از پیروزی برای پایان جنگ داخلی با اسلام گرایان تلاش های بسیاری کرد. بوتفلیقه در سال 2004 با 85 درصد آرا و در سال 2009 با 90 درصد آرا مجدداً به ریاست جمهوری رسید، وی سال گذشته به سکته مغزی مبتلا شد و برای درمان دائما به فرانسه می رود.

بوتفلیقه پس از هواری بومدین که 13 سال رئیس جمهور الجزایر بود (1965-1978)، با عدم ترک کرسی قدرت از پانزده سال پیش تاکنون رکورد دار است.

«علی بن فلیس» رقیب جدی بوتفلیقه است که وعده داده در صورت پیروزی در انتخابات قانون اساسی توافقی را با حضور همه فعالان سیاسی و اقتصادی و جامعه مدنی در طول یک سال نخست از دوره ریاست جمهوری خود تدوین کند.

بن فلیس در گردهمایی انتخاباتی خود گفت: پیش نویس توافقی قانون اساسی هم به همه پرسی مردم گذاشته می شود تا به آن رای بدهند و بر اساس آن پارلمانی قوی و نماینده ای واقعی برای مردم الجزایر روی کار خواهد آمد به گونه ای که قدرت محاسبه کار دولت و وزرا را داشته باشد.

بن فلیس 69 ساله در انتخابات ریاست جمهوری 2004 هم در برابر بوتفلیقه شکست خورد و این بار پس از 10 سال کناره گیری از دنیای سیاست خود را مجددا نامزد انتخابات کرده است.

خانم «لویزه حنون»، نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری الجزایر و دبیر کل حزب کارگران این کشور است که وعده داده در صورت رئیس جمهور شدن، پیروزی های اقتصادی جدیدی را برای کشورش محقق می کند و توسعه ملی و نه توسعه شرکت های چند ملیتی و یا سازمان تجارت جهانی یا اتحادیه اروپا در الجزایر را وعده داده است.

حنون 60 ساله از برجسته ترین فعالان زن در عرصه برابری  بین زن و مرد است و برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر نامزد شده. در سال 2004 اولین زنی بود که برای تصدی ریاست جمهوری در بین کشورهای عربی نامزد شده بود.

«موسی تواتی»، 60 ساله که یک نظامی سابق است. گفته که برای مبارزه با فساد، انحراف، رشوه گیری و چپاول بیت المال در دستگاه های دولتی می خواهد رئیس جمهور شود.

«فوزی رباعین»، 59 ساله، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری است که خواستار توزیع قدرت های اقتصادی و اجتماعی کشور در همه مناطق و مرکز زدایی شده است.

رباعین هم که برای سومین بار نامزد انتخابات الجزایر شده رئیس حزب عهد 54 است (اشاره به جنگ آزادسازی الجزایر که در سال 1954 آغاز شد).

«عبدالعزیز بلعید» با 50 سال سن جوان ترین نامزد انتخابات الجزایر و رئیس جبهه المستقبل این کشور است که خواستار تشکیل کشوری قوی که در آن عدالت اجتماعی برقرار باشد شده است.

انتهای پیام/ل.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول