اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر فعال عرصه کارآفرینی:

طرح کارآفرینی در دانشگاه‌ها به پُز دادن تبدیل شده است

پژوهشگر فعال عرصه کارآفرینی گفت: طرح کارآفرینی در دانشگاه‌ها به پُز دادن تبدیل شده است.

طرح کارآفرینی در دانشگاه‌ها به پُز دادن تبدیل شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدرضا حسینی‌مقدم پیش از ظهر امروز در همایش «ضرورت و اهمیت کارآفرینی در دانشگاه‌ها» که با حضور اساتید و دانشجویان در دانشگاه پیام‌نور کرمان برگزار شد، اظهار داشت: باید امسال به شعار نامگذاری شده تحقق ببخشیم در دنیا هیچ اقتصادی بدون فرهنگ به سرانجام نمی‌رسد.

وی با اشاره به توسعه قابلیت‌های کارآفرینی و کاربردی شدن آن در دانشگاه‌ها تصریح کرد: به تعداد محققان و دانشمندانی که در حوزه کارآفرینی فعالیت کردند از کارآفرینی تعاریف متعددی وجود دارد.

با گذشت 15 سال هنوز کارآفرینی در دانشگاه‌ها به جایی نرسیده است

مشاور ارشد سیستم‌های مدیریت کیفیت یکپارچه (I.M.S) بیان داشت: اگر به سابقه کارآفرینی در سال 1975 برگردیم به مفاهیمی می‌رسیم که با کارآفرینی مدرن امروز تفاوت زیادی دارند.

وی به آغاز طرح کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور از 15 سال قبل اشاره و عنوان کرد: مانند تمام مباحث تازه شکل گرفته در کشور این موضوع نیز به جای کاربردی شدن جای خود را به پُز دادن مفاهیم آن داد و کمتر دانشگاهی به سمت آن رفت.

تعاریف متعدد از کارآفرینی و دلایل لزوم توسعه آن در دانشگاه‌ها

حسینی‌مقدم نوآوری همراه با مخاطره معقول را برای استفاده از فرصت‌های ایجاد کسب و کار ضروری دانست و گفت: حل مشکلات جامعه، توسعه کسب و کارهای موجود، بهبود زندگی فردی و اجتماعی در این نوع از تعریف کارآفرینی مشهود است.

وی افزود: نوع دیگری از تعریف کارآفرینی فرآیند پویش جهش، تغییر و ایجاد است، ما نمی‌توانیم بگوییم که هیچ کسب و کاری خلاقانه نیست، زیرا تمام افراد حقیقی و حقوقی دارای میزان خلاقیت و نوآوری در کارهای خود هستند و هرچه این خلاقیت در کسب و کار بیشتر باشد به مفهوم کارآفرینی نزدیک شده‌ایم.

این استاد دانشگاه ایجاد کسب و کارهای جدید، استفاده از ظرفیت‌های بی‌استفاده، توسعه ظرفیت‌های موجود، برطرف‌سازی مشکلات اجتماعی را از دلایل نیاز به توسعه کارآفرینی در کشور برشمرد و ابراز داشت: نوآوری از نان شب برای کارآفرینان واجب‌تر است.

الزامی بودن دعوت از کارآفرینان کشور در محیط‌های دانشگاه

وی یکی از راه‌های توسعه کارآفرینی در دانشگاه‌ها را دعوت از کارآفرینان کشور در محیط دانشگاه دانست و گفت: کوچک‌سازی دولت و گسترش بخش خصوصی، بهبود کیفیت کالاها و خدمات، توسعه و انتقال تکنولوژی، بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی از اهمیت‌های توسعه کارآفرینی است.

حسینی‌مقدم اذعان داشت: دانش ایجاد کسب و کار آموزش کارآفرینی مهارتی را ایجاد می‌کند و به فرموده مقام معظم رهبری علمی که تولید ثروت نکند، کامل نیست.

دلیل ورشکستگی عدم مدیریت صحیح است

وی دلیل ورشکستی بسیاری از کسب و کارها را عدم مدیریت لازم در کار عنوان کرد و گفت: به گفته استاد برتر جهانی کارآفرینی که حدود 100 سال سن دارد، کارآفرینی یک رشته علمی مانند سایر علوم است که می‌توان آن را فرا گرفت و قطعا به آموزش نیاز دارد.

پژوهشگر عرصه کارآفرینی متذکر شد: باید برای آموزش کارآفرینی به مواردی مانند تشخیص فرصت‌ها، توسعه خصوصی، آزمون مفهوم ایده، نمونه‌سازی آزمون محصول، تولید نیمه صنعتی، آزمون بازاریابی و توسعه و تحقق نوآوری توجه شود.

سابقه کارآفرینی در دانشگاه‌های جهان

وی به سابقه تاریخی آموزش کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه هاروارد از سال 1973 با تدریس دروس تخصصی کارآفرینی از سوی «پیتر دراکر» کار خود را آغاز کرد.

حسینی‌مقدم افزود: دانشگاه USC دوره MBA کارآفرینی را از سال 1971 ارائه داد و در حال حاضر تا به امروز بیش از 2 هزار و 200 درس کارآفرینی در یک‌ هزار و 400 دانشگاه آمریکایی تدریس می‌شود.

مشاور ارشد سیستم‌های مدیریت کیفیت یکپارچه (I.M.S) بیان داشت: تنها در آمریکا بیش از 44 مجله تخصصی کارآفرینی وجود دارد و در کشور ما تنها یک مجله تخصصی کارآفرینی با کلی دردسر به چاپ می‌رسد.

ژاپنی‌ها پیشتاز کارآفرینی بودند

وی قدمت ژاپنی‌ها را در ارائه و تدریس دروس کارآفرینی در دانشگاه‌ها بیشتر از آمریکا عنوان و تاکید کرد: اما آمریکایی‌ها در مدت کوتاهی موفق شدند در این عرصه پیشتاز ژاپنی‌ها شوند.

حسینی‌مقدم ابراز داشت: اساتید کارآفرینی عقیده دارند، طرح کسب و کار را باید به دانشگاه‌ها ببریم و رویکرد نوشتن طرح کسب و کار را که در دنیا به فراموشی سپرده شده یک ارزش تلقی نکنیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر دعوت کارآفرینان در محیط دانشگاه و صحبت کردن در مورد علل موفقیت‌های آنها تصریح کرد: چالش‌های عصر حاضر تطابق با پویایی نوآوری را در دست دارد.

وی افزود: در سال 1997 در آمریکا با بررسی در ترکیب شیوه‌های آموزش کارآفرینی به تدریس متون و تجربه‌های دیگران و ارائه آنها پرداختند، بازدید از صنایع، تدوین طرح کسب و کار، بحث گروهی با شرکت‌های مشاوره‌ای، مطالعات امکان سنجی و کارآموزی به معنای واقعی را در دستور کار قرار دادند.

جلوگیری از خروج سرمایه‌ها با ارزش دادن به کارآفرینان

حسینی‌مقدم خاطر نشان کرد: کارآفرینان وطن‌پرست و به دنبال ارزش‌سازی در کشور خودشان هستند، گسترش نوآوری پویا در تمام اقشار و افراد جامعه باید با همکاری و نهادینه شدن کارآفرینی در دانشگاه‌ها مدیریت شود.

وی ایجاد زمینه توسعه نوآوری در اعضای دانشگاهی اعم از اساتید و دانشجویان، تجاری کردن نتایج تحقیقات دانشگاهی، حل مشکلات علمی صنعت و دولت، تولید دانش و فناوری در عرضه محصولات جدید، تربیت کارآفرینان، ایجاد فرآیند پویای نوآوری و نوآوری در فرآیند گسترش مرزهای دانش بشری را از اهم ضروریات تحقق کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور برشمرد.

مشاور ارشد سیستم‌های مدیریت کیفیت یکپارچه (I.M.S) بیان داشت: دانشگاه MIT که در نیمه قرن 19 تاسیس شد با هدف استراتژیکی «نوسازی فناوری پیشرفته در آمریکا» توانست در مدت کوتاهی همیشه رتبه نخست یا دوم دانشگاهی را در بین تمام دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص دهد.

وی با گلایه از اینکه حقوق مالکیت فکری هنوز در کشور ما جا نیفتاده است، ابراز داشت: دانشگاه‌ها باید به دنبال بودجه برای عملی شدن ایده‌ها باشند.

انتهای پیام/80028/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول