اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نمایندگان پارلمان افغانستان پیشنهاد دادند

شناسنامه هوشمند برای جلوگیری از تقلب در انتخابات آینده افغانستان

برخی اعضای پارلمان افغانستان با اشاره به تقلب و تخلف‌های انجام شده در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در برخی از ولایت‎های این کشور اظهار داشتند که توزیع شناسنامه‌های هوشمند می‎تواند جلوی تقلب در دورهای بعدی انتخابات را بگیرد.

شناسنامه هوشمند برای جلوگیری از تقلب در انتخابات آینده افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «اسدالله سعادتی» عضو پارلمان افغانستان در نشست امروز (چهارشنبه) این مجلس اظهار داشت: توزیع شناسنامه‎های هوشمند می‎تواند از انجام تقلب در دوره‌های بعدی انتخابات‎ در افغانستان جلوگیری کند.

سعادتی با اشاره به کمبود تعرفه‌‎های انتخاباتی در تمام ولایت‎ها و مراکز انتخاباتی این کشور، آن را مشکلی ناشی از عدم سرشماری و فقدان شناسنامه‌های هوشمند دانست.

به اعتقاد وی، مسئولان وزارت کشور افغانستان باید روند توزیع شناسنامه‎های هوشمند را هر چه سریعتر آغاز کنند، زیرا این روند باید تا فرا رسیدن انتخابات بعدی این کشور پایان یابد.

«قادر قلاتوال» عضو دیگر پارلمان افغانستان نیز با اشاره به اهمیت شناسنامه‎های هوشمند برای ملت این کشور گفت که توزیع این شناسنامه‎ها می‎تواند مشارکت متوازن مردم در انتخابات بعدی را به دنبال داشته باشد.

به اعتقاد وی، دولت افغانستان باید تمام تلاش خود را برای برگزاری دوره‌های بعدی انتخابات این کشور به صورت شفاف و همه شمول به کار بندد و توزیع شناسنامه‎های هوشمند می‎تواند یکی از بهترین گزینه‎ها برای شفافیت دوره‌های بعد انتخابات این کشور برشمرده شود.

«خلیل‎احمد شهیدزاده» عضو دیگر پارلمان افغانستان نیز توزیع شناسنامه‎های هوشمند را مهم برشمرد و از اعضای دیگر این مجلس خواست تا این موضوع را جدی بگیرند.

«عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس پارلمان افغانستان در این مورد اظهار داشت که مسئولان کمیته توزیع شناسنامه‎های هوشمندب اید در این مجلس حاضر شده و در زمینه مشکلات فرا روی این روند توضیح دهند.

ابراهیمی افزود: توزیع شناسنامه‎های هوشمند پس از آنکه توسط این مجلس و مجلس سنای افغانستان تأیید و تصویب شد، برای امضا به دفتر ریاست جمهوری این کشور فرستاده شد.

بر اساس قانون اساسی افغانستان هرگاه یک قانون از سوی پارلمان به ریاست جمهوری فرستاده شود و رئیس جمهور تا 15 روز آن را امضا نکند، این قانون تصویب شده به حساب می‌آید.

رئیس پارلمان افغانستان در ادامه افزود: مسئولان کمیته توزیع شناسنامه‎های هوشمند هیچ مشکلی در عرصه کاری خود ندارند و آن‎ها برای ارائه دلیل عدم آغاز توزیع شناسنامه‎های هوشمند باید به این مجلس آمده و پاسخ دهند.

با این حال برخی دیگر از اعضای پارلمان افغانستان خواستار حضور مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات این کشور برای ارائه اطلاعات به دلیل کمبود تعرفه‎های انتخاباتی در برخی از مراکز رأی‎دهی در این کشور شد.

این تعداد از اعضای پارلمان افغانستان، کمبود تعرفه‎های رأی‎دهی را ناشی از سهل‎انگاری مسئولان این کمیسیون دانسته و آن را جفا به حق ملت این کشور برشمردند.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان روز شنبه 16 فروردین برگزار شد.

یکی از انتقادهایی که به این انتخابات وارد شد کمبود تعرفه‎های رأی در برخی از مراکز رأی‎دهی است که اعضای پارلمان این کشور آن را یک امر سازمان‌دهی شده تلقی کردند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول