اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس:

فرهنگ عمومی غالب استان مرکزی از بین رفته است

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل مهاجرت‌پذیری و شرایطی که در شهرهای مختلف استان به ویژه شهرهای صنعتی وجود داشته، متاسفانه فرهنگ عمومی غالبی که در گذشته در استان وجود داشته از بین رفته است.

فرهنگ عمومی غالب استان مرکزی از بین رفته است

عباس رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: امروزه خرده  فرهنگ‌های بسیاری که در این استان وجود دارد باعث شده یک عدم شفافیت و عدم تجانس فرهنگی بین اقشار مختلف جامعه ظهور و بروز کند و این مسئله نوعی واگرایی فرهنگی را بین شهرهای استان رقم زده است که این یکی از بحث‌های جدی است و باید برای آن راهکار خوبی پیدا کرد که دستگاه‌های فرهنگی، نشریات، صدا  و سیما، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌های فرهنگی باید برای این موضوعات فکر جدی کنند.

*مطبوعات استان مرکزی به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند

وی با بیان اینکه در استان مطبوعات به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند، ادامه داد: با وجود تعداد مطبوعاتی که در استان وجود دارد، متاسفانه غنای فرهنگی مطبوعات بسیار پایین است و استانداردهای لازم برای انتشار در یک استانی که پیشینه بالای فرهنگی دارد، مناسب نیست و این یکی از دلایلی است که موجب شده دایره نفوذ نشریات بسیارکم باشد و نشریات نتوانند به سمتی بروند که تبدیل به روزنامه شوند و این یکی از  ضعف‌های جدی فرهنگ استان است.

*سلایق مختلف داخل استان نمی‌توانند از گستره هنری استفاده کنند

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود پاره‌ای از مشکلات در شقوق مختلف هنر گفت: متاسفانه هنر هنوز جایگاه واقعی خود را در استان مرکزی پیدا نکرده به گونه‌ای که سلایق مختلف داخل استان نمی‌توانند از گستره هنری استفاده کنند، سینما در شهرها خیلی غریب است، آمفی تئاتر، سالن‌های مجهز و مناسب سینما برای انجام کارهای فاخر در استان وجود ندارد که این خود از ضعف‌های فرهنگی در استان به شمار می‌رود.

*تبلیغات مناسب برای آشنایی مردم با میراث فرهنگی صورت نمی‌گیرد

رجایی پیرامون موضعیت میراث فرهنگی خاطرنشان ساخت: در حوزه میراث فرهنگی با وجود اینکه میراث گران‌بهایی در شهرهای مختلف داریم، ولی تبلیغات مناسب برای آشنایی مردم با این آثار صورت نگرفته و بسیاری فکر می‌کنند در این استان میراث فرهنگی، اکوتوریسم، توریسم فرهنگی و تاریخی وجود ندارد.

وی ادامه داد: با این شرایط نمی‌توان گردشگر برای این استان جذب کرد، زیرساخت‌ها به اندازه کافی فراهم نیست و فضاهای اقامتی و گردشگری مناسب وجود ندارد.

*استان مرکزی مادر حوزه علمیه قم محسوب می‌شود

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه دینی با وجود اقدامات ارزنده‌ای که در سال‌های گذشته در استان صورت گرفته و جای تقدیر و تشکر دارد، اما به دلیل این‌که این استان مادر حوزه علمیه قم محسوب می‌شود و علمای بزرگی همچون آیت‌الله اراکی‌، آیت‌الله حائری، آیت‌الله آقا ضیاء‌الدین و... در گذشته در آن پرورش یافته‌اند، اما امروز حوزه علمیه در این استان غریب است و باید کار جدی صورت گیرد، ما باید به جایگاه قبلی خود برگردیم و یکی از حوزه‌های با صلابت علمیه باشیم.

*برای غنای فرهنگی استان باید با جدیت بیشتری وارد عمل شد

رجایی افزود: در حوزه مساجد باید گفت آن‌طور که باید و شاید کارهای فرهنگی انجام نشده، هرچند این کانون‌ها منابع مالی مناسبی در اختیار ندارند و با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند ولی باید برای غنای فرهنگی استان با جدیت بیشتری وارد عمل شده و کار کنند.

*دیوار بی‌اعتمادی مردم به مسئولان بلند است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم اعتماد مردم به مسئولان گفت: در استان مرکزی مردم به مسئولان بخش اجرایی اعتماد لازم را ندارد این بی‌اعتمادی باعث شده در حوزه‌های شهری ما نتوانیم منابع لازم برای رسیدن به توسعه شهری را در اختیار داشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم علاقمندانه وارد عرصه مشارکت در توسعه شهری نمی‌شوند، چرا که احساس می‌کنند منابعی که می‌پردازند حیف و میل می‌شود و تا زمانی که این دیوار بی‌اعتمادی وجود دارد مشارکت‌پذیری مردم در حوزه عمران شهری و روستایی و توسعه استان پایین خواهد ماند.

*حاکم بودن افراد غیر بومی در راس کارها دلیل بی‌اعتمادی مردم است

رجایی با اشاره به دلایل بی‌اعتمادی مردم به مسئولان بیان کرد: حاکم بودن افراد غیر بومی در راس کارها  و عدم به کارگیری مدیران لایق بومی  از مواردی است که موج بی‌اعتمادی را در بین مردم به وجود آورده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه به دلیل شرایط استان افراد بومی توانمند که شایسته کار هستند، مهاجرت کرده و در سایر استان‌ها مشغول به کار می‌باشند که این مسئله آسیب‌های فراوانی را به همراه داشته و باید این دیوار بی‌اعتمادی را از بین برد تا سهم مردم در مشارکت پذیری افزایش یابد.

*فرهنگ غالب را بسازیم

رجایی ادامه داد: امروز لازم است از جمع خرده فرهنگ‌های معتبری که داریم یک فرهنگ جدید گفتاری، نوشتاری و گویشی برای استان طراحی کنیم، البته این معنایش این نیست که ما فرهنگ نو و جدیدی را بسازیم و چیزی را ابداع کنیم، بلکه منظور این است که از مجموعه مشترکات خرده فرهنگ‌ها استفاده کنیم و این یکی از بحث‌هایی است که لازم است دنبال شود تا فرهنگ غالبی شکل بگیرد.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای مثال باید گفت در اکثر مناطق کشور پوشش‌های محلی تعریف شده‌ای وجود دارد که این پوشش‌ها به عنوان موضوع قومی، ملی و منطقه‌ای مطرح است، ما در استان مرکزی شاهد هستیم که چنین موضوعاتی وجود ندارد یا در برنامه‌های صدا و سیما شاهد هستیم گویش لری و یا ترک قشقایی را به عنوان گویش استان تعریف می‌کنند در صورتی‌که این‌گونه نیست و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما باید در این زمینه حساس بوده و با جدیت عمل کنند.

انتهای پیام/87002/ط40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول