اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

روزنامه‌های چاپ کابل: افغانستان نیازمند ارتقای کیفیت آموزش عالی است

برخی روزنامه‌‎های امروز چاپ کابل با اشاره به وضعیت و کیفیت آموزش عالی در افغانستان بر ضرورت ارتقای کیفیت آموزش عالی در این کشور تأکید کردند.

روزنامه‌های چاپ کابل: افغانستان نیازمند ارتقای کیفیت آموزش عالی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، بسیاری از روزنامه‌های امروز (پنجشنبه) چاپ کابل در سرمقاله‎ها و دیدگاه‎های رسمی خود به لزوم پاسداری از آرای واقعی شرکت‎کنندگان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان و ضرروت ارتقای کیفیت آموزش عالی در این کشور تأکید کردند.

«روزنامه جامعه باز»، با اشاره به اعلام نتایج آزمون کنکور و پایین بودن سطح کیفی آموزش عالی در دانشگاه‎های افغانستان نوشته است که «دانشگاه در افغانستان نزدیک به یک قرن قدمت دارد؛ اما دستاوردهای علمی آن در مقایسه با این پیشینه، چندان در‌خور توجه نبوده است. دانشگاه در افغانستان دچار مشکلات بنیادی است.»

روزنامه تأکید کرده است: «تا زمانی که این مشکلات و گره‌‌‌های دانشگاه به مثابۀ نهاد آموزشی مدرن به روشنی مورد تأمل و بازخوانی انتقادی قرار نگیرد، دانشگاه‌ همچنان به محلی برای هدر‌ دادن سرمایه‌های مادی و معنوی جامعۀ افغان باقی‌ خواهند ماند.»

جامعه باز افزوده است:«در سال‌های اخیر از اصلاح و دگرگونی نظام آموزش عالی کشور بسیار سخن گفته‌ شده است؛ اما در واقعیت امر هیچ دگرگونی امیدوارکننده‌ای در این حوزۀ حساس و سرنوشت‌ ساز صورت نگرفته است. »

این روزنامه کمبود اساتید آزموده و آشنا با یافته‎ها و داشته‎های دانش امروزی در دانشگاه‎های افغانستان را یکی از چالش‎های پیشرفت علمی در افغانستان عنوان کرده و نوشته است: «دانشگاه‌های ما از نظر کادر و نیروی علمی در سطح بسیار نازلی قرار دارد؛ در بسیاری از رشته‌های علمی حتی تماس‌های اندکی نیز برقرار نشده است. ما از دانش تخصصی روز بهرۀ زیادی نداریم. تماس و ارتباط ما با دانش روز جهان قطع است و ما بدون دسترسی به ذخایر و منابع شگفت‌انگیز علم جدید، در انزوای خود‌خواستۀ خویش می‌تنیم. کادرهای علمی ما توان پاسخگویی به خواست دانایی و عطش علمی نسل جدید را ندارد. دانشگاه‌های ما درهای خویش را به روی دانش جدید و دستاوردهای آن بسته است و به جای آن به تکرار همان موضوعاتی می‌پردازد که در محیط علمی دانشگاه‌های امروز منسوخ شده است.»

«روزنامه 8 صبح»، تحت عنوان «لشکر بی‎نتیجه‎ها» به پایین بودن ظرفیت جذب در نهادهای آموزش عالی اشاره کرده و نوشته است: بر مبنای گفته‌های مقام‌های وزارت آموزش عالی، 2 صد و 25 هزار نفر سال گذشته در آزمون کنکور شرکت کردند که از میان آنان، یکصد و 10 هزار تن به موسسات آموزش عالی و نیمه‌عالی راه یافته‌اند و یکصد و 50 هزار تن دیگر بی‌نتیجه‌اند.»

به نوشته این روزنامه، افزایش سرسام‌آور شاگردان داوطلب آزمون کنکور و لشکر بی‌نتیجه‌ها مشکلی است که تا حال وزارت آموزش عالی و دیگر سازمان‌های دولتی در حل آن موفق نشده‌اند. وزارت آموزش عالی در این سال‌ها به صورت محدود، ظرفیت جذب را افزایش داده است و وزارت آموزش و پرورش هم در گسترش موسسات آموزش نیمه‌عالی، دست‌آورد‌هایی داشته است، اما این‌ها راه‌حل استراتژیک برای حل مشکل داوطلبان و لشکر بی‌نتیجه‌ها نیست.»

«روزنامه ماندگار»، با اشاره به ضرورت پاسداری از آرای واقعی مردم نوشته است:«پیشنهاد ما به کمیسیون انتخابات این است که آرای مراکزی که در آن‎ها بدون حضور ناظران انتخاباتی، انتخابات صورت گرفته است، شامل آرای مشروع نگردد و این گونه رای‎ها باطل اعلام شوند.»

این روزنامه در ادامه تاکید کرده است: شکی نیست که اگر در جریان شمارش آرا و نیز روند رسیدگی به شکایت‎ها بی‎توجهی صورت گیرد و یا آرای تقلبی با آرای پاک مردم مخلوط شود، افغانستان وارد مرحله جدیدی از بحران خواهد شد که مسلما به نفع هیچ کس نیست.»

«روزنامه افغانستان»، با اشاره به همزمانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با خروج نظامیان خارجی از این کشور نوشته است: «افغانستان یک انتخابات ریاست جمهوری را در دوره قبل پشت سرگذاشت که با اعتراضات و انتقادات داخلی و خارجی مواجه شد. این بار نیز در حالی که در آستانه خروج نیروهای خارجی و کشورهای خارجی قرار دارد، هرگز توان پذیرش چنین وضعیتی را ندارد. از سوی دیگر مردم افغانستان نیز با تمام امید و آرزو برای ساختن افغانستانی رای داده‌اند که متفاوت از گذشته باشد.»

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول