اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

قلب هنر بیجار از نبود سینما می‌سوزد

قلب هنر کردستان "شهرستان بیجار" با آغاز هر فصل از نبود سینمایی برای مردم فرهنگی این شهر می‌سوزد و به شماره می‌افتد و مردم این دیار همچنان داغدار نبود سینما هستند.

قلب هنر بیجار از نبود سینما می‌سوزد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، یکی از شاخصه‌های بلوغ در هر جامعه‌ای فرهنگ آن است، مسئله‌ای که ریشه در باورها، آئین و رسوم مردم دارد.

در حقیقت هر اندازه بتوان فرهنگ را در لایه‌های زیرین و اساس و بنیان یک جامعه نهادینه کرد، احتمال دستیابی به موفقیت برای آن ملت و رشد همه‌جانبه بیشتر خواهد بود.

از جمله مصادیق فرهنگی در دنیای امروز هنر هفتم یعنی سینما است، هنری وارداتی که قدمت آن در ایران کمتر از 1.5 قرن بوده، اما با این وجود از همان ابتدای ورود به خاک ما، جای خود را باز کرده است.

لذت فیلم دیدن بر پرده نقره‌ای سینما و نشستن در سالن تاریک آن در کنار جمعی دیگر از مردم را تنها عاشقان و دوستدارانش می‌دانند و بس.

در حالی که سینما رفتن برای شهروندان هزاره سوم تبدیل به امری سهل و آسان و به عنوان یک عادت همیشگی شده است، اما متأسفانه این موضوع برای قشر سینمارو و سینما دوست ایرانی با مشکلاتی همراه است.

اگر در برخی استان‌ها و شهرهای کشور از کیفیت نامطلوب نمایش فیلم سینماها انتقاد می‌شود و یا از عدم بسترسازی لازم برای جذب مخاطب گلایه می‌کنند، اما معضل در استان کردستان فراتر از این صحبت‌ها است.

چندی قبل در بهمن ماه سال 92، روز سینما سلام در استان کردستان به ظاهر همپای سایر نقاط کشو برگزار شد و شهروندان و دوستداران سینما به صورت رایگان در سالن‌ها حاضر و به قولی با سینما آشتی کردند.

اما شهروندان بیجاری این روز را در حسرت دیدن فیلم در منازل سپری کردند و این روز برای آنان در سکوت کامل آغاز و به پایان رسید تا مردم این شهر بیشتر از هر زمان دیگری بر محرومیت و کمبودهای شهر خود تأسف بخورند. نبود سینما برای دوستداران این هنر در شهر بیجار، روز سلام سینما را تبدیل به خاطره‌ای آزاردهنده کرد، مردمانی که آرزو داشتند هر چه زودتر این روز تمام شده و بیش از این حسرت به دل نمانند.

بیجار با جمعیتی بیش از 90 هزار نفر از داشتن حتی یک سالن سینما نیز محروم است در حالی که از گذشته تا امروز هنرمندان زیادی از این شهرستان همچون سعید آقاخانی و فرهاد اصلانی، شهره قمر، پروانه معصومی، محمود دینی، یاسر هاشم‌زاده، علی نوربخش و ... در عرصه‌های مختلف از جمله تئاتر و تلویزیون توانایی‌های خود را نشان داده‌اند.

در روزگاری که متولیان دستگاه‌های مرتبط و غیرمرتبط در باب مضرات ماهواره سخن می‌رانند و به صورت مداوم خانواده‌ها را از تهیه این رسانه و مشاهده آن بر حذر می‌دارند، باید پرسید آقایان مسئول برای جایگزینی ماهواره در شهر بیجار چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

همگان می‌دانند، وجود ماهواره تا چه اندازه ضربات سختی بر پیکره خانواده‌های ایرانی وارد کرده است، اما مشکل اینجا است زمانی که شهروندان و بویژه جوانان یک منطقه سرگرمی دیگری برای خود نمی‌بینند به ناچار به این سمت روی می‌آورند.

بیجار حتی از لحاظ داشتن فرهنگ‌سرا و اماکن هنری نیز در مضیقه است، تنها دلخوشی مردم این شهر به شهربازی و پارک موجود در آن بوده که آن هم دیگر برای شهروندان تکراری شده و آنها را دل‌زده کرده است.

به اذعان کارشناسان و اهل فن، آسیب‌های اجتماعی در مناطق محروم بروز و ظهور بیشتری دارد و نبود مؤلفه‌های فرهنگی در جامعه این واقعیت تلخ را روشن‌تر نشان می‌دهد.

دولت یازدهم که با خود شعار تدبیر و امید را وارد ادبیات جامعه ایرانی کرده است، باید برای استان کردستان و بویژه مناطق کمتر برخوردار آن چون شهر بیجار برنامه‌های اساسی در دست داشته باشد.

سینما، آرزوی دست نیافتنی بیجاری‌ها

شهروندان بیجاری با تمام تنگناهای اقتصادی که آنها را آزار می‌دهد، ساخته و باز هم می‌سازند، اما شایسته است متولیان استان نیز اگر در وضعیت معیشتی مردم توان تغییری ندارند، لااقل از بعد فرهنگی خوراک و بستر مناسب برای آنها را تأمین کنند.

در غیر این صورت و با تداوم نبود تفریحاتی چون سینما برای خانواده‌ها، گرفتار شدن تعداد بیشتری از نوجوانان و جوانان در دام انحرافات اخلاقی و اجتماعی تعجب‌آور نخواهد بود.

با آغاز فصل بهار و تابستان و طولانی شدن روزها و نزدیک شدن به ایام تعطیلات تابستانی کمبود سینما بویژه برای قشر جوان دانشجو و دانش‌آموز بیشتر نمود، پیدا کرده و مظلومیت این قشر را که همچنان در حسرت داشتن سینما در شهر خود هستند نمایان‌تر می‌سازد.

با آغاز فصل تعطیلات و فراغت قشر جوان از تحصیل آنان به دنبال یافتن مکانی مناسب جهت گذاران وقت فراغت خود هستند اما عدم مکان مناسب جهت تفریح سالم، جوانان خواه ناخواه به تفریح‌های نا‌مناسب روی می‌آورند و همین امر می‌تواند، زمینه‌ساز افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه و ایجاد مشکلات بسیاری شود.

ضروری است مسئولان امر با مد نظر قرار دادن شعار سال 93 و فرمایشات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ و اهمیت آن در جامعه ایرانی، بر ایجاد سینمایی در خور شأن مردم دیار گروس که خود از مصادیق فرهنگ است، اقدام نمایند.

شهرستان بیجار با قدمت تاریخی و فرهنگی چندین هزار ساله همچنان در حسرت داشتن سینما روزها را سپری کرده و چشم انتظار اقدامات مثمر ثمر متولیان فرهنگ و مسئولین استانی و شهرستانی جهت ساخت و احداث سینما است.

-----------------------------

یادداشت: شهربانو مرادی 

-----------------------------

انتهای پیام/79015/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول