اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آبفار کردستان خبر داد

بهره‌مندی 80 درصدی روستاهای کردستان از آب آشامیدنی سالم

مدیرعامل شرکت آبفار کردستان گفت: در حال حاضر شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی بالای 20 خانوار از آب آشامیدنی سالم در کردستان 80.7 درصد است.

بهره‌مندی 80 درصدی روستاهای کردستان از آب آشامیدنی سالم

رحمان رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار داشت: هم‌اکنون 110 هزار مشترک روستایی در کردستان از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک‌هزار و 702 روستا در کردستان وجود دارد که بر اساس آخرین سرشماری در سال 90، 507 هزار و 771 نفر در این روستاها سکونت دارند، افزود: از این تعداد یک‌هزار و 352 روستا بالای 20 خانوار و 350 روستا نیز زیر 20 خانوار هستند.

مدیرعامل شرکت آبفار کردستان با بیان اینکه در سال‌جاری برای اجرای 151 پروژه آبرسانی به روستاهای کردستان اعتباری بالغ بر 230 میلیارد و 54 میلیون ریال اختصاص پیدا کرده است، ادامه داد: از این میزان اعتبارات 42 میلیارد و 200 میلیون ریال آن تخصیص پیدا کرده است.

رحیمی با اعلام اینکه سال مالی شرکت تیر ماه سال آینده به پایان می‌رسد، اضافه کرد: این اعتبارات در راستای اجرای پروژه‌های آبرسانی به روستاها، تامین آب، توسعه و بازسازی، مطالعات آب و فاضلاب، تجهیز آزمایشگاه و دفع بهداشتی فاضلاب و آبرسانی هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه این اعتبارات از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود، بیان کرد: تاکنون دو درصد درآمد نفت و گاز، مدیریت بحران و ردیف سفر مقام معظم رهبری اختصاص یافته است.

رحیمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون شرکت آبفار کردستان دارای یک‌هزار و 521 دهنه چشمه، 481 حلقه چاه، 45 رشته قنات، 576 باب ایستگاه پمپاژ آب، 3 هزار و 77 کیلومتر طول شبکه توزیع آب، سه هزار و 873 کیلومتر طول خطوط انتقال آب، 420 دستگاه کلریناتور و یک‌هزار و 484 مخزن ذخیره آب است، تصریح کرد: حجم این مخازن 100 هزار و 955 متر مکعب است.

وی در ادامه به اجرای طرح هادی در روستاهای کردستان اشاره کرد و خبر داد: متاسفانه در این راستا به دلیل نبود مدیریت واحد روستایی، دستگاه‌های اجرایی موازی‌کاری انجام می‌دهند و این امر موجب شده که اقدامات خاصی در این راستا صورت نگیرد.

مدیر عامل شرکت آبفار کردستان با اعلام اینکه تا پایان سال 94 شاخص بهره‌مندی روستاهای استان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی باید به 95.4 درصد و شاخص بخش فاضلاب به 7.6 درصد برسد، گفت: برای رسیدن  این بخش به این درصد شاخص در بخش آب به یک‌هزار و 950 میلیارد ریال و در بخش فاضلاب به 336 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

رحیمی به پدیده خشکسالی که کردستان نزدیک به 13 سال با آن مواجه است اشاره کرد و ادامه داد: این پدیده که چند سالی است تمامی کشور و به تبع آن استان کردستان را درگیر کرده موجب کاهش دبی آب چاه‌ها و چشمه‌ها شده است.

به گفته وی، ادامه این روند موجب کمبود منابع تامین آب روستاها، پایین رفتن سطح آب‌های سطحی و خشک شدن چشمه‌ها، مهاجرت و هجوم روستائیان به شهرها، افزایش هزینه‌های شرکت و کمبود شدید و بحران آب می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از مجموع یک‌هزار و 702 روستای موجود در کردستان 940 روستا تحت پوشش خدمات این شرکت هستند، تصریح کرد: از کل روستاهای موجود در کردستان 637 روستا با بحران کم آبی مواجه هستند.

رحیمی با اشاره به اینکه از تعداد روستاهایی که در کردستان با مشکل کم آبی مواجه هستند 233 روستای آن تحت پوشش این شرکت هستند، افزود: در حال حاضر برای 39 روستا به صورت سیار کار آبرسانی انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آبفار کردستان با اعلام اینکه برای رفع مشکل کم‌آبی و کاهش تبعات خشکسالی به اعتباری بالغ بر 470 میلیارد و 660 میلیون ریال نیاز است، بیان کرد: در صورت تخصیص و تامین به موقع این اعتبارات مشکل کم آبی در روستاها مرتفع خواهد شد.

رحیمی در پایان فرهنگ‌سازی را یکی از مهم‌ترین و موثرترین راهکارها در راستای مصرف بهینه آب عنوان و خاطرنشان کرد: استفاده از وسایل کاهنده آب، لوله و اتصالات استاندارد و لوازم مصرفی، نظارت صحیح بر عملیات اجرایی، استفاده از کنتورهای هوشمند و التراسونیک، استفاده از الگوی مصرف مناسب می‌تواند در مصرف بهینه آب تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/79002/صا30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول