اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

از سقوط جرثقیل تا توقف دوباره تکمیل نقش جهان

ورزشگاه نقش جهان که قرار بود در سال 92 به بهره‌برداری برسد، نه تنها به مرحله تکمیل نرسید؛ بلکه یک بار دیگر بحث انتقال مدیریت این پروژه به استان مطرح شد تا برای سال جاری شرایط ابهام‌آلودی پیدا کند.

از سقوط جرثقیل تا توقف دوباره تکمیل نقش جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پس از اینکه ورزشگاه نقش جهان در ردیف پروژه‌های مهر ماندگار قرار گرفت، قرار بود تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری برسد اما فعالیت دولت یازدهم نیز آغاز شد اما خبری از تکمیل ورزشگاه نقش جهان نشد.

در نخستین روزهای سال 93 تصمیم گرفتیم نگاهی داشته باشیم به مهم‌ترین رویدادهای ورزشگاه نقش جهان در سال گذشته:

*بهره‌برداری دوباره از فاز نخست

با توجه به زمان‌های مختلفی که برای بهره‌برداری از ورزشگاه نقش جهان اعلام شده بود، در آخرین روزهای فعالیت محمد عباسی به عنوان وزیر ورزش و جوانان، وی در اصفهان حضور پیدا کرد تا در مراسم بهره‌برداری از فاز نخست ورزشگاه نقش جهان حضور داشته باشد.

این در حالی بود که چند سال قبل نیز فاز نخست ورزشگاه نقش جهان افتتاح شده و به مدت چند فصلی دیدارهای تیم سپاهان در این ورزشگاه برگزار شده بود.

روند تکمیل ورزشگاه نقش جهان پس از اینکه در ردیف پروژه‌های مهر ماندگار قرار گرفت، سرعت بیشتری به خود گرفت اما تغییرات صورت گرفته در وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی، ترمز پیشرفت این ورزشگاه کشیده شد تا جایی که در یکی دو ماه پایانی سال عملاً به حالت تعطیل درآمده بود.

*سقوط جرثقیل 180 تنی

روزهای پایانی فروردین ماه سال 92 بود که رسانه‌ها از سقوط جرثقیل 180تنی و کشته شدن دو کارگر در ورزشگاه نقش جهان خبر دادند.

در این اتفاق در اثر سقوط جرثقیل سنگین وزن ورزشگاه نقش‌جهان و تاور موجود در این ورزشگاه، بخشی از سازه ورزشگاه آسیب دید و دو کارگر نیز کشته شدند که این خبر پس از تاخیری چند روزه رسانه‌ای شد و با سرعتی فوق تصور هم به فراموشی سپرده شد.

*و دوباره انتقال مدیریت

در شرایطی که در روزهای پایانی سال روند تکمیل ورزشگاه نقش جهان رو به تعطیلی نهاده بود، یک بار دیگر بحث انتقال مدیریت این ورزشگاه مطرح شد.

در مراسم معارفه مدیرکل جدید ورزش و جوانان استان اصفهان، معاون وزیر ورزش اعلام کرد که وزارت خانه با انتقال مدیریت این پروژه به استان موافقت کرده است.

حدود سه سال قبل نیز به درازا کشیدن مراحل تکمیل ورزشگاه نقش جهان، مدیران اصفهانى را به این نتیجه رساند که خواستار انتقال مدیریت ورزشگاه نقش جهان به اصفهان شوند زیرا شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشى ایران مدیریت تمامی پروژه‌هاى ورزشى در دست انجام کشور را در اختیار داشت و تغییرات پى‌ در پى مدیریت این شرکت این ذهنیت را به وجود آورد که در صورت انتقال مدیریت ورزشگاه نقش جهان به اصفهان، این پروژه به اولویت نخست استان تبدیل شده و با استفاده از ظرفیت موجود در استان، در زمان کوتاه‌ترى نسبت به مدیریت از راه دور تهرانى‌ها به سرانجام می‌رسد.

از همین رو و بعد از مدت‌ها گمانه‌زنى، اردیبهشت سال 89 به طور رسمى بحث انتقال مدیریت به استان مطرح شد و این انتقال مدیریت به اصفهان نظرهای مخالف و موافق بسیارى را به همراه داشت.

در شرایطى که ورزش دوستان اصفهانى منتظر بودند با مدیریت استان تکمیل ورزشگاه شتاب بگیرد، در اسفندماه سال 89 اعلام شد مدیریت این ورزشگاه هنوز به استان اصفهان واگذار نشده، چرا که وضعیت پیمانکار ورزشگاه و میزان طلب آن نامشخص بوده و هیچ پولى نیز براى تکمیل آن به حساب مدیریت استان واریز نشده بود.

در این زمان شرکت توسعه و تجهیز براساس تفاهم‌نامه‌اى که اصرار به تایید آن توسط مدیریت استان داشت، تمامی مسائل حقوقى، قضایى و مشکلات ورزشگاه را نیز همراه با مدیریت به استان واگذار کرده بود، اما پیچیدگى مسایل حقوقى سبب شد تا انتقال مدیریت با مشکلى جدى روبرو شود، در نهایت نیز اعلام شد با اشاره به اختلافاتى که بین شرکت توسعه و تجهیز و پیمانکار ورزشگاه نقش جهان اصفهان پیش آمده مذاکرات براى تفویض مدیریت به بن بست خورده و دلیل آن عدم تسویه حساب سازمان تربیت بدنى و مسئولان شرکت توسعه و تجهیز عنوان شد.

در شرایطى که مجموع بحث‌هاى مطرح شده افکار عمومى را به این باور رسانده بود که تنها راه رفع به سرانجام رسیدن ورزشگاه نقش جهان تفویض مدیریت آن به استان اصفهان است، وزیر ورزش در بازدیدى نیم روزه از این ورزشگاه مخالفت شدید خود را با انتقال مدیریت با این توجیه انتقال پروژه ورزشگاه نقش جهان به اصفهان و تغییر دستگاه اجرایى آن مقدور نیست، مخالفت کرده و اعلام داشت همچنان این ورزشگاه در اختیار وزارتخانه خواهد بود.

در حال حاضر انتقال مدیریت ورزشگاه به مدیریت استانی قطعی نشده است اما این نگرانی عمیق وجود دارد که این بار نیز همانند مرتبه قبلی، مطرح شدن این بحث نتیجه‌اش به درازا کشیده شدن روند احداث این پروژه ملی باشد.

انتهای پیام/63006/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول