اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان اصفهان مطرح کرد

از کاهش زمان صدور مجوز نشر کتاب تا افزودن چند بخش به جشنواره مطبوعات اصفهان

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: با ایجاد سامانه آنلاین بررسی کتاب، زمان صدور مجوز چاپ کتاب در اصفهان به دو هفته تقلیل یافته و نیز امسال در صدد برگزاری جشنواره فصلی اصفهان و افزودن چند بخش موضوعی به جشنواره مطبوعات هستیم.

از کاهش زمان صدور مجوز نشر کتاب تا افزودن چند بخش به جشنواره مطبوعات اصفهان

محمد قلمکاریان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، با بیان اینکه در سال 92 برنامه‌ریزی خلاقانه و جدیدی در حوزه فرهنگ اصفهان صورت گرفته که حاصل آن در سال آینده برای اهل فرهنگ مشهود می‌شود، اظهار کرد: این برنامه‌ها بر اساس دغدغه‌های مقام عظمای ولایت که فرمودند: «فعالیت فرهنگی باید در رأس و سیاست و اقتصاد در ذیل قرار گیرد تا اهداف نظام محقق شود» تدوین شده است.

حضور 500 ناشر و فروش یک میلیارد تومانی نمایشگاه بزرگ کتاب اصفهان

وی در بیان کارنامه عملکرد فرهنگی اداره ارشاد اصفهان، عنوان کرد: نمایشگاه بزرگ کتاب از 4 تا 9 شهریور ماه 92 عرصه حضور بیش از 500 ناشر بود که حضور مردم به صورت خانوادگی و خرید بیش از یک میلیارد تومان کتاب رکوردی تازه در عرصه فرهنگ اصفهان رقم زد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: با برپایی 27 کارگاه آموزشی و با شعار «کتاب خوب را بخوانیم و به دوستان هدیه دهیم»، تحولی نو در عرصه فرهنگ کتاب‌خوانی پایتخت تمدن ایران پدیدار شد.

قلمکاریان بر این باور است که برگزاری جشن‌های کتاب کودک در این نمایشگاه و حضور مردم به ما فهماند که مردم اصفهان کتاب دوست و اهل مطالعه هستند و تنها باید خوراک مطالعاتی خوب در اختیارشان باشد و تردیدی برای هزینه کردن برای منابع مکتوب مفید ندارند.

وی بیان کرد: سطح مطالعه و فرهنگ مردم ما قابل بالا رفتن است و تنها به بسترسازی و ایجاد زمینه‌هایی مثل نمایشگاه یا ویترین های عرضه و میزهای ثابت مطالعه در مراکز مختلف نیاز دارد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در برگزاری نمایشگاه کتاب سال 92 علاوه بر برگزاری کارگاه‌ها، دستگاه‌های اداری را نیز برای حضور و برپایی غرفه در نمایشگاه درگیر کردیم و باعث شد تا با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار شود.

وی همچنین از بررسی روند مجوز نشر کتاب در اداره ارشاد در حد اقل زمان خبر داد و افزود: سعی کردیم با ایجاد سامانه آنلاین ثبت کتاب سریعاً نسبت به طی مراحل گرفتن مجوز نشر اقدام شود و با تعیین دبیر گروه‌ها و سرگروه‌ها به صورت الکترونیک و سریع در مدت کمتر از 2 هفته مراحل کار انجام می‌شود.

این مسئول ابراز کرد: تجلیل از خادمان فرهنگ مکتوب نیز در سالی که گذشت با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برگزار و طی آن از 107 نفر از مترجمین و محققین و تولیدکنندگان کتاب تقدیر به عمل آمد.

ایجاد دفتر شعر و ادب و اعطای 1100 مجوز چاپ کتاب

قلمکاریان اشاره کرد: از مهرماه 91 تا شهریورماه 92 حدود 1100 عنوان کتاب در اصفهان مجوز چاپ گرفتند که در این راستا حمایت از تولید آثار فاخر و ارزشی و تجلیل از کتاب اولی‌ها و انتشارات اولی‌ها نیز در دستور کار قرار داشته است.

وی افزود: همچنین کتاب‌های بومی و آثار فرهنگی اصفهان و کتبی که به نیازها و مسایل داخلی استان می‌پردازد نیز مورد تکریم قرارگرفته و ارشاد از نشرشان حمایت می‌کند.

این مسئول توسعه انجمن‌ها و حمایت از آن‌ها نیز از دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان دانست و تشکیل انجمن فرهنگی ناشران، شرکت تعاونی ناشران، استقرار دفتر شعر و ادب در اداره ارشاد، تشکیل انجمن مؤسسات فرهنگی و هنری را از جمله این اقدامات سازنده فرهنگی در استان قلمداد کرد.

وی با اشاره به جشنواره شعر فجر، گفت: تقدیر از 8 شاعر برتر و 8 شاعر پیش‌کسوت از بین 300 اثر ارسالی در بهمن گذشته شکوه خاصی به جشنواره شعر فجر امسال بخشید.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان مطرح کرد: رویکرد ارشاد ایجاد فضای سالم تفریح و نشاط با استفاده از ظرفیت‌های موجود هنری و مذهبی و فرهنگی است که در این راستا با حمایت شورای فرهنگ عمومی شهر، برنامه‌ای برای ساماندهی به باغ تالارها تهیه‌شده تا در مراسم‌های مختلف از بروز ابتذال و مسایل غیراخلاقی جلوگیری شود.

اعطای مجوز برای گروه‌های هنری تفریحی سالم

قلمکاریان بیان کرد: همچنین صدور مجوز فعالیت در مراسم‌ها برای گروه‌هایی که تفریح سالم عرضه می‌کنند نظیر گروه‌های موسیقی سنتی و تقلید صدا و اجرای نمایش طنز برای حضور در برنامه‌های خصوصی و عمومی شهروندان از دیگر برنامه‌ها بوده است.

وی یادآور شد: به دنبال استقرار شهرک چاپ و نشر برای اصفهان هستیم تا دغدغه اهالی نشر برطرف شود و به طور تخصصی با زیرساخت‌های مناسب در این شهرک هنری صنعتی به کار بپردازند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: حمایت از تولید رسانه‌های دیجیتال در کنار کمک به حل مشکلات مطبوعات و افزایش سود رسانه‌ها با هدفمند کردن آگهی‌های ادارات و سازمان‌ها و دادگستری برای نشر در مطبوعات محلی نیز از دیگر برنامه‌های حمایتی اداره ارشاد بوده است.

وی با اشاره به آموزش حرفه‌ای کارکنان اداره توسط خانه مطبوعات در مسایل مطبوعاتی و نیز برگزاری دوره برای شرکت‌های تبلیغاتی با توجه به متد آموزش حرفه‌ای روز، از استانداردسازی فعالیت‌های فرهنگی برای داشتن معیار در جهت رتبه‌بندی نیز برنامه‌ای جدید بوده که برای بار اول در اصفهان با عقد قرارداد بین ارشاد و اداره استاندارد در حال تهیه و تدوین است، خبر داد.

ایجاد تفاهم هم‌افزایی با نهادهای شهر

قلمکاریان ادامه داد: برقراری تفاهم با شهرداری و حوزه هنری و نیروی انتظامی جهت هم‌افزایی و هماهنگی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و جشن‌های مذهبی از دیگر برنامه‌های تعاملی اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان بوده است.

وی اظهار کرد: برگزاری موفق جشنواره مطبوعات با افزودن 22 رشته موضوعی و دخالت دادن ارگان‌ها و ادارات شهر دیگر دستاورد اداره ارشاد بوده که هشتمین دوره جشنواره را با شکوه تمام و تقدیر از 103 نفر برگزار کرده است.

همچنین معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از برگزاری جشنواره فصلی و افزودن چند بخش موضوعی به جشنواره در سال آینده خبر داد.

قلمکاریان گفت:مؤسسات فرهنگی و عموم مردم باید در بخش فرهنگ ورود پیدا کرده و هوشیار باشند تا به بازوی فرهنگی کشور یعنی وزارت ارشاد کمک شود و بتوانیم دشمن را در جنگ نرم به زانو در بیاوریم.

انتهای پیام/2301/ل30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول