اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پذیرایی رستوران‌های قزوین از مسافران نوروزی با غذاهای محلی

رستوران‌های قزوین با غذاهای محلی میزبان میهمانان نوروزی هستند که از چند روز پیش از عید نوروز مسافرت‌های خود را آغاز کرده‌اند.

پذیرایی رستوران‌های قزوین از مسافران نوروزی با غذاهای محلی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در حین مسافرت باید به مواد غذایی و سوخت و ساز بدن توجه ویژه‌ای شود و با توجه به اینکه غذاهای محلی قزوین از مواد مقوی تشکیل شده‌اند، می‌توان با یک‌بار مصرف این غذاها مزه‌ای جدید را در رستوران‌های این شهر تجربه کرد.

اما رعایت نکات بهداشتی در هنگام مصرف این مواد غذایی از ملزومات مسافرت است و پیش از خرید مواد غذایی باید تمام ابعاد بهداشتی رستوران مورد بررسی قرار گیرد تا سبب آسودگی و آرامش مسافران پس از مصرف مواد غذایی شود.

آب و غذا همیشه می‌توانند منبع آلودگی باشند و از آنجایی که سفر خواه‌ناخواه تغییراتی را در الگوی غذایی ما به وجود می‌آورد، انتخاب درست مواد غذایی و رعایت اصول بهداشتی در تهیه و مصرف غذا، به ما کمک می‌کند تا از ابتلاء به مسمومیت‌ها و مشکلات ناشی از آلودگی‌های غذایی پیشگیری کرده و سفر سالم و خاطره‌انگیزی را تجربه کنیم.

در هنگام سفر از مصرف غذا در رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌هایی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، باید خودداری کنیم و مواد غذایی از اماکن و مراکز دارای شرایط بهداشتی خریداری شود.

تا حد امکان اگر می‌توانیم به جای مصرف غذاهای آماده مثل فست‌فود‌ها، ساندویچ، پیتزا و غیره از غذاهای خانگی که دارای ارزش غذایی بیشتر هستند، استفاده کنیم چراکه غذاهای خانگی بیشتر مورد اعتماد بوده و در زمره تغذیه‌های سالم به شمار می‌رود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این خصوص توصیه‌ کرد: مسافران نوروزی از خرید مواد غذایی از فروشندگان دوره‌گرد پرهیز کرده و مواد غذایی فله‌ای غیرمطمئن را خریداری نکنند.

پیمان قجربیگی با بیان اینکه مسافران در خرید شیر و فرآورده‌های لبنی به پاستوریزه بودن آن‌ها توجه ویژه‌ای کنند، بیان کرد: این فرآورده‌ها بسیار حساس بوده و به دلیل ماندگاری کوتاه‌مدت؛ امکان ناسالم بودن آن‌ها بسیار است که مسافران باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

وی با تأکید بر رعایت نظافت در رستوران‌های بین راهی در استان قزوین اظهار کرد: به دلیل حجم زیاد مسافران نوروزی در این استان، باید رستوران‌ها نظافت را رعایت و به نکات بهداشتی توجه ویژه‌ای کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: نظارت مستمری بر رستوران‌های بین‌راهی خواهیم داشت و در این زمینه با متخلفان برخورد قاطع و قانونی خواهد شد چراکه سلامت مسافران نوروزی از اهمیت زیادی برخوردار است.

قجربیگی عنوان کرد: با توجه به بازدید‌های به عمل آمده از مراکز سلامت و رستوران‌های بین‌راهی، وضعیت مطلوب بوده و در ایام نوروز نظارت‌ها بر این مراکز افزایش یافته است.

همچنین علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد بازرسی مأموران در ایام نوروز از رستوران‌ها و جاده‌های بین‌شهری گفت: سامانه‌ای با عنوان بهداشت و محیط ایجاد کرده‌ایم که مردم می‌توانند از طریق این سامانه گزارش‌های خود را اطلاع‌رسانی کنند.

وی ادامه داد: همچنین 5 هزار بازرس بهداشت محیط برای نظارت بر اماکن و رستوران‌ها قرار داده‌ایم.

سیاری گفت: از طریق این سامانه در لحظه‌ای که شکایت مردمی وجود دارد، اطلاعات، وارد سیستم خواهد شد و به صورت آنلاین به آن رسیدگی می‌شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: طبق گزارشی که در روزهای اخیر از وضعیت این سامانه دریافت کرده‌ایم، دسترسی به این سامانه امکانپذیر است و علاوه بر بازرسان، مردم نیز می‌توانند با آن تماس بگیرند.

وی در پاسخ به اینکه مردم چگونه از سلامت رستوران‌های بین‌شهری مطلع شوند، گفت: متأسفانه از این بابت که مردم متوجه شوند رستوران‌های جاده‌ای درجه‌بندی سلامت دارند یا نه اقدامی صورت نگرفته است اما اگر کسی شکایتی داشته باشد این سامانه ایجاد شده تا به آن رسیدگی کنند.

سیاری تصریح کرد: شماره این سامانه 1490 است و تمام مردم می‌توانند از سراسر کشور به این سامانه دسترسی پیدا کنند، این سامانه فقط مربوط به کمبودهای دارویی نیست بلکه به مسائل بهداشت محیط نیز رسیدگی می‌کند.

وی گفت: بنابراین مردم از هر نقطه از کشور و در هر جایی که به تلفن دسترسی داشته باشند می‌توانند گزارش خود را اعلام کنند.

با توجه به اینکه در فصل بهار قرار داریم و هوا رو به گرمی می‌رود باید در مسافرت از مصرف مواد غذایی که قبلا تهیه شده و در شرایط معمولی در اغذیه‌فروشی‌ها نگهداری می‌شوند و نیز از مصرف ساندویچ‌هایی مانند دل، جگر مرغ، مغز و یا سالاد الویه که دارای قابلیت فسادپذیری بالا بوده و احتمال آلودگی‌های اولیه یا آلودگی‌های هنگام تهیه آن‌ها بسیار است، پرهیز شود.

غلامرضا کردافشاری استاد طب سنتی نیز در گفت‌وگو با فارس در مورد توصیه‌های فصل بهار از دیدگاه طب سنتی گفت: بهار بهترین و معتدل‌ترین فصل در میان فصول چهارگانه است. هوا در بهار به تدریج گرم می‌شود و سرمای زمستان تحلیل می‌‌رود.

وی ادامه داد: مزاج بهار گرم و تر است و گرما و رطوبت برای حفظ سلامتی لازم و ملزوم یکدیگرند.در فصل زمستان به علت سرما، مواد زاید در بدن منجمد شده و باقی می‌مانند و در بهار که هوا کم‌کم گرم می‌شود، این مواد زائد به تدریج ذوب شده و به حرکت در می‌آیند.

کردافشاری تصریح کرد: به همین دلیل بیماری های قدیمی دوباره در زمستان قد علم می‌کنند و اگر عضوی از بدن ضعیف باشد، مواد زائد به آن حمله کرده و در آن تجمع پیدا می‌کنند؛‌ گاهی نیز مواد اضافی به سمت پوست هجوم می‌آورند تا بلکه از آنجا راهی برای خروج بیابند.

این متخصص طب سنتی گفت: به همین دلیل بروز دمل‌ها و جوش‌های پوستی در این فصل شدت می‌یابد، بنابراین اطبای طب سنتی توصیه می‌کنند که قبل از اینکه این مواد اضافی برای بدن مشکلی ایجاد کنند، بهتر است که راه خروج آن‌ها از بدن باز شود.

وی ادامه داد: راه‌های متعددی برای خروج مواد اضافی و پاکسازی بدن وجود دارد. یکی از مهمترین این راه‌ها، دفع آن‌ها از طریق مدفوع است،بنابراین در کسی که دفع مدفوع به خوبی صورت نمی‌گیرد و دچار یبوست است، مواد اضافی راه مناسبی برای دفع ندارند و در نتیجه در بدن تجمع می‌یابند.

استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای برطرف کردن یبوست، مصرف مواد غذایی ملین مانند آلو، تمرهندی، هویج، مویز و انجیر مناسب است و استفاده از داروهای مسهل مانند فلوس نیز تحت نظر پزشک طب سنتی به پاکسازی بدن از مواد زائد کمک می کند.

این متخصص طب سنتی در مورد اینکه در فصل بهار باید از مصرف چه غذاهایی پرهیز کرد، گفت: مصرف زیاد گوشت باعث افزایش گرمی و رطوبت در بدن می شود و چون مزاج فصل بهار هم گرم و تر است، مصرف بیش از حد گوشت باعث ایجاد بیماری در بدن می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین بهتر است در فصل بهار از خوردن غذاهاى شور و غلیظ مانند کله پاچه، گوشت گاو، خامه و ماست ترش پرهیز کرد.

این استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: غذاهای کنسروی، مانده و پرخوری نیز در این فصل بسیار مضر است.

کردافشاری افزود: علمای طب سنتی عقیده دارند که در فصل بهار باید به تلطیف غذا پرداخت، تلطیف غذا ممکن است در ذهن این معنی را ایجاد کند که باید غذایی خورده شود که از آن خون رقیق تولید شود، یا ممکن است کسی با شنیدن این کلمه فکر کند که باید غذای کمتری در این فصل مصرف کرد در حالی که مقصود از تلطیف غذا هیچ کدام از دو معنی فوق نیست.

وی ادامه داد: غذاهایی که خون رقیق در بدن تولید می کنند، اغلب طبیعت گرم دارند و مصرف غذاهای با طبیعت گرم در این فصل مناسب نیست بلکه باید غذاهای غلیظ و با طبیعت سرد مصرف شود، تا هیجان و رقت اخلاط و مواد را تعدیل کند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: همچنین گرسنگی باعث تحریک بیشتر اخلاط می شود، پس کم کردن مقدار غذا نیز در بهار صحیح نیست؛ اما منظور از تلطیف غذا این است که غذایی خورده شود که هر چند از لحاظ مقدار زیاد است اما ارزش غذایی کمی دارد؛ مثل میوه ها و سبزیجات.

کردافشاری تصریح کرد: در واقع باید با مصرف مقدار زیاد غذا با ارزش غذایی (کالری) کم، دستگاه گوارش را فریب داد و سرگرم کرد تا خیال کند که غذای زیادی مصرف شده ولی در واقع مواد زیادی وارد عروق نشود و به هیجان اخلاط و مواد نیفزاید.

استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بنابراین باید به طبیعت فرصت داد که مواد اضافه را آماده کرده و از بدن دفع کند، مصرف خوراکی‌هاى لطیف مثل گوشت پرندگان و تخم مرغ آب‌پز عسلی و نوشیدن شربت‌های خنک مثل شربت غوره، انار و سکنجبین در این فصل توصیه می‌شود.

انتهای پیام/77003/ط40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول