اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چشمه زندان سلیمان میاندوآب پذیرای گردشگران نوروزی

میاندوآب یکی از شهرهای زیبای آذربایجان‌غربی که به دلیل قرارگیری مابین دو رود زرینه‌رود و سیمینه‌رود، میاندوآب نام گرفته است امسال نیز پذیرای گردشگران نوروزی است.

چشمه زندان سلیمان میاندوآب پذیرای گردشگران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه میاندوآب یکی از شهرهای زیبای آذربایجان غربی است که در 823 کیلومتری‌ تهران‌ و در جنوب‌ آذربایجان غربی در میان‌ دشتی‌ واقع‌ شده‌ است‌.

امروزه عمدتاً مردم ساکن میاندوآب آذری زبان هستند ولی گروه کوچکی از پیروان اهل حق و کرد با مذهب سنی و شیعه نیز در این منطقه سکونت دارند.

این شهر به دلیل قرارگیری مابین دو رود زرینه‌رود و سیمینه‌رود، میاندوآب نام گرفته است.

میاندوآب در دوران‌های مختلف پذیرای اقوامی چون مادها، ماناها، اورارتوها، کردها، سلجوقیان، ترک‌ها و مغول‌ها بوده که هر یک از این ایام در زمان‌های مختلفی در میاندوآب زندگی و حکومت کرده‌اند.

زمین‌های حاصلخیز این شهر سبب رونق کشاورزی و دامداری در این منطقه شده، به طوری‌که هم اکنون این شهر در زمینه صادرات محصولات دامی به سایر استان‌ها پیشگام است.

این شهر با دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری هر سال شاهد جذب گردشگران متعددی از جای جای ایران و سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه استان آذربایجان غربی است.

وجود چشمه‌های آب معدنی و غارهای معروف از جمله غاربورینگ بزرگ، بناهای تاریخی مانند مسجد جامع مهاباد، مقبره و دخمه‌های قدیمی چون دخمه مادی فقرگاه، پل، مدرسه و حمام‌های قدیمی به عنوان مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر به شمار می‌رود.

میاندوآب با گذر زمان خود را منزوی نساخته و با رشد و پیشرفت کشور در حالیکه چهره سنتی خود را حفظ کرده به شهری دارای صنایع مختلف نیز تبدیل شده است؛ وجود سد «نوروزلو» در 15 کیلومتری میاندوآب، کارخانه قند، کمپوت‌سازی و کوره‌های آجرسازی و آهک‌پزی بر اهمیت صنعتی این منطقه افزوده است.

اما در این میان هنوز تعداد کثیری از مردم این شهر به ویژه در روستاها به باغداری و دامداری می‌پردازند، این شهر در تولید گندم، چغندرقند، انگور، سیب، گلابی و بادام پیشگام بوده و چه بسا بسیاری از محصولات کشاورزی این شهر برای فروش حتی به بازارهای خارجی نیز روانه می‌شوند.

از دیگر آثار تاریخی این شهر می‌توان به داش‌‌تپه‌ که در کنار روستای‌ داش‌‌تپه‌ در حوالی‌ میاندوآب قرار دارد اشاره کرد، در سمت‌ شرقی‌ تپه‌، محل‌ یک‌ در ورودی‌ به‌ درون‌ تپه‌ دیده‌ می‌شود که‌ از ساروج‌ و آهک‌ ساخته‌ شده‌ است‌.

بین‌ اهالی‌ شهر مشهور است‌ که‌ قبر زرتشت‌ پیامبر پاک‌ آئین‌ ایرانی‌ در درون‌ این‌ تپه‌ قرار دارد.

چشمه زندان سلیمان نیز در این شهر واقع شده؛ این‌ چشمه‌ بین‌ احمدآباد علیا و کوه‌ زندان‌ در شهرستان‌ میاندوآب‌ واقع‌ شده‌ و حدود یک هزار و 980 متر از سطح‌ دریا ارتفاع‌ دارد.

در توصیف زیبایی‌ها و مناظر بکر و دست نخورده این شهر هر آنچه بگوییم به گزاف نگفته‌ایم ولی از قدیم گفته‌اند «شنیدن کی بود مانند دیدن».

انتهای پیام/61001/ع20/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول