اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
نوروز، میراث مشترک ملت‌های آسیای مرکزی، افغانستان و شبه‌قاره/۵۶

«امامعلی رحمان» برای شرکت در جشن جهانی نوروز عازم افغانستان شد

«امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان به منظور شرکت در جشن جهانی نوروز، امروز در رأس یک هیأت بلندپایه عازم شهر کابل شد.

«امامعلی رحمان» برای شرکت در جشن جهانی نوروز عازم افغانستان شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه و به نقل از اطلاعیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان، «امامعلی رحمان» به منظور شرکت در جشن جهانی نوروز، امروز(چهارشنبه) در رأس یک هیئت بلندپایه عازم شهر کابل شد.

بیانیه‌ می‌افزاید: هیئتی متشکل از مقامات بلند پایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، رحمان را در این سفر همراهی می‌کنند.

به گفته این منبع، «ارکین رحمت‌الله‌اف» مشاور ارشد امور بین‌المللی، «سراج‌الدین اصل‌اف» وزیر امور خارجه، «شریف رحیم‌زاده» وزیر رشد اقتصاد و تجارت، «عثمانعلی عثمان‌زاده» وزیر انرژی و منابع آب، «خیرالله عصازاده» وزیر حمل و نقل، «شمس‌الدین آروم‌بیک‌اف» وزیر فرهنگ و تعدادی از شخصیت‌های فرهنگی در ترکیب این هیئت هستند.

بنا بر این بیانیه‌، دیدار و مذاکره با مقامات سطح عالی ایران، افغانستان، پاکستان و قزاقستان و بررسی مسائل همکاری‌های دوجانبه و همچنین تبادل نظر روی موضوعات امنیتی و تحولات منطقه‌ای از دیگر محورهای اصلی این سفر 2 روزه عنوان شده‌ است.

بنا به این گزارش، دولت افغانستان به منظور شرکت در برنامه گرامی‌داشت نوروز که در منطقه «پغمان» در حومه کابل برگزار می‌شود مقامات عالی رتبه و شخصیت‌هایی‌ را از 11 کشور شامل قلمرو فرهنگ مشترک نوروز دعوت کرده است.

لازم به ذکر است که جشنواره‌های بین‌المللی نوروزی با حضور مقامات عالی رتبه کشورهای منطقه در گذشته در ایران، تاجیکستان و ترکمنستان برگزار شده است.

«یونسکو» یا سازمان علم، آموزش و فرهنگ سازمان ملل متحد جشن نوروز را در سال 2009 میلادی به عنوان یک آئین پرارزش ملی به عنوان سنت ماندگار جهانی اعلام کرد.

ایران، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه و مناطق کردنشین عراق از جمله مناطقی هستند که همه ساله در آغاز سال نو آئین نوروز را به طور گسترده و با برنامه‌های باشکوه به عنوان یک جشن سنتی گرامی می‌دارند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول