اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شیرینی‌های سنتی و مقوی کرمان از خرمابریزو تا کماچ سهن

استان تاریخی کرمان دارای شیرینی‌های سنتی و مقوی است که فقط با یک بار خوردن آنها برای همیشه خواهان این شیرینی‌های خوشمزه می‌شوید.

شیرینی‌های سنتی و مقوی کرمان از خرمابریزو تا کماچ سهن

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، استان تاریخی کرمان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد دارای شیرینی‌های سنتی و مقوی است که فقط با یک‌بار خوردن آنها برای همیشه خواهان این شیرینی‌های خوشمزه می‌شوید.

شیرینی‌های کرمان «رژیمی» هستند

شیرینی‌های هر منطقه تا حد زیادی به محصولات زراعی، باغی و گیاهی آن خطه بستگی دارد، با توجه به گستردگی جغرافیایی استان کرمان و تنوع محصولات منطقه در نتیجه شیرینی‌های کرمان از تنوع زیادی برخوردار است.

خرما یکی از مواد اولیه اصلی برای تهیه شیرینی‌های کرمانی است و با توجه به اینکه خرما دارای قند طبیعی است، شیرینی‌های کرمانی به نوعی شیرینی‌های رژیمی هم به شمار می‌روند و افرادی که دارای بیماری‌هایی مانند دیابت و یا افرادی که رژیم‌های لاغری دارند هم می‌توانند از این شیرینی‌ها استفاده کنند.

کلمپه‌های زعفرانی و گردویی؛ گل سرسبد شیرینی‌های کرمانی

کلمپه یکی از شیرینی‌های محلی کرمان است که از دیرباز تاکنون مورد استفاده مردم بوده است، این شیرینی خوشمزه از آرد، روغن، شیر، خرما و ادویه‌هایی مانند قلم‌فور و لادیون تهیه می‌شود.

کلمپه انواع مختلفی دارد از جمله کلمپه معمولی، گردویی، زعفرانی و شکری، این شیرینی خوش‌طعم به صورت کلوچه‌های خرمایی تهیه می‌شود و بانوان با سلیقه کرمانی با استفاده از مُهرهای چوبی بر روی کلمپه نقش‌هایی زیبا را ترسیم می‌کنند و کلمپه به طور معمول با مغز پسته کوبیده تزئین می‌شود.

خرمابریزو

خرمابریزو هم یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه کرمانی است که به سادگی تهیه می‌شود، برای تهیه خرمابریزو ابتدا آرد گندم را با روغن تفت می‌دهند و سپس خرمای بدون هسته و قدری مغز گردو و بادیون به آن اضافه می‌کنند.

حلواهای متنوع کرمانی از حلوای کنجد تا حلوا کَشو

حلوا هم خوراک مطبوعی است که با آرد، شکر، روغن، هل، زعفران و اقسام ادویه تهیه می‌شود، حلوا را در کرمان به نام «شربتو» هم می‌شناسند.

از آنجا که حلوا با استفاده از آردهای مختلف تهیه می‌شود، این خوراک در فرهنگ کرمان مظهر باروری و نیرو است و حلواهای کرمان انواع مختلفی دارد از جمله حلوا کنجد، حلوا کنف، حلوا آرد برنج، حلوا پسته، حلوا سهن، حلوا گردو، حلوا نخود، حلوا نارگیل، حلوا کشو، حلوا کلوچه و حلوا گل زرد. 

مسقطی سیرجانی و سوهان زرندی

مسقطی یکی از شیرینی‌های شهرستان سیرجان در استان کرمان است که با نشاسته، روغن، شکر و خلال پسته و بادام پخته می‌شود.

طی سال‌های اخیر نه تنها از رونق مسقطی سیرجانی کاسته نشده، بلکه تولید و عرضه این شیرینی به‌عنوان سوغات سیرجان رواج بیشتری یافته است.

یکی از شیرینی‌های معروف در استان کرمان هم سوهان زرندی است که این سوهان بسیار نازک و ترد و لطیف است، ترکیبات سوهان زرندی شامل آرد سهن و هل است.

کُماچ سهن؛ مقوی و خوشمزه

کُماچ سهن اصلی‌ترین شیرینی کرمان است که از آرد سهن، آرد معمولی، خرما و ادویه تهیه می‌شود، این شیرینی خوشمزه سرشار از انرژی و بسیار مقوی است، این شیرینی به طور معمول در ایام عید توسط زنان باسلیقه و خوش‌ذوق کرمانی طبخ می‌شود.

برشتوک

برشتوک هم یکی دیگر از شیرینی‌های خوش عطر و طعم کرمانی است که از دو نوع آرد یعنی آرد سفید و آرد نخودچی و شکر و روغن تهیه می‌شود.

--------------------------------

  گزارش از مهسا حقانیت

--------------------------------

انتهای پیام/80019/ط30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول