اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بهای تلخ شیرینی در کام قنادان خوزستانی

شیرینی اغلب برای استفاده در مراسمات شادی و اعیاد استفاده می‌شود ولی تا این محصول از مواد اولیه به سینی‌های شیرینی فروشی برسد هزینه‌ها و مشکلات زیادی را طی می‌کند؛ بررسی این مشکلات در خوزستان رنگ و بویی دیگر دارد.

بهای تلخ شیرینی در کام قنادان خوزستانی

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، کاهش چشم‌گیر تولید آرد در استان خوزستان باعث شده است تا شیرینی‌فروشی‌ها با مشکلات متعددی مواجه شوند، از سویی دیگر نوسانات بی‌دلیل در قیمت مواد اولیه شیرینی در خوزستان باعث شده تا تولیدکننده با مشکلات روزمره‌ای در این باره مواجه شود، این مشکلات از سویی و تثبیت قیمت شیرینی تا پایان سال‌جاری در کنار این مشکلات خود مزید برعلت شده تا سود ناچیز این شغل در خوزستان را روز به روز کاهش دهد و این صنف را با مشکلات متعددی مواجه کند.

مشکلات و محدودیت‌ها از سویی و موانع بسیار بزرگ برای کاهش این مشکلات از سویی دیگر باعث شده تا روز به روز محدودیت‌ها و موانع برای صنف شیرینی‌فروش خوزستان بیشتر شود.

*همه چیز آزاد است بجز قیمت

یک شیرینی فروش اهوازی در این زمینه می‌گوید: تولید شیرینی در استان خوزستان با مشقت‌های بسیار زیادی روبروست؛ همه مواد اولیه اعم از آرد، شکر، کرم و خامه و... از بازار آزاد تامین می‌شود ولی تعیین قیمت باید با هماهنگی نهادهای دولتی باشد.

محمد اسدی می‌افزاید: با قیمت محصولات اولیه در نیمه نخست سال‌جاری قیمت شیرینی در استان خوزستان تعیین شد ولی در حال حاضر که آرد کمیاب شده و شکر نیز گران شده است قیمت‌ها باید تا پایان سال ثابت بماند و این تنها محدودیت برای صنف شیرینی فروش است و کسی به فروشندگان آرد اجبار نمی‌کند که قیمت را تثبیت کنند و یا شکر به قیمت مصوبه به دست تولید کننده برسد که در این باره هیچ اقدامی انجام نشده و تنها بر صنف تولیدکننده فشار وارد می‌کنند که باید قیمت ثابت بماند.

وی با اشاره به اینکه باید از تولیدکننده حمایت شود، تاکید می‌کند: مشکلات در تامین مواد اولیه باعث شده تا در شرایط کنونی شیرینی فروشان با مشکلات اساسی در عرضه تولیدات خود مواجه باشند و در غیر اینصورت قیمت تعیین شده بسیار کارشناسی شده و قابل اجراست.

محدودیت‌های موجود در بازار، فشارهای دولتی بر اصناف برای تثبیت قیمت و تورم انتظاری در جامعه باعث شده تا شرایط پیچیده‌ای برای همه اصناف بویژه شیرینی فروشان بوجود آید.

*چرخه تولید آرد با مشکل مواجه شده است

یکی از مواد اولیه تولید شیرینی در سراسر جهان آرد است، استفاده از آرد همراه با سبوس و یا بدوت سبوس در شیرینی فروشی‌ها بر اساس اختیار شیرینی پز انجام می‌شود ولی آنچه در این بین بسیار اهمیت دارد کم‌بود آرد در استان خوزستان است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده محدود شدن عرضه گندم به شرکت‌های تولیدکننده آرد در استان خوزستان باعث شده تا مشکلاتی از این قبیل در خوزستان بوجود آید؛ رشد قیمت گندم تضمینی خریداری شده در کشور باعث شده تا قیمت تمام شده گندم و آرد افزایش یابد و به این دلیل عرضه آرد با محدودیت مواجه شده است.

اختلاف فاحش میان قیمت گندم آزاد و گندم دولتی باعث شده تا محدودیت در عرضه گندم آزاد اعمال شود و از این رو کاهش تولید شرکت‌های تولید آرد زیانی به این شرکت‌ها وارد می‌کند به این دلیل تولید کنندگان آرد برای کاهش زیان موجود رو به خرید گندم آزاد آورده و آرد را باد قیمت آزاد تولید می‌کنند که این مسئله باعث شده تا کمبود عرضه آرد در جامعه وجود نداشته باشد بلکه کمبود عرضه آرد به قیمت دولتی در بازار احساس می‌شود و به این دلیل به مصرف کنندگان آرد فشار وارد می‌شود.

*مشکل تنها آرد نیست

مسئول صنف اتحادیه قنادی‌ها و بستنی‌فروشان می‌گوید که آرد یکی از مشکلاتی است که شیرینی‌فروشان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

سیامک جعفری اظهار می‌دارد: همه مواد اولیه شیرینی افزایش یافته است، از قیمت آرد تا شکلات و کاکائو ولی قیمت شیرینی امکان افزایش ندارد زیرا اداره صنعت، معدن و تجارت گفته باید قیمت‌ها ثابت بماند.

وی می‌افزاید: در صورتیکه قیمت مواد اولیه به این نحو افزایش یابد مجبور هستیم تا در قیمت تولیدات تجدید نظر کنیم و در این بین چاره‌ای جز اصلاح قیمت نداریم.

شاید شیرینی‌فروشان خود همیشه موادی را می‌فروشند که کام مردم را شیرین می‌کند ولی با فروش شیرینی به قیمت تصویب شده در شرایط کنونی کام همه شیرین است و تنها کام خودشان تلخ می‌شود.

انتهای پیام/72006/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول