اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان در گفت‎وگو با فارس:

اعتماد و آرای مردم تعیین‎کننده است، نه ائتلاف‎ها

عبدالله عبدالله، کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به ائتلاف‌های اخیر در این کشور، اظهار داشت، انتخابات مشق مردم‎سالاری است؛ پس اعتماد و آرای مردم تعیین‎کننده و سرنوشت‎ساز است و تشکیل ئتلاف‌ها تاثیر چندانی در پیروزی ندارد.

اعتماد و آرای مردم تعیین‎کننده است، نه ائتلاف‎ها

«عبدالله عبدالله»، از کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت: انتخابات، مشق مردم‎سالاری است و بنابراین اعتماد و آرای مردم تعیین‎کننده و سرنوشت‎ساز است، نه ایجاد ائتلاف‎ها.

عبدالله افزود: مایه امید وی به پیروزی در انتخابات پیش رو، مردم است و به همین جهت این تیم (اصلاحات و همگرایی)جلب اعتماد مردم و برقراری رابطه نزدیک با آن‎ها را  سرلوحه فعالیت‎های انتخاباتی خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: ما(تیم اصلاحات و همگرایی) به توانایی و تأثیرگذاری مردم ایمان داریم، و به همین سبب هیچ‎گاه به بلوف‎های بی‎جهت افرادی که خود را به عنوان نمایندگان مردم محسوب می‌کنند و با کنار رفتن به نفع فردی، خیال می‌کنند که شانس کامیابی وی را افزایش داده‌اند، اعتنایی نداشته‎‌ایم.

تأمین امنیت در سایۀ سهیم سازی و مشارکت‎دهی مردم

عبدالله عبدالله در مورد راهکارهای تیم اصلاحات و همگرایی در عرصه تآمین امنیت در افغانستان نیز اظهار داشت: تأمین امنیت در افغانستان  نیازمند سهیم‎سازی و مشارکت‎دهی مردم است.

بنابراین ساختن یک اداره سالم و عاری از فساد، توسعه متوازن و پایدار، تقویت مردم‎سالاری و اجرای یکسان قانون در مورد تمام شهروندان افغانستان اموری است که مشارکت‎دهی مردم در تآمین امنیت را میسر و ممکن می‎سازد.

مسیر گفت‎وگو با مخالفان دولت باز است اما مدارای بی‎جهت بایستی پایان یابد

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به این که تلاش‎ها برای استقرار صلح در افغانستان دستاورد چندانی نداشته است، اظهار داشت: دولت آینده افغانستان مکلف و مسؤل خواهد بود که مسیر گفت‎وگو با مخالفان دولت را باز گذارد.

با این حال اعلام آمادگی برای صلح بایستی با پایان دادن به سیاست مدارای بی‌جهت با طالبان همراه شود تا سیستم و پاداش و تنبیه افغانستان معیوب و ناکارآمد به نظر نرسد.

به گفته وی، آزادشدن بدون تضمین و بدون بررسی اعضای جنایت‎کار مخالفان دولت به این معنا است که سیستم پاداش و تنبیه در دستگاه قضایی دولت فعلی، به درستی کار نمی‎کند، بلکه دچار نقص و ناکارآمدی آشکاری است که هرشهروند افغان را متأثر می‎سازد.

مناسبات سیاسی با همسایگان و تداوم همکاری‎های بین‌المللی در ثبات سیاسی اثر گذار است

عبدالله عبدالله، در ادامه در مورد استقرار صلح و تامین ثبات سیاسی در افغانستان نیز گفت که ناامنی در افغانستان، ابعاد منطقه‎ای و فرامنطقه‎ای نیز دارد که نبایستی نسبت به آن با بی‎توجهی و غفلت برخورد شود.

وی افزود: همکاری همسایگان افغانستان و دوام همکاری‎ها و حمایت‎های بین‌المللی در ایجاد و تحکیم ثبات سیاسی در این کشور اثرگذار است و از این جهت بایستی افغانستان سیاست خارجی فعال، پویا و واقع‎بینانه‎ای را طراحی و تدوین کند.

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان تأکید کرد: یکی از واقعیت‎های تلخ این است که متأسفانه بسیاری از حملات دهشت‌افکنانه و تروریستی در افغانستان، از سوی پاکستان، رهبری و سازماندهی می‎شود؛ زیرا این کشور به سازمان‎های تروریستی اجازه و امکان داده است تا از این کشور به عنوان محل اختفاء و آسایش خود علیه افغانستان استفاده کنند.

عبدالله، ادامه داد که نقطه عزیمت برای جلب همکاری پاکستان به نفع ثبات سیاسی افغانستان نایل آمدن به این نتیجه است که ثبات سیاسی افغانستان به نفع 2 کشور(افغانستان و پاکستان) و حتی به نفع کشورهای منطقه و جهان است و هیچ کشوری نمی‎تواند جزیره جداگانۀ امن و خوشبختی برای خود بسازد.

وی افزود: نبود سیاست فعال و دیپلماسی دقیق 2 جانبه(از سوی افغانستان و پاکستان) سبب شده است که سیاست در این 2 کشور از طریق رسانه‎ها دنبال شود؛ واضح تر بگویم سیاست خارجی افغانستان و پاکستان در قبال یکدیگر آنقدر  ضعیف و ضربه‎پذیر است که همواره تحث تاثیر رسانه‎های داخلی و بیرونی، به تیرگی و تنش گراییده است. 

بازگشت آبرومندانه مهاجرین نیازمند ایجاد امنیت و اشتغال‎زایی در افغانستان است

عبدالله عبدالله، در مورد برنامه‌‎های خود در قبال مهاجرین افغانستان نیز با توضیحات اندکی، اظهار داشت: بازگشت آبرومندانه مهاجران افغانستان در گام نخست نیازمند ایجاد محیط امن و عاری از هرگونه تهدید است و در گام دوم نیازمند کارآفرینی و ایجاد اشتغال است.

وی متعهد شد که در صورت پیروزی در انتخابات، برنامه‎هایی را روی دست خواهد گرفت، که مهاجرین افغانستان پس از بازگشت به این کشور، مانند گذشته، دچار سرخوردگی و یأس نشوند، بلکه از نظر جانی احساس امنیت کنند و نیز به درماندگی اقتصادی دچار نگردند.

تخطی‎های انتخاباتی، بویژه استفاده از امکانات دولتی به نفع کاندیداهای مشخص نگران کننده است

عبدالله عبدالله، در مورد نگرانی‎های خود نسبت به احتمال تقلب در انتخابات آینده افغانستان نیز اظهار داشت: هرچند بنای بدبینی نسبت به انتخابات آتی را ندارم؛ اما به رصد تخطی‎های انتخاباتی نیز اهتمام دارم و متوجه هستم که استفاده روزمره از امکانات دولتی به نفع کاندیداهای مشخص انجام می‌شود.

وی افزود: از نهادهای برگزارکننده انتخابات، از جمله «کمیسیون مستقل انتخابات» و «کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی» افغانستان توقع و انتظار دارم که همانگونه که به مردم وعده داده‌اند، باقاطعیت تمام از رأی مردم دفاع کنند.

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان تأکید کرد که اندک غفلت و بی‎توجهی نهادهای انتخاباتی و کمترین عدم حساسیت آنان نسبت به مسؤلیت تاریخی‌شان می‎تواند افغانستان را به کام بحران‎ها و تهدیدهای تازه فرو برد.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول