اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

زندگی عشایر هارونی ابرکوه سامان می‌یابد

با آغاز مطالعه طرح مجتمع دامداری روستای هارونی بخشی از مشکلات عشایر این منطقه حل می‌شود.

زندگی عشایر هارونی ابرکوه سامان می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، صبح امروز با حضور مدیرکل دفتر مطالعات جامع عشایر کشور در منطقه عشایری هارونی ابرکوه، کلید مطالعه برای ایجاد مجتمع پرواربندی دام در این منطقه زده شد که می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات عشایر منطقه را رفع کند.

در دیدار این مسئول عشایری کشور از منطقه‌ای که برای ایجاد مجتمع دامداری در منطقه عشایر نشین هارونی پیشنهاد شده است، نمایندگان عشایر منطقه به بیان نیازهای خود و ضرورت ایجاد این مجتمع پرداختند.

سبزعلی اکبری به عنوان یکی از نمایندگان عشایر اظهار داشت: خشکسالی‌های مداوم عشایر را از مراتع ناامید کرده است.

وی افزود: به همین دلیل باید دامداری به روز شود تا مانع از مهاجرت جوانان عشایر منطقه شود.

اکبری با اشاره به ویژگی‌های محلی که برای انجام کار پیشنهاد شده است، بیان کرد: این منطقه از گذشته‌های دور شاهد حضور عشایر بوده است و با توجه به نزدیکی به محل اسکان آنان، محل مناسبی برای ایجاد مجتمع دامداری است.

یکی دیگر از عشایر نیز اظهار داشت: زمانی در این روستا 50 هزار گوسفند وجود داشت که به واسطه خشکسالی‌های پیاپی این تعداد اکنون به نصف کاهش یافته است.

وی با قدردانی از تلاش‌های چند سال گذشته مسئولان امور عشایر استان یزد و ابرکوه عنوان کرد: امیدواریم با مطالعاتی که انجام می‌شود و اجرای طرح، رونق کار عشایر منطقه را شاهد باشیم.

مسئول امور عشایر جهاد کشاورزی ابرکوه نیز اظهار داشت: فعالیت‌های عشایر ابرکوه با توجه به اینکه طرحی برای آن تعریف نشده است، قابلیت دریافت تسهیلات را ندارد و پیشنهاد انجام طرح مجتمع دامداری هارونی گامی در راستای حل این مشکل است.

مهدی غیب الهی با اشاره به اینکه همین مسئله باعث بی‌نصیب شدن عشایر از تسهیلات صندوق توسعه کشاورزی در شهرستان شده است، خاطرنشان کرد: سهم عشایر ابرکوه از 18 میلیارد تومان تسهیلات این صندوق، تنها 500 میلیون تومان بوده است.

مدیرکل دفتر مطالعات جامع عشایر کشور در این بازدید اظهار داشت: سازمان امور عشایر کشور ساماندهی عشایر در بحث کوچ و اسکان را در دستور کار خود دارد.

محمدرضا میرامینی افزود: در این راستا و به عنوان نمونه منطقه بکری که برای اجرای طرح پیشنهاد می‌شود، مورد مطالعه قرار می‌گیرد و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت چنانچه این طرح قابلیت‌های لازم را دارا بود، برای دریافت تسهیلات و انجام اقدامات بعدی معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: اولویت سازمان، ایجاد اشتغال برای عشایر و استفاده مطلوب از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود جامعه عشایری است و یکی از تأکیدات ما در بحث مطالعه، میزان مشارکت و همیاری عشایر با این طرح‌هاست زیرا در نهایت آنان هستند که از این طرح‌ها بهره‌برداری می‌کنند.

این مسئول افزود: طرح مطالعاتی ایجاد این مجتمع در دستور کار سازمان عشایر کشور قرار خواهد گرفت و امیدواریم با همکاری و همدلی عشایر با مسئولان، شاهد رونق بیشتر زندگی عشایر منطقه باشیم.

انتهای پیام/2464/صا30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول