اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

41/ گلستان نگارستان ایران، بهشت مسافران نوروزی

«برج قابوس» مورد توجه جهانگردان و باستان‎شناسان است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس گفت: برج قابوس در عین سادگی یکی از غرورانگیز‌ترین بناهایی است که نه تنها در خاک ایران بلکه در سراسر جهان شناخته شده و مورد توجه بسیاری از جهانگردان و باستان‎شناسان است.

«برج قابوس» مورد توجه جهانگردان و باستان‎شناسان است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، قدرت شاکری با بیان اینکه این شهرستان هر ساله در تعطیلات نوروز پذیرای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است، اظهار داشت: بیشترین شهرت گنبدکاووس در جهان، وجود برج بلندترین برج آجری جهان است که به عنوان تنها اثر تاریخی شمال کشور در فهرست میراث تاریخی جهان (یونسکو) نیز ثبت شده است.

وی افزود: برج قابوس، بلندترین برج آجری جهان و یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی است که در شمال شهر گنبدقابوس و در سه کیلومتری بازمانده شهر قدیم جرجان مرکز حکومت آل‎زیار قرار دارد.

شاکری افزود: بلندترین برج آجری جهان در طول سال از جمله نوروز رکورد دار جذب گردشگر بوده و شمار زیادی از علاقه‌مندان به میراث تاریخی و فرهنگی استان را به خود جذب کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس تصریح کرد: این برج بر روی تپه‌ای به بلندی 15 متر قرار گرفته و در سال 397 هجری قمری به‌ عنوان یادمان شمس‌المعالی قابوس بن وشمگیر ساخته شده و ارتفاع این برج 55 متر و با احتساب بلندی تپه در مجموع 70 متر از سطح زمین است.

شاکری گفت: برج قابوس پس از ثبت جهانی، دیگر مربوط به گنبدکاووس و گلستان و ایران نیست و به عنوان مقصد گردشگران فرهنگی از سراسر جهان تبدیل شده است.

وی افزود: برج قابوس در عین سادگی یکی از غرور انگیز‌ترین بناهایی است که نه تنها در خاک ایران بلکه در سراسر جهان شناخته شده و مورد توجه بسیاری از جهانگردان و باستان‎شناسان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس گفت: تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای گردشگران و مسافران وارده به گلستان است که از این شاهکار معماری ایرانی اسلامی دیدن کنند.

شاکری بیان کرد: برای معرفی شهرستان گنبدکاووس نمایشگاه صنایع دستی و غذاهای سنتی در کنار برج قابوس برپا می‎شود تا به مسافران معرفی کنیم.

وی درباره دیگر مناطق گردشگری این شهرستان گفت: از آثار قدیمی شهرستان گنبدکاووس، مقبره قابوس بن وشمگیر، امامزاده یحیی بن زید و خرابه‎های گرگان قدیم است.

شاکری افزود: تالاب‎های بین‎المللی آلاگل، آجی‎گل و آلماگل در بخش داشلی‎برون که زیستگاه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبی است از جذابیت‎های طبیعی منطقه است.

وی افزود: از دیگر دیدنی‎های شهرستان گنبدکاووس، سوارکاری و مسابقات اسبدوانی بهاره است، مسابقاتی که جهانگردان را هم به خود جذب می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد مسافران و گردشگران با خاطره خوشی این شهرستان را ترک کنند.

انتهای پیام/2307/صا/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول