اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نخستین دانش‌آموخته دکترای فوتونیک دانشگاه تبریز فارغ‌التحصیل شد

نخستین دانش‌آموخته دکترای فوتونیک دانشگاه تبریز با دفاع از رساله دکتری خود فارغ‌التحصیل شد.

نخستین دانش‌آموخته دکترای فوتونیک دانشگاه تبریز فارغ‌التحصیل شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، حامد ستاری دانشجوی دکترای فوتونیک دانشگاه تبریز با دفاع از رساله دکتری خود با عنوان «بررسی اثر آلایش اتم‌های ناخالصی بر انتشار موج الکترومغناطیسی در سیستم‌های لایه‌ای» با راهنمای دکتر مصطفی صحرایی رئیس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز فارغ‌التحصیل شد.

این دانش‌آموخته دکترای فوتونیک دانشگاه تبریز این رساله را در هفت نیمسال تحصیلی در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی این دانشگاه به انجام رسانده و یک روش کاربردی برای نحوه کنترل انتشار امواج الکترومغناطیسی در ساختار بلور فوتونی و متا‌مواد ارائه داده است.

این پژوهشگر با بیان اینکه رشته فوتونیک یکی از مهم‌ترین علوم بین رشته‌ای بین فیزیک و الکترونیک است و در خصوص اندرکنش نور با ماده در مفهوم عام صحبت می‌کند، تصریح کرد: در واقع فوتونیک به فرآیندهایی اطلاق می‌شود که طی آن امواج الکترو مغناطیس تولید، کنترل و آشکارسازی می‌شوند.

وی افزود: بر این اساس تولید امواج الکترومغناطیس می‌تواند در منابع نوری نظیر لیزرها و نیز سیستم آنتن‌های فرستنده حائز اهمیت باشد همچنین کنترل یا انتشار نور می‌تواند انتقال اطلاعات را در سیستم‌های مخابراتی تسهیل کند.

ستاری گفت: انتقال اطلاعات بین ایستگاه‌های زمینی و ماهواره‌ای و نیز ارسال پیام‌های صوتی و تصویری از طریق رسانه‌های جمعی نیز می‌تواند در این شاخه از علم قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بر اساس نتایج این رساله طراحی فیلترهای نوری بسیار حساس و لیزرهای نیمه‌ رسانا با کنترل‌پذیری فعال توان خروجی امکان‌پذیر شد که در زمینه گسترش پهنای باند انتقال اطلاعات و نیز کاربردهای لیزری حائز اهمیت است.

مقطع دکترای فوتونیک با موافقت قطعی سازمان گسترش آموزش عالی از سال 89 برای نخستین بار در دانشگاه تبریز در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی پایه‌گذاری شد و هم‌اکنون بیش از 30 دانشجو در مقطع دکترا مشغول انجام کارهای پژوهشی خود هستند. 

راهنمایی و مشاوره این رساله را دکتر مصطفی صحرایی و دکتر حبیب خوش‌سیما از دانشگاه تبریز و داوری آن را دکتر عبدالرحمان نامدار و دکتر رضا خردمند از دانشگاه تبریز همچنین دکتر محمد محمدی از دانشگاه زنجان بر عهده داشتند.

انتهای پیام/60001/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول