اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک روانشناس ورزشی مطرح کرد

وجود فقر علمی، فرهنگی و مادی در تیم‌های ورزشی کشور

یک روانشناس ورزشی گفت: نقصی که در تیم‌های ایرانی وجود دارد فقر فرهنگی، فقر علمی و فقر مادی است.

وجود فقر علمی، فرهنگی و مادی در تیم‌های ورزشی کشور

عباس اسماعیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به جایگاه روانشناسی در ورزش کشور و تیم‌های ورزشی اظهار کرد: روانشناسی در ورزش یک رشته بسیار خاص است که با سایر روانشناسی‌ها تفاوت دارد.

وی تصریح کرد: سایر رشته‌های روانشناسی تلاش می‌کنند تا به افرادی که مشکل دارند، کمک کنند تا از آن مشکل رهایی پیدا کنند اما در روانشناسی ورزشی به یک انسان نرمال کمک می‌شود تا به نهایت پتانسیل ذاتی خودش برسد.

این روانشناس ورزشی تاکید کرد: در این علم سعی می‌شود به طور مثال فردی را که دارای رتبه پنجم است کمک کنیم تا به رتبه سوم برسد یا ورزشکاری که رتبه سوم را داراست به وی کمک کنیم تا رتبه نخست را کسب کند.

وی افزود: از این علم استفاده می‌شود تا فرد ورزشکار بتواند قابلیت‌های ذهنی، روحی و روانی لازم را برای به‌روز رساندن خودش پیدا کند.

اسماعیلی ادامه داد: کاری که روانشناسی ورزشی می‌کند این است که به ورزشکار کمک می‌کند کنترل رفتار و احساسات خودش را در شرایط غیر عادی بتواند در دست داشته باشد.

وی با بیان اینکه نقصی که در تیم‌های ایرانی وجود دارد فقر فرهنگی، فقر علمی و فقر مادی است تاکید کرد: هر تیمی نیز به امر مهم روانشناسی در ورزش توجه نمی‌کند دلیلش یکی از این نقص‌ها می‌باشد.

روانشناس تیم فوتسال باشگاه آذین سپهر گفت: درصورتی‌که مدیران ما افراد ورزشی بوده و به اندازه کافی مطالعه داشته باشند می‌توانند مشاهده کنند باشگاهی مانند رئال مادرید از 25 روانشناس ورزشی استفاده می‌کند اما ما در بسیاری از باشگاه‌های حرفه‌ای خودمان یک روانشناس نیز نداریم.

وی تصریح کرد: اگر تیم‌های ملی آمریکا همیشه در سطح المپیک اول هستند بخش عمده آن به دلیل به‌کارگیری این علم است و زمانی که همین علم به‌کار گرفته شود یک ورزشکار می‌تواند نهایت پتانسیل ورزشی خود را به کار گیرد.

*آزادکاران تیم ملی شب قبل از مسابقه خوابشان نبرده بود

اسماعیلی اضافه کرد: نمونه بارز تاثیر روانشناس را می‌توان در رقابت‌های المپیک مشاهده کرد که من به عنوان روانشناس تیم ملی کشتی فرنگی مشغول به کار بودم و درکنارمان کشتی‌گیران آزاد بودند که از روانشناس استفاده نمی‌کردند همین موضوع موجب شد فرنگی‌کاران تیم ملی شب قبل از آغاز مسابقه به راحتی خوابیدند و روز بعد هم به راحتی کشتی گرفته و موفق به کسب سه مدال طلا شدند، اما تیم  آزادکاران  به دلیل اینکه از هیچ روانشناسی استفاده نمی‌کرد نتوانست نتایج در خور توجهی کسب کند چراکه اعضای تیم حتی شب پیش از مسابقه نیز خوابشان نبرده بود.

اسماعیلی گفت: از یوسف کرمی تکواندوکار سابق تیم ملی زمانی که پرسیدند چرا در المپیک تا این اندازه بد کار کردی گفت من شب قبل از مسابقه خوابم نبرد که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت حضور روانشناس را در ورزش می‌رساند.

وی افزود: انگیزه درونی و نحوه لذت بردن از کاری که انجام می‌دهید تعیین‌کننده موفقیت شماست در حالی‌که انگیزه بیرونی موجب می‌شود شکست بخوریم.

روانشناس سابق تیم ملی کشتی فرنگی تصریح کرد: درصورتی‌که بازیکنان تیم ملی جام جهانی 98 فرانسه را با وجودی که امکانات کمتری داشتند با بازیکنان فعلی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم با این همه پولی که پرداخت می‌شود به دلیل اینکه انگیزه بازیکنان انگیزه‌های بیرونی است از بازی خودشان لذت نمی‌برند و همین دلیل موجب عدم نتیجه‌گیری تیم‌هایمان می‌شود.

انتهای پیام/63020/ل30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول