اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست هیئت شنای اصفهان در گفت‌وگو با فارس:

افراد چسبیده به ورزش خسته‌ام کردند / می‌دانستم روزی بسیاری از دوستانم را از دست می‌دهم

سرپرست هیئت شنای استان اصفهان گفت: افراد چسبیده به ورزش به هیچ عنوان به فکر ورزش نبوده و تنها به فکر منافع خودشان هستند.

افراد چسبیده به ورزش خسته‌ام کردند / می‌دانستم روزی بسیاری از دوستانم را از دست می‌دهم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رشته شنا یکی از ورزش‌های مدال‌آور در سطح جهانی و المپیک است، از این رو کشورهای صاحب سبک در ورزش توجه بسیاری را به این رشته مبذول داشته‌اند، با وجود پتانسیل بسیار این رشته در کشور ما اهمیت بسیاری به این رشته داده نشده است و در عین حال ورزش ایران تاکنون نتوانسته از این ظرفیت پنهان برای افتخارآفرینی در سطح بین‌المللی استفاده کند. 

این رشته در اصفهان نیز با مشکلات خاص خودش روبرو است، حمید شب‌انگیز سرپرست هیئت شنا استان اصفهان یکی از پیشکسوتان رشته واترپولو اصفهان است و در زمان بازیگری نیز موفقیت‌های بسیاری را به دست آورده است.

وی همچنین در سال‌های اخیر موفق شد طی سه دوره متوالی با تیم فولاد ماهان به عنوان مربی به قهرمانی دست پیدا کند.

شب‌انگیز از سال 90 تاکنون سرپرستی هیئت شنا را در اختیار دارد از این رو در پی دعوت خبرنگار فارس، در این مجموعه خبری حضور پیدا کرد و در گفت‌وگویی صمیمانه پاسخگوی سوالات ما بود که ماحصل آن در زیر آمده است:       

فارس: چه شد که به رشته شنا روی آوردید؟

شب‌انگیز: کارمند رسمی پتروشیمی بودم که به عنوان مربی تیم ملی واترپلو انتخاب شدم، به خاطر عشق و علاقه‌ام به شنا و واترپولو و خدمت به تیم ملی مملکتم، پتروشیمی را رها کرده و به این رشته روی آوردم.

من به خاطر علاقه‌ای که به این رشته داشتم کار در پتروشیمی را رها کردم اما افراد چسبیده به ورزش به هیچ عنوان به فکر ورزش نبوده و تنها به فکر منافع  مادی و معنوی خودشان هستند.

فارس: دلیل تعویق انتخابات هیئت شنا تاکنون چه بوده است؟

شب‌انگیز: طی دوسالی که به عنوان سرپرست هیئت شنا مشغول به کار بودم سه مدیرکل ورزش و جوانان و چهار سرپرست و رئیس فدراسیون را دیدم که دلیل تعویق انتخابات هیئت شنا بیشتر همین موضوع بوده است.

در سال گذشته طی ثبت‌نامی که برای انتخابات هیئت شنا انجام شد کسی برای ثبت‌نام نیامد اما در سال جاری افراد بسیاری برای ثبت‌نام آمده‌اند مهرزاد خلیلیان مدیرعامل سپاهان نیز در این جمع حضور دارد.

فارس: چرا شما دیگر قرار نیست در انتخابات هیئت شرکت کنید؟

شب‌انگیز: دو سال پیش مسئولین فدراسیون شنا از من درخواست کردند تا مسئولیت هیئت را قبول کنم و من هم با نیت خدمت به شنای اصفهان قبول کردم.

افراد چسبیده به ورزش که در شنا هم کم نیستند و هیچ افتخاری در رشته‌های شنا ندارند مشکلات بسیاری را برای ما بوجود آوردند و انرژی زیادی که می‌بایست صرف شنا می‌شد را از تیم کاری ما گرفتند.

به همین دلیل در انتخابات هیئت ثبت‌نام نکردم از سوی دیگر بحث قانونی مدرک تحصیلی هم بود.

در تمام دنیا می‌گویند چه کاری بلدی چه تخصصی داری نمی‌گویند چه مدرکی داری.

فارس: مدرس رسمی فدراسیون شنا، شناگر تیم ملی، 10 سال بازیکن تیم ملی واترپلو و در حدود 10 سال مربی‌گری تیم‌های ملی را بعهده داشتید، پنج سال دبیری هیئت شنای استان اصفهان و باید بگوییم سابقه کاری شما در این رشته زیاد است آیا این دلیلی نمی‌شود که بتوانید بازهم در راس هیئت حضور پیدا کنید؟

شب‌انگیز: در تمام جوامع پیشرفته امروزی می‌گویند چه تخصصی داری، نمی‌گویند چه مدرکی داری اما در ایران با کمال تاسف بحث مدرک گرایی مهمتر است از تخصص.

در ایران هم در بسیاری از ارگان‌ها سابقه کاری مفید را معادل مدرک مورد نیاز حساب می‌کنند اما چرا در ورزش این چنین نیست و به حساب نمی‌آید؟ نمی‌دانم! برای مثال جهت دریافت مجوز تاسیس آژانس هواپیمای مدرک لیسانس نیاز می‌باشد اما در صورت داشتن هفت سال سابقه کار فنی در آژانس دیگر لیسانس نیاز ندارد.

در هر حال داشتن مدرک تحصیلی بالا فکر نمی‌کنم تنها برای خدمت به شنای اصفهان کافی باشد. 

به نظر من باید وزارت ورزش برای ثبت نام در فدراسیون‌ها و هیئت‌ها جزو شرایط ثبت نام سابقه و یا آشنایی با رشته مربوطه را نیز لحاظ کنند وهر کسی که از راه می‌رسد اجازه ثبت نام نداشته باشد

فارس: در مورد وضعیت فعلی رشته شنا در اصفهان توضیح دهید؟

شب انگیز: طی دو سال گذشته تلاش کردیم در زیرساخت‌های رشته‌های شنا در استان سرمایه‌گذاری کنیم ضمن حفظ بزرگترها بیشتر انرژی خود را روی رده‌های پایه گذاشتیم، نهال‌هایی کاشتیم که درصورت ادامه مسیر در چند سال آینده به بار می‌نشینند.

فارس: آیا رسیدگی لازم به هیئت شنا استان شده است؟

شب انگیز: مسئولین ورزش استان باید نگاه ویژه‌ای به رشته شنا داشته باشند، در بیشتر کشورهای صاحب سبک دنیا رشته‌های شیرجه، واترپولو و شنا از همدیگر تفکیک شده‌اند چراکه هر کدام از این رشته‌ها به اندازه یک هیئت مجزا یا فدراسیون دارای مخاطب می باشند، به طور مثال مخاطبین رشته واترپولو را می‌توان با رشته هندبال مقایسه کرد و در واقع هیئت شنا یک هیئت نیست بلکه سه هیئت است(شنا شیرجه واترپلو).

فارس: چند مربی در هیئت مشغول به کار هستند؟

شب‌انگیز: شناگران ما در تمام رده‌های سنی با یک مربی مخصوص به خود تمرین می‌کنند و در شنای عموم توانستیم دکتر مجتهدی که فردی بسیار توانمندی است را به عنوان مربی به کار بگیریم.

تنها در شنای آقایان روزانه هشت مربی مشغول به کار هستند که همین تعداد مربی برای بانوان نیز وجود دارد اما از نظر زمانی با کمال تاسف به اندازه پسرها زمان در اختیار ندارند.

فارس: به نظر می‌رسد هیئت شنا درآمد خوبی داشته باشد؟

شب انگیز: تنها منبع درآمد هیئت شنا استخر انقلاب است که اگر به دید درآمدزایی به آن نگاه کنند استخر بسیار خوب با درآمد بالا و با امکانات فوق‌العاده است اما قهرمانی، در آمد زایی بالا، تعهدات و... با هم در یک جا امکان ندارد.

ساعت طلایی استخر انقلاب (15 الی 22) در اختیار تیم‌های قهرمانی دختر و پسر قرار دارد.

این درست است که استخر انقلاب می‌تواند درآمد بالایی داشته باشد اما درصورتی‌ که برنامه‌ها و سانس‌های استخر تماما در راستای درآمدزایی استفاده و تنظیم شود.

در طول هفته 70 تایم در استخر انقلاب می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که از این 70 سانس تنها 15 سانس جهت درآمدزایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این میان سایر تایم‌ها هزینه بر بوده و در اختیار تیم‌ها، استان و ارگان‌ها است.

فارس: هزینه‌هایی که یک استخر دارد شامل چه مواردی است؟

شب‌انگیز: در یک سال هزینه‌های جاری و نگهداری، ناجیان غریق، پرسنل دفتری و خدماتی، تاسیسات و ...  چیزی حدود 400 میلیون می‌باشد.

به خاطر نیت یکی از مسئولین قصد داشتم کنارگیری کنم.

یکی از مسئولین اداره کل ورزش و جوانان سال گذشته بخاطر مشکلات مالی اداره کل فرمودند تایم‌های قهرمانی را تعطیل کنید که من بسیار از این حرف تعجب کردم، مشکلی که ایشان داشتند بحث مالی بود و اعتقاد داشت چرا ساعت بعدازظهر استخر را که درآمد بالای می‌تواند داشته باشد.

در اختیار قهرمانان می‌گذارید که من به وی گفتم اگر تفکر شما تنها درآمدزایی است این استخر را باید به بخش خصوصی واگذار کنید، اعتقاد دارم و خواهم داشت که این استخر حق مردم، جوانان و قهرمانان اصفهانی است.

استخر باران، استخر کوثر، استخر ابوذر و استخر ساحل را در سال 92 در اختیار برخی از هیئت‌ها قرار دادند، با سپری شدن تابستان شنیدیم که یکی از این استخرها اعلام کرده  توانایی پرداخت هزینه‌هایشان را ندارند.

اداره کل هم دوباره استخرهای فوق‌الذکر را به بخش خصوصی واگذار کرد، برخی‌ها که گفته بودند استخر درآمد ندارد در مزایده‌های استخرها شرکت کرده‌اند که باید پرسید اگر این استخرها درآمد نداشته، پس چگونه در مزایده آن با مبلغ بالا شرکت می‌کنند.

سی میلیون لیتر آب در استخر انقلاب است که تنها گرم کردن آن هزینه بسیاری را می‌طلبد و حفظ و نگهداری آن نیز مبالغ بسیاری را می‌طلبد.

فارس: آب استخرها چه مدت یکبار تعویض می‌شود؟

شب انگیز: آب استخرها به مرور تعویض می‌شود هر مرتبه که جارو می‌شود به همان میزان آب جدید به استخر اضافه می‌شود و هر هفته دو بار جارو می‌خورد ضمن اینکه دیگ‌های تصفیه استخر باید هر چند وقت یک بار تمیز شود و بجای آبی که از استخر برای تمیز شدن دیگ‌ها صرف می‌شود آب جدید به استخر اضافه  می‌شود، این‌گونه نیست که آب را بطور کلی عوض کنند و همین موضوع نیز هزینه بسیاری را در بر دارد.

از بدو ورود به هیئت در سال91برای  تمامی پرسنل استخر انقلاب، کارمندان هیئت و ناجیان قرارداد کاری تنظیم کردیم و طبق قانون کار بیمه شدند در تمام امور سعی شد به صورت کاملا قانونمند حرکت کنیم.

فارس: آیا منجیان غریق نیز می‌توانند به کار آموزش بپردازند؟

شب انگیز: ضمن احترام برای تمامی ناجیان غریق باید عرض کنم ناجیانی که دوره های مربی‌گری شنا نگذرانده باشند نمی‌توانند بحث مهم آموزش را بعهده بگیرند و این حق مردم است که نفراتی که تعلیمات و دوره‌های مربیگری را گذرانده‌اند آموزش فرزندانشان را به عهده بگیرند.

روزی که مسئولیت هیئت شنا را قبول کردم می‌دانستم بسیاری از دوستانم را از دست می‌دهم که همین گونه هم شد.

فارس: در مورد تعداد قهرمانان رشته‌های شنا، شیرجه و واترپولو استان بگویید؟

شب انگیز: در حال حاضر یک تعداد از بازیکنان واترپولو مانند آقایان محسن جلیلی، امیرمحمد سجادیان، نیما خوشبخت و منصور پاکزاد به تیم ملی دعوت شدند و در رشته شنا نیز تنها شناگر ملی‌پوشمان آقای جمال چاووشی‌فر است.

جمال چاووشی‌فر باید چندین ساعت در روز را به تمرین بپردازد که به طور حتم به درس و زندگی شخصی‌اش نمی‌رسد و افراد کمی هستند که دیگر به این شکل برای رشته‌ای وقت بگذارند.

فارس: در مورد اهمیت رشته شنا کمی توضیح دهید؟

تمام پزشکان ارتوپد به بن بست که می‌رسند شنا را تجویز می‌کنند اخیرا یک تحقیق در استرالیا نشان داده کودکانی که به شنا روی آورده‌اند از لحاظ هوش و آی کیو در مرتبه بالاتری نسبت به همسالان خود قرار دارند.

در کشورهای پیشرفته شنا یکی از دروس مدارس می باشد، در ایران نیز باید با توجه به توصیه‌های پیامبر اسلام( ص) پرداختن به این رشته را باید یکی از واجبات دانست.

فارس: والدین فرزندان خود را به چه استخرهای ببرند؟

به استخرهایی که بهداشت محیط و آب استخر، کیفیت آموزش، امنیت اخلاقی و بکارگیری از مربی شنا را رعایت می کنند.

فارس: از کجا می‌توانیم متوجه شویم که آب استخری آلوده نیست؟

شب انگیز: اداره بهداشت در صورتی‌که استخری موارد بهداشتی را رعایت نکند می‌تواند به طور قانونی آن استخر را پلمب کند، در یک نگاه  شفافیت آب می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد.

فارس: گرفتن اسپانسر برای تیم‌های شنا و واترپولو استان به کجا رسید؟

شب انگیز: در سال 90 تنها فولاد ماهان اسپانسر واترپولو و فولادمبارکه سپاهان اسپانسر شنای استان در لیگ سراسری بودند.

توافقنامه‌ای بین هیئت شنا و فولادمبارکه سپاهان صورت گرفته بود که مبلغی را در اختیار هیئت شنا برای حضور در لیگ سراسری قرار دهد که آن مبلغ را فولادمبارکه سپاهان به طور کامل به هیئت پرداخت نکرده که چنانچه این مبلغ پرداخت شود  حق الزحمه شناگران شرکت کننده در لیگ می‌باشد.

در سال 91خدمت  مدیر عامل وقت سپاهان رسیدیم که فرمودند دیگر قصد تیم‌داری در شنا نداریم.

فولادماهان نیز پس از سه سال قهرمانی در لیگ واترپولو به دلیل مشکلاتی که برایش پیش آمد دیگر نتوانست واترپولوی اصفهان را مورد حمایت خود قرار دهد.

آقای ترابیان مدیرعامل سابق باشگاه سپاهان در خصوص ادامه حمایت سپاهان از رشته‌های شنا را قول مساعد داد که امیدواریم  آقای خلیلیان مدیرعامل جدید سپاهان به وعده داده شده جامع عمل بپوشانند ضمن اینکه وی قرار است در انتخابات هیئت شنا  شرکت کند و اگر رئیس هیئت شنا شود می‌تواند کمک خوبی برای این رشته باشد.

با پول آب معدنی دو بازی فوتبال می‌توانیم یک تیم شیرجه را در لیگ شرکت دهیم

فارس: در مورد رقابت‌های پیشکسوتان نجات غریق قهرمانی جهان که در استرالیا برگزار شد توضیح دهید؟

شب انگیز: با تیم ملی نجات غریق در رقابت‌های جهانی در استرالیا شرکت کردیم و در بخش تیمی دو طلا و در بخش انفرادی نیز یک نقره و یک برنز کسب کردم.

فارس: بهترین سن برای ورود به رشته شنا چه سنی است؟

شب انگیز:  بهترین سن برای ورود به رشته شنا می‌تواند 6 سالگی باشد.

جواهری قبل از رفتنش گفت یک هزارم انرژی که بعضی‌ها در اصفهان برای تخریب می‌گذارند اگر برای پیشرفت ورزش بگذارند ورزش اصفهان در آسیا آقایی می‌کند.

---------------------------

گفت‌وگو از: حمید معانی

---------------------------

انتهای پیام/63020/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول