اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سایه ابر غفلت بر خورشید حجاب/مسئولان به گوش باشند

امروزه با وجود تبلیغات رنگارنگ غرب و غفلت مسئولان فرهنگی شاهد کمرنگ شدن حجاب و عفاف و رواج بی‌بند و باری در جامعه هستیم.

سایه ابر غفلت بر خورشید حجاب/مسئولان به گوش باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آئین‌های ملی و مذهبی در جامعه اسلامی همواره از جایگاه ویژه و شایان توجهی برخوردار بوده که در این راستا آئین ملی چون نوروز با سنت‌های خاص و چشم‌نواز خود قدمتی به بلندای این مرز و بوم دارد.

از سوی دیگر با توجه به صبغه مذهبی همدان، توجه به شعائر و باورهای مذهبی چون ایام عاشورا، ماه رمضان و ایام فاطمیه همواره مورد عنایت و تکریم بوده است.

فرا رسیدن نوروز 93 و مصادف شدن آن با ایام فاطمیه شاید تلنگری برای ارزیابی و سنجش آداب و رسوم سنتی و همخوانی آنها با باورهای مذهبی باشد.

شخصیت حضرت فاطمه(س) بانوی بزرگ اسلام در زمینه‌های فردی و اجتماعی قابل توجه و به عنوان الگویی در سبک زندگی اسلامی نمایان بوده و در این میان بحث حجاب و عفاف به عنوان نخستین و مهم‌ترین شاخصه رفتاری و شخصیتی ایشان جلوه‌ای دیگر دارد.

حضرت فاطمه زهرا (س) در سخنان خود می‌فرمایند «صلاح زنان در این است که طوری زندگی کنند که نه مردان بیگانه را ببینند و نه چشم بیگانگان به آنها بیفتد»، اما نباید فراموش کرد که این بانوی بزرگ در بطن مسائل سیاسی و اجتماعی و دفاع از ولایت با رعایت شئون اسلامی حضوری موثر داشته‌اند.

از طرفی امروزه با وجود تبلیغات رنگارنگ غرب و غفلت مسئولان فرهنگی شاهد کمرنگ شدن این مهم و رواج بی‌بند و باری در جامعه هستیم.

همدان نیز به عنوان دارالمومنین از این امر مستثنی نبوده و نور حجاب و عفاف در آن رو به افول می‌رود که البته این امر توجه خانواده‌ها و مسئولان فرهنگی را می‌طلبد و نیاز به آسیب‌شناسی و اقدامات موثر دارد.

در خصوص وضعیت حجاب و عفاف در سطح استان و باید و نبایدهای اقدامات اجرایی و سلبی با چند تن از مسئولان به گفت‌وگو نشستیم...

 

* هدف اصلی شبیخون فرهنگی، جوانان هستند

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با اشاره به اهمیت حفظ ارزش‌ها و باورهای دینی و اعتقادی به خبرنگار فارس گفت: دشمن در هشت سال جنگ فیزیکی در برابر جوانان این مرز و بوم شکست خورد.

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دشمن از راه‌های مختلف برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی وارد شد اما کاری از پیش نبرد، افزود: امروز دشمنان از راه ترویج فساد و فحشا وارد عمل شده‌اند.

وی با بیان اینکه دشمن از نظر ابزارآلات فرهنگی بسیار قدرتمند است، گفت: در زمینه ترویج فساد و فحشا دشمنان انصافاً پیشروی کرده‌اند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان همدان بیان داشت: در حال حاضر عرصه، عرصه جنگ نرم است بنابراین همه باید برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن به میدان بیایند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این شبیخون فرهنگی جوانان این مرز و بوم است، ادامه داد: دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، روحانیت، خانواده‌ها و والدینی که دلسوز فرزندان خود هستند باید هوشیار بوده و پای کار بیایند.

محمدی ابراز داشت: دشمن از راه ترویج فساد و فحشا، سست کردن اعتقادات مردم در این عرصه موفق عمل کرده و ما وارد یک جنگ نابرابر شده‌ایم.

*آموزش چهره به چهره لازمه تقویت باورهای دینی جوانان

وی با اشاره به مصرف مشروبات الکلی و اعتیاد، ترویج بی‌حجابی و  خانه‌های تیمی فساد و فحشا خاطرنشان کرد: دشمن از این طریق ضربات بسیار مهلکی وارد می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان افزود: این راهی نگران‌کننده است و همه مکلف هستند برای مقابله با این امر در صحنه حاضر شوند.

وی با بیان اینکه مقابله با جنگ نرم دشمن از عهده یک نفر برنمی‌آید، گفت: افراد بی‌حجاب و دیگر افرادی که گرفتار فریب دشمن می‌شوند از مجالس مذهبی و کتاب‌های دینی فاصله گرفته و بیشتر تحت تأثیر انواع رسانه‌های فسادانگیز قرار می‌گیرند.

محمدی با بیان اینکه باید به دنبال راهکار اساسی در این زمینه بود، تصریح کرد: به قول شاعر «آنکه البته به جایی نرسد فریاد است».

وی اضافه کرد: اگر افراد ورزیده، متدین و بسیجی چهره به چهره با این افراد آشنا شده و آنان را هدایت کنند امید است با گذشت زمان نتیجه خوبی از این اقدام گرفته شود.

نماینده ولی‌فقیه در همدان با بیان اینکه با آموزش چهره به چهره می‌توان گام مثبتی در این راستا برداشت، خاطرنشان کرد: اجرای این مهم نیز نیازمند نیروی خاصی است.

وی یادآور شد: باید افرادی برای آموزش چهره به چهره تربیت کرد تا از راه درست آن وارد شوند تا این اقدام ثمربخش باشد.

* مشکل اصلی در بحث حجاب و عفاف در خانواده‌هاست

فرمانده سپاه انصار الحسین(ع) استان همدان در این راستا به خبرنگار فارس گفت: در بحث عرصه‌های اجتماعی افراد بیشتر قسمت خالی لیوان را می‌بینند تا قسمت پر لیوان.

سردار غلامعلی ابوحمزه با بیان اینکه در ارزیابی کلی و بررسی‌های صورت گرفته استان همدان در کلیت بحث حجاب وضعیت خوبی دارد، افزود: به صورت مصداقی و موردی در برخی از مناطق استان وضعیت حجاب خوب نیست و باید بر روی جزئیات در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش و بخش‌های مختلف کار شود.

وی بیان داشت: مشکل اصلی در بحث حجاب و عفاف در خیابان‌ها نیست بلکه در مشکل در کانون خانواده‌ها است.

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه رکن تحول و تعالی در هر جامعه‌ای خانواده است، تصریح کرد: با توجه به این مهم  باید روی خانواده‌ها کار شود تا بازخورد و اثرگذاری آن را در جامعه ببینیم.

وی ادامه داد: خانواده‌ها باید با جدیت در بحث حجاب وارد شده و در این زمینه بررسی و مراقبت کرده و تذکر دهند.

ابوحمزه با اشاره به غفلت موجود در زمینه حجاب توسط خانواده‌ها ابراز داشت: خانواده‌ها این مورد را رها کرده و توقع دارند مسئولان و دیگر دستگاه‌ها در جامعه اقدام کنند.

* دستگاه‌ها و کارشناسان فرهنگی باید الگوهای مختلف حجاب را ارائه دهند

وی یادآور شد: در بحث حجاب به عنوان معروف بزرگ همه مسئول بوده و بیشترین مسئولیت نیز به دوش پدران و مادران است.

فرمانده سپاه انصار الحسین(ع) همدان با اشاره به وضعیت جامعه امروزی تصریح کرد: مشکل اساسی در این بحث از طرفی درست عمل نکردن خانواده‌ها و از طرف دیگر نیز مجموعه دستگاه‌های فرهنگی مسئول در برابر حجاب است.

به گفته وی ضرورت حجاب، اهمیت و نقش آن و اینکه چه نوع پوششی حجاب اسلامی است، نکاتی است که باید دستگاه‌ها و کارشناسان مختلف در عرصه‌های فرهنگی و... به آن توجه داشته و الگوهای مختلفی را ارائه کنند.

ابوحمزه بیان داشت: هر میزان که روی این موضوعات کار کنیم و به آنها توجه داشته باشیم در این عرصه موفق خواهیم بود.

وی تأکید کرد: در صورت عدم توجه نیز مانند امروز دشمن، خلأها را با اندیشه و افکار خود پر کرده و با تهاجم و شبیخون فرهنگی روبرو خواهیم بود.

فرمانده سپاه انصار الحسین(ع) همدان با اشاره به گذشت 35 سال از عمر انقلاب اسلامی اظهار کرد: در این مدت کشور ما دائماً درگیر چالش‌ها، مشکلات‌ها، تهدیدها، آسیب‌ها و موضوعات مختلف توسط دشمنان و عوامل آن در داخل بوده‌ است.

* تمام اقداماتی که در زمینه حجاب و عفاف باید انجام شود انتظامی نیست

جانشین فرماندهی انتظامی استان همدان نیز با اشاره به بحث حجاب و عفاف اظهار کرد: در این راستا در بخش فعالیت‌های انتظامی برنامه‌های خوبی در سطح استان اجرا شده است.

علی‌اصغر خرم‌رویی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در بحث حجاب و عفاف بیان داشت: در این زمینه نیز سعی شده تا در محافل جوانان و خانواده‌ها عواقب بی‌بند و باری و بدحجابی را گوشزد کرده و خواسته‌های خود را مطرح کنیم.

وی تصریح کرد: در بحث انتظامی گشت‌ها و یگان‌ها فعال بوده و به افراد تذکر می‌دهند و در صورت تجری و مقاومت به مقام قضایی ارجاع می‌شوند.

جانشین فرماندهی انتظامی استان همدان با بیان اینکه نگاه به موضوع حجاب نگاهی دینی و اعتقادی است، ابراز داشت: تمام اقداماتی که در این زمینه باید انجام شود انتظامی نیست.

وی با بیان اینکه سایر دستگاه‌ها نیز باید بیشتر پای کار بیایند، گفت: نسبت سرمایه‌گذاری دشمنان انقلاب به نسبت سرمایه‌ای که ما برای این کار گذاشته‌ایم چندین برابر بوده و این امر توازن را به هم می‌زند.

خرمرویی یادآور شد:‌ کسی که توان و سرمایه بیشتری را صرف این موضوع کند به همان نسبت از تبلیغات و راه‌های نفوذ بیشتری برخوردار بوده و سود بیشتری می‌برد.

وی اظهار کرد: باید در رابطه با این موضوع بررسی کنیم که دشمن تا چه حد و با چه توانی به میدان آمده و ببینیم در مقابل این همه تهدید چه اقداماتی انجام داده‌ایم؟

جانشین فرماندهی انتظامی همدان با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن اضافه کرد: در حال حاضر دشمن روز به روز با شکل‌های مختلف چون ماهواره، اینترنت، ویچت، وای فای و... در بستر فضای مجازی پیشرفت‌هایی داشته که به زیان ما بوده است.

* دستگاه‌های فرهنگی و فرهنگ‌ساز با جدیت وارد عمل شوند

وی بیان داشت:‌ در بحث انتظامی با توجه به توان و ارزیابی که نسبت به سایر دستگاه‌های نظارتی صورت گرفته عملکرد رضایت‌بخشی داشته‌ایم.

خرمرویی با بیان اینکه سایر دستگاه‌های فرهنگی و فرهنگ‌ساز باید با جدیت وارد عمل شوند، تأکید کرد: باید مصادیق مشکل‌ساز به خانواده‌ها و جوانان تفهیم شده و بسترسازی فرهنگی صورت گیرد تا در این جبهه نیز با توجه به توان دشمن، ما نیز توان مقابله و دفاع داشته باشیم.

وی تصریح کرد: گاه با ورود مسافران و فرهنگ‌های مختلف شاهد افزایش بدحجابی‌هایی در سطح شهر هستیم که نیازمند توجه بیشتر است.

جانشین فرماندهی انتظامی استان همدان با تأکید بر تعامل بین دستگاه‌ها گفت:‌ دستگاه‌ها باید هماهنگ با یکدیگر عمل کرده و هر یک گوشه‌ای از کار را بگیرد.

وی ابراز داشت: سیاست‌ها باید با یکدیگر همخوانی داشته، توان‌ها تقسیم، وظایف تشریح و برخوردهای لازم انجام شود.

خرمرویی با اشاره به اجرای طرح‌های مختلف در حوزه امنیت اخلاقی در مرکز استان و سایر شهرستان‌ها از ابتدای سال تاکنون تصریح کرد: این طرح‌ها به فراخور جمعیت در نقاط آلوده، مراکز تجاری، پاساژها، اماکن تفریحی و توریستی اجرا شده است.

وی با تأکید بر ادامه اجرای طرح‌ها و همراهی سایر دستگاه‌ها اظهار کرد: با اجرای طرح‌ها تا مدتی در این زمینه واکسینه می‌شویم و آثار آن در جامعه خود را نشان می‌دهد.

* باید حساسیت خانواده‌ها نسبت به بحث حجاب افزایش یابد

جانشین فرماندهی انتظامی همدان تصریح کرد: باید حساسیت خانواده‌ها را نسبت به این موضوع افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه عمده قشر جمعیتی جامعه هدف در مراکز آموزشی و آموزش و پرورش هستند، بیان داشت: در این راستا کارشناسان فرهنگی نیروی انتظامی با هماهنگی و تعامل مراکز آموزشی و حضور در این مراکز آموزش همگانی دارند.

خرمرویی با اشاره به همکاری خوب آموزش و پرورش در این زمینه به لحاظ اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها از طریق ارسال پیامک و بیان مضرات استفاده از ماهواره و تأثیر آن بر جوانان و استفاده از بستر فراهم شده گفت: عملکرد و نتیجه این امر به به حوزه مردم و جامعه برمی‌گردد.

وی یادآور شد: همزمان با کار انتظامی که مانند مسکن عمل می‌کند باید آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی نیز صورت گیرد و با تقویت موارد مثبت، تلاش خود را در دیگر حوزه‌ها بالا ببریم.

جانشین فرماندهی انتظامی استان همدان با تأکید بر سیاست همخوان افزود: تمام دستگاه‌ها باید به دور از موازی‌کاری با تفکیک وظایف در حوزه خود وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: تصمیمات اتخاذ شده نیز باید در یک راستا بوده و تکمیل کننده یکدیگر باشد تا علاوه بر پایین آمدن هزینه‌ها بازخورد خوبی در سطح جامعه داشته باشد.

خرمرویی با بیان اینکه در حال حاضر دستگاه‌‎ها نسبت به بحث حجاب و عفاف حساس شده‌اند، خاطرنشان کرد: در این زمینه همه باید پای کار بیایند.

=========

مریم صابری‌یگانه

=========

انتهای پیام/89006/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول