اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

چهارشنبه‎سوری جشنی که مرگ‎ را نشانه گرفته است

فرهنگ ایران زمین سرشار از آداب و سننی است که نشان‎دهنده تاریخ غنی این کهن دیار آریایی است، اما آلودن این سنت‎ها به برخی آرایه‎های نادرست رفتاری، وجهه ساختاری آن را دچار خدشه ساخته است.

چهارشنبه‎سوری جشنی که مرگ‎ را نشانه گرفته است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در شاهنامه فردوسی اشاره‌هایی درباره بزم چهارشنبه‌ای در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشان‌دهندهٔ کهن بودن این آئین باستانی است.

در این ادبیات که برگرفته از آئین زرتشتی است، آتش تمیزدهنده پاکی از ناپاکی است، چنانچه در داستان سیاوش و سودابه در شاهنامه، زمانی که خواستند صحت گفتار سیاوش را در ادعای سودابه محک زنند، مقرر شد که سیاوش از میان آتش بگذرد، تا اگر به سلامت بگذرد نشان دهد که وی گناهکار نیست.

شاید به همین خاطر باشد که برگزارکنندگان آئین چهارشنبه‌سوری، سعی می‎کنند که از روی آتشی که برپا کرده‎اند، بپرند تا این رسم را به این طریق زنده نگه دارند.

جدا از ماهیت این مراسم و اشکالاتی که بر آن وارد است و بعضا نقل‎قول‎هایی نیز از بزرگان در ماهیت این مراسم، به نظر می‎رسد این آئین به دلیل برخی کج‎رفتاری‎ها هم اکنون به عنوان یک آسیب اجتماعی و فرهنگی ذهن متولیان این بخش را در کشور مشغول خود ساخته است.

متاسفانه بخشی از این آسیب‎ متوجه فرزندان ماست که برای ایجاد هیجان و سرگرمی سعی می‎کنند، مواد آتش‎زا را از سودجویان خریداری کنند و متاسفانه کاربرد این وسایل محترقه در برخی موارد، حوادث و لطمات جبران‎ناپذیری را متوجه آنان و حتی اطرافیانشان می‎سازد.

لطماتی که با مراجعه به بیمارستان‌ها در قالب مصدومیت و جراحت نوجوانان و کودکانی قابل مشاهده است، که در این ایام بر اثر غفلت و استفاده از مواد محترقه دچار سوختگی شده‎اند و حتی برخی از آنان نیز در آستانه سال جدید جانشان را از دست داده‎اند.

به حداقل رساندن آسیب چهارشنبه آخر سال نیازمند برنامه‎های آموزشی و فرهنگی است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان، با اشاره به برنامه‎های استان برای به‎ حداقل رساندن حوادث ناشی از مراسم چهارشنبه‎سوری در استان گفت: تدبیر این موضوع در قالب برنامه‎های آموزشی و فرهنگی امکان‎پذیر است.

علی نذیری اظهار داشت: علاوه بر برخورد با سوداگرانی که به توزیع اقلام خطرآفرین اقدام می‎کنند، باید فرزندانمان را نیز نسبت به عواقب استفاده از وسایل آتش‎زا و انفجاری آگاه ساخت.

وی خواستار اندیشیدن تمهیدات لازم و نیز حفظ و رعایت شعائر و اخلاق در برگزاری این مراسم در سراسر استان شد.

به گفته نذیری با برنامه‎ریزی مناسب و همکاری دستگاه‎های مرتبط می‎توان شاهد کاهش چشمگیر حوادث و سوانح احتمالی در این خصوص بود، تا چهارشنبه‎سوری مبدل به چهارشنبه‌سوزی نگردد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه برنامه‎ریزی و هماهنگی مراسم چهارشنبه آخر سال در گلستان اذعان داشت: در این جلسه مقرر شد، نیروی انتظامی استان از هوشیاری و آمادگی کامل نسبت به جلوگیری از ورود، توزیع و فروش مواد محترقه برخوردار باشد.

تدبیر برای برای تخلیه هیجان و پرکردن اوقات فراغت نوجوانان گلستانی

این مسئول گلستانی با اشاره به اینکه باید برای تخلیه هیجان و پرکردن اوقات فراغت نوجوانان برنامه‎ریزی کرد، افزود: اجرای بازی‎های محلی و خانگی در محل خانه‎های فرهنگ توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان از جمله برنامه‌هایی است که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

نذیری یادآور شد: همچنین بنا شد، اماکن ورزشی روباز و سرپوشیده به‎ صورت رایگان و نیم‎بهاء توسط اداره کل ورزش و جوانان استان به علاقه‎مندان برای اجرای برنامه‎ها و فعالیت‎های متناسب با این شب واگذار شود.

وی ادامه داد: اطلاع‎رسانی با هدف اعلام نکات فرهنگی و آموزشی در خصوص چهارشنبه‎سوری با نصب بنر و پارچه‎نویسی در سطح شهر توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان نیز از دیگر تمهیدات پیش‎بینی شده استان است.

تاکید بر نقش رسانه‎ها در بازدارندگی از حرکات نادرست آئین چهارشنبه‎سوری

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان با تاکید بر نقش رسانه‎ها در آگاهی بخشی به جامعه متذکر شد: پخش فیلم‎های آموزشی و مستند در خصوص چهارشنبه‎سوری برای آگاهی‎بخشی به خانواده‎ها توسط صدا و سیما، می‎تواند در فرهنگ‎سازی و بازدارندگی از اقدامات خطرآفرین این ایام تاثیرگذار باشد.

نذیری ادامه داد: تمامی مراکز اورژانس استان و بیمارستان‎های استان در شب چهارشنبه‎سوری برای درمان حادثه‎دیدگان احتمالی در آمادگی کامل قرار گیرند.

با همه این تفاسیر به نظر می‎رسد، موضوع چهارشنبه آخر سال نیازمند یک برنامه‎ریزی جامع است تا بتوان بر مبنای این برنامه‎ریزی، دغدغه‎های موجود را به حداقل کاهش داد.

انتهای پیام/83002/ی40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول