اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان راور:

عدم آگاهی مسئولان‌ نسبت به قوانین‌‌ عامل مؤثر در زمین‌خواری است

دادستان عمومی و انقلاب راور گفت: اصلی‌ترین عامل در مورد زمین‌خواری را می‌توان به عملکرد نامطلوب مسئولان و عدم آگاهی آنان نسبت به قوانین و وظایف دانست.

عدم آگاهی مسئولان‌ نسبت به قوانین‌‌ عامل مؤثر در زمین‌خواری است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سیدمهدی قویدل ظهر امروز در جلسه شورای حفظ حقوق ‌بیت‌المال اظهار داشت: ‌با ثبت معامله در  دفاتر اسناد رسمی و رسمیت بخشیدن به معاملات صورت گرفته امکان هر نوع سودجویی از افراد فرصت‌طلب ‌سلب شده و با اجرای  طرح کاداست از جعل اسناد نیز جلوگیری می‌شود. 

وی وجود مشکل در بحث زمین‌خواری ‌را ‌نتیجه ‌عدم‌ وجود سه ‌اصل  قانون، امکانات و ‌عملکرد ‌مثبت از سوی ‌مسئولان‌ دانست.

قویدل عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ما شاهد تحول و پیشرفت‌های شایانی‌ در ‌عرصه‌ فناوری ‌و‌ تکنولوژی‌ بوده ‌و‌ این امر ‌‌مانع‌ از ‌رشد‌ زمین‌خواری ‌و تصرفات‌ غیر‌قانونی در ‌سطح ‌جامعه شده است.

قویدل افزود: همزمان با پیشرفت‌های علمی قوانین جامعی نیز در این  زمینه تدوین شده است و با توجه به سه اصل یاد شده می‌توان اصلی‌ترین عامل در مورد زمین‌خواری را به عملکرد نامطلوب مسئولان و عدم آگاهی آنان نسبت به قوانین و وظایف دانست.

دادستان ‌راور ‌تصریح کرد‌: با ‌اطلاع‌ از ‌قوانین ‌و ‌وظایف و ‌به‌ کارگیری تکنولوژی با ایجاد ‌تعامل ‌و ‌همکاری ‌همه‌جانبه‌ بین ‌دستگاه‌های‌ اجرایی‌ می‌توان ‌سیر ‌رشد ‌زمین‌خواری‌ در‌ جامعه‌ را  متوقف ساخت.

وی ‌فرهنگ‌سازی ‌و ‌تثبیت‌ اطلاعات‌ اراضی دولتی ‌را‌ از ‌جمله اقدامات‌ لازم ‌برشمرد‌ و افزود: با شفاف‌سازی ‌و ایجاد ‌بانک‌ اطلاعاتی‌ از ‌اراضی دولتی ‌و نظارت بر ‌برگزاری مناقصه و مزایده ‌می‌توان‌ دست افراد‌ سودجو‌ و فرصت‌طلب ‌را‌ در ‌این ‌زمینه کوتاه کرد.

قویدل‌ اجرای‌ قانون ‌ارتقای سلامت‌ اداری و‌ نظارت ‌بر آن‌ را ‌از ‌جمله  موارد ‌اثر‌گذار ‌در ‌کاهش ‌زمین‌خواری ‌در‌ جامعه‌ دانست ‌و ‌افزود: اگر بر عملکرد ‌مسئولان ‌و کارکنان‌ نظارت‌ لازم ‌صورت‌ گرفته‌ و بحث تشویق و ‌تنبیه ‌با اجرای قانون مذکور رعایت شود، می‌توان گام‌های مؤثری در این زمینه برداشت.

این مقام قضایی استفاده از خدمات دولت الکترونیک و تقویت آن را در راستای حذف واسطه‌ها از دیگر موارد ضروری برشمرد و افزود: با ‌هماهنگی و تعامل در بین دستگاه‌های دولتی امکان سنددار شدن املاک ‌دولتی فراهم شود.

قویدل افزود:‌ سنددار کردن املاک دولتی و رعایت اصل امنیت اطلاعات محرمانه از جمله وظایف هر اداره بوده و باید مسئولان  اداره تمام املاک خود را شناسایی و نسبت به سنددار کردن آنها اقدام  کنند.

وی رفع اختلافات در بین ادارات دولتی به ویژه موقوفات و ایجاد  تعامل همه جانبه را در اجرای قانون مؤثر دانست و بر ضرورت اجرای قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‌های فاقد سند تاکید کرد.

دادستان راور توجه به زیرساخت‌ها در مورد طرح‌های اجرایی را ‌نیز مهم‌ دانست و ابراز داشت: مستندسازی از اراضی واگذاری و ثبت دقیق‌ اطلاعات و مشخصات طرح بسیار مؤثر بوده و باید از واگذاری طرح‌هایی که فاقد اطلاعات ثبتی هستند، خودداری کرد.

انتهای پیام/2446/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول