اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

حضور غرورآفرین نماینده ایران در هند

بعد از لغو ممنوعیت از سوی دولت هند هزاران نفر از مردم این کشور به سوی حیدر آباد سرازیر شده اند تا اولین نمازجماعت را به امامت آیت الله خامنه ای اقامه کنند.

حضور غرورآفرین نماینده ایران در هند

رخدادهای 4 و 5 اسفند 1359 

چکیده

  • حجت الاسلام ناطق نوری: ای کسانی که مدعی هستید در خط امام حرکت می کنید همه پیام های امام و گفتار امام و رهنمودهای امام را از سال 1342 تا امروز ببینید که یک مورد امام روحیه ها را تضعیف نکرده اند.
  • انجمن اسلامی کارکنان بانک مسکن: امت قهرمان ایران معتقد است که اگر نظام بانکی به طور صحیح عمل کند نه تنها مسئله اشتغال و بیکاری تا حدود زیادی حل خواهد شد بلکه اقتصاد کشور نیز به سرعت رو به بهبود خواهد رفت.
  • حزب جمهوری اسلامی که به مناسبت دومین سالگرد تاسیس این حزب مواضع تفصیلی خود در موضوعات مختلف را منتشر می کند امروز به مبحث ولایت فقیه پرداخت.
  • ولایت و رهبری فقیه پشتوانه حاکمیت عملی مکتب بر همه شئون اجتماعی و عینیت یافتن جامعه توحیدی اسلامی است .
  • آیت الله خامنه ای : می پرسیم گناه 36 میلیون انسانی که مایل است آزاد و مستقل و بر مبنای اندیشه و ایمان اسلامی خود زندگی کند چیست که سلطه گرهای جهانی این همه با آن ستیزه می کنند؟
  • بعد از لغو ممنوعیت از سوی دولت هند هزاران نفر از مردم این کشور به سوی حیدر آباد سرازیر شده اند تا اولین نمازجماعت را به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه کنند.
  • دکتر محمد جواد باهنر: در چارچوب اصولمان با دیگر کشورها روابط برقرار می کنیم.
  • به دنبال شهادت 7 پاسدار انقلاب در زاهدان و به دست ضد انقلاب دیروز این شهر یکپارچه عزادار بود.
  • صبح دیروز گروهی از کارکنان شرکت واحد دست از کار کشیده و حاضر نشدند به سرکارخود بروند .
  • بهزاد نبوی وزیر مشاور و سخنگوی دولت در یک مصاحبه تلویزیونی گفت : اعتصاب کارگران اتوبوسرانی توطئه ای آمریکایی است و ما قاطعانه در مقابل آن می ایستیم .
  • محمد علی رجایی نخست وزیر: مستکبرین جهانی گفته اند با دولت ایران نمی توانند کار کنند این مایه امید است که از هرگونه سازشی با این جمهوری در این شرایط مایوس شده اند .
  • هاشمی رفسنجانی: از روحیه عدم خشونت دولت سوء استفاده می کنند باید با قاطعیت برخورد کرد حتی اگر کارگر باشند و اعتصاب کرده باشند نباید رحم کرد این ها قابل ترحم نیستند و باید به شدت تنبیه بشوند.

4 اسفند 1359

ناطق نوری : امام خمینی امید می دهد و ما مایوس می کنیم

حجت الاسلام ناطق نوری با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گزارشی از عملکرد جهاد سازندگی ارائه کرد. وی گفت : چندی قبل که به خدمت امام رسیدم و گزارش جهاد سازندگی را در جبهه غرب به عرضشان میرساندم ایشان با عصبانیت فرمودند که چرا این گزارشات را فقط به من می دهید؟! وی ادامه داد : امام فرمودند : در مقابل ضد انقلابی که مردم را به یاس و بی تفاوتی می کشاند لااقل شما کارهایی که انجام شده را مطرح کنید.

ناطق نوری افزود : ای کسانی که مدعی هستید در خط امام حرکت می کنید همه پیام های امام و گفتار امام و رهنمودهای امام را از سال 1342 تا امروز ببینید که یک مورد امام روحیه ها را تضعیف نکرده اند. وی گفت : امام امید می دهد اما ما می آییم مردم را مایوس می کنیم.(1)

اخراج سه نفر از اعضای بانک مرکزی به جرم بررسی راه های حذف بهره!

انجمن اسلامی کارکنان بانک مسکن ضمن صدور اطلاعیه ای از اخراج سه نفر از اعضای کانون اسلامی بانک مرکزی به جرم بررسی راه های حذف بهره و استثمار اقتصادی خبر داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : مدتها است که طاغوتیان و وابستگان و مزدوران شرق و غرب در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران در حال توطئه و اخلالند این مسئله بارها و بارها به مسئولین و در رسانه های گروهی هشدار داده شده است و اخیرا نیز به دلیل جنگ و فرمان امام امت سکوت اختیار شده بود.

 هاشمی رفسنجانی خطاب به پالمه: من امیدوارم هیچ گاه جای صدام قرار نگیریم که درگیر مخمصه باشم ولی بر فرض محال اگر در چنین حالتی گرفتار شوم عاقلانه رفتار می کنم و با اعتراف به اشتباهات خودم به ملت می گویم مسئول جنایات صورت گرفته من هستم و این شما هستید که باید در باره من تصمیم بگیرید و راهی غیر از این وجود ندارد.

در ادامه آمده است : با این که تحرک سازمان عظیم بانکی کشور می توانست تا حدود قابل توجهی اقتصاد نابسامان ستم شاهی را بهبود ببخشد ولی مدیریت حاکم بر بانک ها که در حرف مخالف زورمداری و دیکتاتوری و عملشان عین دیکتاتوری است با عملکرد غیراسلامی و غیرمتعهدانه موجب بی نظمی در اقتصاد مملکت و ایجاد نارضایتی در مردم می شوند.

در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است : امت قهرمان ایران معتقد است که اگر نظام بانکی به طور صحیح عمل کند نه تنها مسئله اشتغال و بیکاری تا حدود زیادی حل خواهد شد بلکه اقتصاد کشور نیز به سرعت رو به بهبود خواهد رفت ولی متاسفانه اقتصاد کشور با فقدان وزیر دارایی و امور اقتصادی و وزیر بازرگانی که از ارکان مهم مجمع عمومی بانک ها نیز می باشند در معرض تهدید است .

در ادامه این اطلاعیه از اخراج سه نفر از همکاران کانون اسلامی بانک مرکزی ایران که در حال بررسی حذف بهره از سیستم اقتصادی بودند خبرداده شده و آمده است : این اتفاق در بانکی روی داده است که ریاستش در سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است بهره تا زمان ظهور حضرت امام زمان حذف نخواهد شد !(2)

مواضع تفصیلی حزب جمهوری اسلامی درباب ولایت فقیه منتشر شد

حزب جمهوری اسلامی که به مناسبت دومین سالگرد تاسیس این حزب مواضع تفصیلی خود در موضوعات مختلف را منتشر می کند امروز به مبحث ولایت فقیه پرداخت. اهم نکات مطرح در مواضع تفصیلی حزب جمهوری اسلامی در باب ولایت فقیه عبارت است از ؛

- ولایت و رهبری فقیه پشتوانه حاکمیت عملی مکتب بر همه شئون اجتماعی و عینیت یافتن جامعه توحیدی اسلامی است .

- اصول قانون اساسی در زمینه ولایت و رهبری فقیه راه های موثر حضور رهبری را در قوه مقننه نیروهای مسلح و قوه قضائیه و تا حدودی در بخش های دیگر قوه مجریه مشخص کرده است .

- مردمی بودن حکومت در جامعه اسلامی در پرتو مکتبی بودن آن تامین می شود.

- در جامعه اسلامی تمایلات مردم با مصلحت آنها و دیدگاه های مکتب مورد علاقه آنها همسو می شود.

- قدرت تشخیص مردمی که با تعهد مکتبی و وجدان بیدار به مسائل سرنوشت ساز خود بیندیشند بسیار زیاد است و مسئولان باید به این اصل عمیق تر توجه کنند.

- جامعه اسلامی جامعه ای است که در آن ارزش های اسلامی بر همه روابط اجتماعی حاکم باشد.

- فقاهت فقیهان و نقش برجسته آنها در شناختن و شناساندن اسلام جایی والا دارد ولی ولایت فقیه و نقشه فقیه رهبر در عینیت یافتن ارزش های اسلامی در جامعه از مسائل بنیادی در نظام اجتماعی اسلام است . (3)

آیت الله خامنه ای : تبلیغات جهانی تلاش دارد انقلاب اسلامی را در هاله ای از ابهام قرار دهد

آیت الله خامنه ای که برای شرکت در کنفرانس اسلامی سراسر هند و جشن آغاز پانزدهمین قرن هجرت به حیدرآباد هند رفته اند با وزیر امورخارجه این کشور در محل استانداری حیدرآباد ملاقات و گفت و گو کردند. آیت الله خامنه ای در این دیدار اظهار داشتند : انقلاب ما از آغاز شعار استقلال آزادی و جمهوری اسلامی را مطرح کرد و این ها مفاهیمی نیستند که همه چه ملت های طالب آزادی و چه ملت های آزاد و چه سلطه گرهایی که آزادی را سلب کرده اند درک نکنند.

آیت الله خامنه ای در دیدار با مردم حیدر آباد هند: شما به عنوان ملتی که دارای معنویت دیرین چند هزار ساله هستید به طور حتم معنویت اسلامی را خوب درک می کنید چرا که اساس آن معنویت رستگاری و رفاه و برابری و تکامل انسان است و این فلسفه انقلاب ما است .

ایشان افزودند : شما به عنوان ملتی که دارای معنویت دیرین چند هزار ساله هستید به طور حتم معنویت اسلامی را خوب درک می کنید چرا که اساس آن معنویت رستگاری و رفاه و برابری و تکامل انسان است و این فلسفه انقلاب ما است .  ایشان ادامه دادند : اما متاسفانه تبلیغات جهانی این مفاهیم را در هاله ای از سکوت نگه می دارد تا آنجا که حتی برخی مطبوعات هندی حاضر نشده اند اظهارات هیئت ایرانی را در رسانه های گروهی منعکس کنند.

آیت الله خامنه ای ادامه دادند : می پرسیم گناه 36 میلیون انسانی که مایل است آزاد و مستقل و بر مبنای اندیشه و ایمان اسلامی خود زندگی کند چیست که سلطه گرهای جهانی این همه با آن ستیزه می کنند؟ وزیر خارجه هند نیز در پاسخ به این اظهارات از مشی برخی مطبوعات هندی در این زمینه اظهار تاسف کرد. خبر دیگر این که بعد از لغو ممنوعیت از سوی دولت هند هزاران نفر از مردم این کشور به سوی حیدر آباد سرازیر شده اند تا اولین نمازجماعت را به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه کنند.(4)

دکتر محمد جواد باهنر : در چارچوب اصولمان روابط با کشورها را برقرار می کنیم

دکتر محمد جواد باهنر در مصاحبه ای گفت : در چارچوب اصولمان با دیگر کشورها روابط برقرار می کنیم. وی در یک مصاحبه مطبوعاتی به تشریح نتایج سفر اخیر خود به چهار کشور اروپایی پرداخت و اظهار داشت : ما به این کشورها که مایل به برقراری و توسعه روابط بودند تاکید کردیم که ایران مایل به برقراری روابط با کشورها در چارچوب اصول خود است و این اصول عبارت است از جلوگیری از هرگونه سلطه ابرقدرت ها و اقدامات استعماری و استثماری که ما در مقابل آن خواهیم ایستاد.

باهنر گفت : ما به آنها یادآور شدیم که خواهان روابط در چارچوب حفظ منافع متقابل بر اساس اصل خودکفایی بالا بردن سطح تولید داخلی به راه انداختن کشاورزی و صنایع خود هستیم و در این رابطه موضع اتریش به ما نسبتا نزدیک بود و سران این کشور تجاوز عراق به ایران را صراحتا محکوم کردند و انجام صلح و مذاکره را قبل از خروج نیروهای عراقی از خاک ایران صحیح ندانستند.(5)

بلوچستان در سوگ 7 پاسدار یک پارچه عزادار شد

به دنبال شهادت 7 پاسدار انقلاب در زاهدان و به دست ضد انقلاب دیروز این شهر یکپارچه عزادار بود. این پاسداران به دست گروه های مسلح قاچاق مواد مخدر به شهادت رسیده اند و نماینده سپاه پاسداران زاهدان در سخنانی و در جمع عزاداران به اشرار و نیروهای مسلح غیرقانونی ، قاچاقچیان و دیگر نیروهایی که به نحوی به انقلاب ضربه می زنند هشدار داد که سپاه تا آخرین قطره خون با اشرار مبارزه خواهد کرد . (6)

 

5 اسفند 1359

اعتصاب کارگران اتوبوسرانی و واکنش بهزاد نبوی

صبح دیروز گروهی از کارکنان شرکت واحد دست از کار کشیده و حاضر نشدند به سرکارخود بروند . شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام کرد : متاسفانه تعدادی از رانندگان منطقه 3 این شرکت که عموما در خطوط جنوب شهر کار می کنند به بهانه تاخیر در پرداخت پاداش و عیدی آخر سال از اشتغال به کار خودداری کرده و از شروع به کار دیگران نیز جلوگیری کردند. نکته جالبی که مطبوعات به آن اشاره کردند این بود که تعدادی از خانواده های شهدا که مشغول تشییع جنازه شهیدان خود بودند در واکنش به اعتصاب رانندگان طلاها و زیور آلات خود را به عنوان عیدی به سوی آنان پرتاب کرده و خواستار آن شدند که رانندگان به سرکارهای خود بازگردند.(7)

رجایی: کشور ما کشوری است وابسته و باید برای رهایی از این وابستگی به خودکفایی برگردیم و خودکفایی به دست نمی آید مگر این که تولید را افزایش دهیم . هیچ دلیلی برای این که کوچکترین سستی داشته باشیم وجود ندارد ما از امام و از امت و از اعتقاداتی برخوردار هستیم که از لوازم پیروزی انقلاب است.

بهزاد نبوی : اعتراض به میزان عیدی ها توطئه ای آمریکایی است !

در این راستا بهزاد نبوی وزیر مشاور و سخنگوی دولت در یک مصاحبه تلویزیونی گفت : مردم آمادگی خود را برای به راه انداختن اتوبوس ها اعلام کرده اند. وی افزود : دولت قبلا اعلام کرده است که یک عیدی عادلانه ای خواهد داد ولی در این موقعیت بسیار نابجا است که عده ای اعتصاب بکنند . نبوی همچنین گفت : اعتصاب کارگران اتوبوسرانی توطئه ای آمریکایی است و ما قاطعانه در مقابل آن می ایستیم . (8)

رجایی : مردمی که با آمریکا می جنگند با 4 روزنامه هتاک هم می توانند بجنگند

محمد علی رجایی نخست وزیر در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت مردمی که با آمریکا می جنگند با 4 روزنامه هتاک نیز توان مقابله را دارند. وی با اشاره به دلایل گرانی و ضرباتی که برخی بازاریان به مردم وارد می کنند گفت : لازم است توجه داشته باشیم که در چه دوره ای زندگی می کنیم ؟ آیا برادران ما در میدان جنگ هم همین حساب را می کنند و آیا برای دفاع از اسلام و میهن این چنین برخورد می کنند ؟ چطور است که آنها حاضرند زندگی خودشان را بدهند که اسلام باقی بماند اما ما برای چند روزی از این که مقدار جنس کمتری بفروشیم و در آمد کمتری داشته باشیم تحمل نمی کنیم ؟

دست دولت در پرداخت عیدی بسته است

رجایی با اشاره به این که دست دولت در پرداخت عیدی بسته است گفت : کارگران ما که همیشه در ایام عید از پاداش برخوردار بودند در این دوره با توجه به هزینه های سرسام آور جنگ و کمبودهایی که در کل امکانات کشوری وجود دارد یک کمی صبر می کنند ، آن ها می دانند که دولت قصد ظلم به ملت را ندارد و همچنین اطلاع دارند که اگر دولت نمی تواند به برادران کارگر خود پاداش دهد این پول را صرف دفاع از میهن و اسلام عزیز می کند. نخست وزیر با اشاره به برخی گروه ها که مردم و کارگران را به اعتصاب دعوت می کنند گفت : مردم در مقابل هرگونه اخلال ایستادگی خواهند کرد.

وی ادامه داد : کشور ما کشوری است وابسته و باید برای رهایی از این وابستگی به خودکفایی برگردیم و خودکفایی به دست نمی آید مگر این که تولید را افزایش دهیم . رجایی گفت : هیچ دلیلی برای این که کوچکترین سستی داشته باشیم وجود ندارد ما از امام و از امت و از اعتقاداتی برخوردار هستیم که از لوازم پیروزی انقلاب است.

می توانیم تسلیم شویم و پرخوری کنیم ...

نخست وزیر گفت : مردم ما تجربه کردند و میدانند که می شود تسلیم ظلم شد و پرخوری کرد رفاه داشت و به آن شکلی که همه دیدیم در آمد اما اگر بخواهیم عزیز و شریف و مفتخر به آزادی و انسانیت باشیم لازمه اش این است که اگر نبود کم بخوریم و اگر نداشتیم کم خرج کنیم و این پیام امام امت است و بخاطر ما است که وقتی به محاصره اقتصادی افتادیم امام به مستکبران فرمودند که ما روزه می گیریم.

مایه امید است که دشمنان از سازش با ما ناامید شده اند

رجایی همچنین با اعلام این که مستکبرین جهانی گفته اند با دولت ایران نمی توانند کار کنند اظهار داشت : این مایه امید است که از هرگونه سازشی با این جمهوری در این شرایط مایوس شده اند آنهایی که مسلحانه به جنگ ما آمده بودند آخرین امیدهایشان را از دست دادند آن هایی که مزورانه به نفاق افکنی بین ما پرداختند فهمیدند که این دولت در مقابل این نفاق افکنی ها تسلیم نخواهد شد و این همان طوری که بسیاری از برادران و سروران من گفته اند نقطه امید است که ما مطمئن باشیم انقلاب و مکتب ما با مستکبران سازش نخواهد کرد.(9)

ناطق نوری: ای کسانی که مدعی هستید در خط امام حرکت می کنید همه پیام های امام و گفتار امام و رهنمودهای امام را از سال 1342 تا امروز ببینید که یک مورد امام روحیه ها را تضعیف نکرده اند. امام امید می دهد اما ما می آییم مردم را مایوس می کنیم.

در مقابل نظرات رهبر نظر من چه اهمیتی دارد

هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : کسانی که کارهای عمومی را تعطیل می کنند باید به شدت تنبیه شوند. وی با اشاره به نظرات رهبر انقلاب در زمینه های مختلف گفت : وقتی که امام با این صراحت نظری را دادند دیگر نظر ما چه هست که بتوانیم داشته باشیم تکلیف روشن است اولا اگر امام هم نمی فرمودند این چیز قابل تردیدی نیست و موقعی که جنگ است در کشور و تا 5 ماه است که داریم می جنگیم می نمی دانم چطور افرادی به خودشان حق می دهند که برای خواسته های رفاهی باعث تعطیل کارهای عمومی شوند.

درخواست هاشمی برای برخورد بی رحمانه با کارگران اعتصابی

هاشمی گفت : از روحیه عدم خشونت دولت سوء استفاده می کنند در کجای دنیا کشوری که 5 ماه است در جنگ است اجازه می دهد که در مورد کارهای عمومی کشور اختلال ایجاد کنند؟! وی ادامه داد : باید با قاطعیت برخورد کرد حتی اگر کارگر باشند و اعتصاب کرده باشند نباید رحم کرد این ها قابل ترحم نیستند و باید به شدت تنبیه بشوند.

اگر به جای صدام بودم چه می کردم؟!

هاشمی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به مذاکرات خود با پالمه اظهار داشت : او به من گفت اگر جای صدام بودی چه کار می کردی ؟ من گفتم : من امیدوارم هیچ گاه جای صدام قرار نگیریم که درگیر مخمصه باشم ولی بر فرض محال اگر در چنین حالتی گرفتار شوم عاقلانه رفتار می کنم و با اعتراف به اشتباهات خودم به ملت می گویم مسئول جنایات صورت گرفته من هستم و این شما هستید که باید در باره من تصمیم بگیرید و راهی غیر از این وجود ندارد.

چرا نامه سید احمد در مجلس خوانده نشد؟!

هاشمی در بخش دیگری از مصاحبه خود در پاسخ به این سوال که چرا نامه سید احمد خمینی خطاب به نمایندگان در صحن علنی مجلس قرائت نشد اظهار داشت : ما هرچه که به مجلس خطاب بشود لازم نیست که به صحن علنی بیاوریم روزانه دهها نامه دارند که به مجلس نوشته می شود مجلس چیزهای معینی را در دستور می آورد یا لایحه است یا طرح است یا مسائل عظیم اجتماعی است که به خاطر ضرورتی مثل جنگ می آید توی مجلس و دیگر چیزها لازم نیست که مطرح بشود.

به خاطر سابقه سیاسی بیشتر نمی توان انتظار حق بیشتری داشت

هاشمی در پاسخ به اطلاعیه چهار تن از نمایندگان [ابراهیم یزدی ، بازرگان ، سحابی و صباغیان] که گفته اند مدیریت مجلس نسبت به آنان محدودیت هایی را اعمال کرده است گفت : مدیریت مجلس نسبت به همه نمایندگان علی السویه برخورد می کند آقایان شاید میلشان این است که چون سابقه سیاسی بیشتری دارند باید میدان بیشتری داشته باشند و این ظلمی است که نمی توانند تحملشان را بکنند.(10)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 4 اسفند 1359 ، صفحه 1

2- جمهوری اسلامی ، 4 اسفند 1359 ، صفحه 12

3- جمهوری اسلامی ، 4 اسفند 1359 ، صفحه 2

4- جمهوری اسلامی ، 4 بهمن 1359 ، صفحه 3

5-  جمهوری اسلامی ، 4 اسفند 1359 ، صفحه 4

6-  جمهوری اسلامی ، 4 اسفند 1359 ، صفحه5

7- جمهوری اسلامی ، 5 اسفند 1359 ، صفحه 10

8- جمهوری اسلامی ، 5 اسفند 1359 ، صفحه 12

9-  جمهوری اسلامی ، 5 اسفند 1359 ، صفحه 9

10- کیهان، 5 اسفند 1359 ، صفحه 11

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول