اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

بهزاد نبوی: تجمع کنندگان مردم نبودند

جمع افراد شرکت کننده در 14 اسفند مشخص بود که یک دست هستند که از سوت زدن ها و کف زدن هایشان معلوم بود حتی 4 نفر هم تکبیر نگفتند همه یک دست ضد انقلاب و ضد پاسدار و ضد نهادهای انقلابی بودند.

بهزاد نبوی: تجمع کنندگان مردم نبودند

رخدادهای 20 اسفند 1359

چکیده

  • بهزاد نبوی وزیر مشاور و سخنگوی دولت  گفت بودجه یگان حفاظت از رئیس جمهور از بودجه سری وزارت دفاع تامین می شود.
  • بعد از 14 اسفند شرایط تغییر کرد و در واقع ما از این به بعد سکوت را جایز نمی دانیم چون از این به بعد هر نوع تضعیف را در جهت کل انقلاب می بینیم.
  • مجلس شورای اسلامی امروز کلیات طرح نمایندگان مبنی بر واگذاری سرپرستی وزارتخانه های بدون وزیر به نخست وزیر را تصویب کرد.
  • متعاقب این طرح نخست وزیر در مجلس حضور یافت و 2 وزیر مورد توافق خود و ریاست جمهوری را معرفی کرد و مجلس به آنها رای اعتماد داد.
  • مهندس بازرگان نماینده تهران در مجلس طی نامه ای خطاب به هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس نسبت به مواضع وی در قبال حوادث 14 اسفند اعتراض کرد .
  • آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور: در بررسی حوادث 14 اسفند اول به کار اخلال در سخنرانی ها و اجتماعات و بعد به حوادث دانشگاه رسیدگی می شود.
بودجه حفاظت بنی صدر از کجا تامین میشد؟

بهزاد نبوی وزیر مشاور و سخنگوی دولت  گفت بودجه یگان حفاظت از رئیس جمهور از بودجه سری وزارت دفاع تامین می شود. وی اظهار داشت : دولت تا قبل از اتفاق تاسف بار 14 اسفند طبق امر امام و با توجه به شرایط جامعه تصمیم داشت در مقابل این حرکت ها سکوت کند و این قدر سکوت کردیم که رفته رفته برای مردم این شبهه به وجود آمد که نکند ایرادی جدی به دولت وارد است یا مثلا ما قدرت پاسخگویی به مسائل را نداریم. وی ادامه داد : علت سکوت این بود که در درجه اول شرایط جنگی و روحیه برادران رزمنده ما در جبهه و پشت جبهه را در نظر می گرفتیم و در درجه دوم وضع نابسامان اقتصادی مملکت مطرح بود که احتیاج به همفکری و وحدت و همکاری داشت و دارد تا بتوانیم سر و سامانی به آن بدهیم.

به این میز و تشکیلات نچسبیده ایم !

نبوی گفت: می دانستیم که جریانی جهت تضعیف و سرنگونی دولت در کار است که شخص رئیس جمهوری نیز از آن بی بهره نیست و سهمی دارد جهت تضعیف و سرنگونی دولت تا آنجایی که مسئله به تضعیف دولت مربوط می شد از نظر ما بلامانع بود چون ما به این میز و تشکیلات نچسبیده ایم و اصلا برای کسب پست و مقام نیامده ایم و صرفا هیئت دولت به خاطر عقیده خود این کار را شروع کرده و ما معتقد بودیم که اشکالی ندارد این ها خواهان سقوط دولت باشند هر وقت که مردم ما را نخواهند ما خواهیم رفت اما تا وقتی که مردم از ما پشتیبانی کنند صحنه را خالی نخواهیم کرد.

مهندس بازرگان در نامه ای خطاب به  رفسنجانی با مطرح کردن ادعاهایی علیه حزب الله و چماق دار خواندن آنها نوشت : آیا در دولت جمهوری اسلامی دو قانون وجود دارد؟ و آیا ریاست مجلس شورای اسلامی باید نسبت به بعضی از اخلالگران سکوت رضامندانه و رو دربایستی داشته باشند؟

بعد از 14 اسفند شرایط تغییر کرد و دیگر سکوت نمی کنیم

وی افزود : بعد از 14 اسفند شرایط تغییر کرد و در واقع ما از این به بعد سکوت را جایز نمی دانیم چون از این به بعد هر نوع تضعیف را در جهت فقط دولت نمی بینیم بلکه این نوع حرکات را در جهت تضعیف کل انقلاب می بینیم. نبوی با اشاره به مقاله اخیر بنی صدر در روزنامه انقلاب اسلامی که به تائید خود از سوی امام اشاره کرده است گفت : ایشان خودشان باید توجه داشته باشند که همان امامی که رئیس جمهوری را تائید می کنند بارها فرموده اند که تضعیف دولت در این شرایط خیانت است . وی اضافه کرد : البته این بار اول نبود که رئیس جمهوری مبادرت به این کار می کرد ایشان در تمام مقاله ها و کارنامه ها و ...دولت را تضعیف کرده اند و گفته اند که این دولت 2 ماه بیشتر سرکار نخواهد بود ...در حال حاضر ضروری می بینیم که به خاطر حفظ انقلاب و بهای جمهوری اسلامی سکوت نکنیم.

این ها باید از روزی که کار از دست خودشان نیز خارج شود بترسند

بهزاد نبوی با انتقاد شدید از بنی صدر گفت : الان همه می بینند که انعکاس این نوع حرکات برمی گردد به کل انقلاب و جامعه . این ها باید بترسند از روزی که انقلاب را ضعیف کنند و کاری کنند که خودشان نیز نتوانند کنترل کنند . البته من در اینجا اعلام می کنم که دولت جمهوری اسلامی در برابر هر نوع تلاش جهت تضعیف و سرنگونی دولت ایستادگی می کند. بهزاد نبوی در مورد گارد ریاست جمهوری نیز گفت : طبق سندی که من در اختیار دارم واحدی به نام یگان حفاظت ریاست جمهوری که تعداد آن هم در حال حاضر 166 نفر هست از ارتش تقاضای بودجه کرده است و ارتش گفته است که چون این یک واحد قانونی نیست نمی توانیم بودجه آن را تقبل کنیم بعد طبق بررسی که ما کردیم فهمیدیم که این گارد از بودجه سری وزارت دفاع تامین می شود.

وی اضافه کرد : فرمانده این یگان سرگرد دلشاد تهرانی بوده است و در حال حاضر شخصی به نام ذوالفقاری که درجه ایشان را نمی دانم فرماندهی این یگان را به عهده دارد.

اتفاقات 14 اسفند بخشی از توطئه آمریکا برای شکست انقلاب

نبوی در پاسخ به سوال دیگری گفت : ما اتفاقات روز پنجشنبه را بخشی از توطئه آمریکا جهت درهم شکستن انقلاب اسلامی ایران می دانیم یعنی هدفشان منحرف کردن افکار نسبت به جنگ و مسائل خارجی است و می خواهند نارسایی ها را تبدیل به مسائل دیگری کنند. نبوی ادامه داد : بنده بارها گفته ام حرکاتی مثل شرکت واحد و یا تظاهرات 50 یا 60 نفری خیابانی از جمله همین حرکت های انحرافی است که در آن ها به مقامات ما توهین می شود آن مسئله دقیقا از طرف دولت پیگیری شده و دولت قاطعانه در برابر این حرکات می ایستد.

طرح تجمع و شورش و قرار دادن رئیس جمهور در مقابل امام برای به دست گرفتن قدرت  که از سوی بهزاد نبوی در اسفند ماه سال 59 به منافقین نسبت داده شد در طول دوره اصلاحات از سوی دوستان بهزاد نبوی در جبهه اصلاحات مو به مو اجرایی شد ولی با موفقیت روبرو نگردید .

حاضران در تجمع 14 اسفند مردم نبودند / حتی یک شعار انقلابی داده نشد

وی اضافه کرد : می خواهند افرادی که در روز پنجشنبه در دانشگاه تجمع کرده بودند مردم قلمداد کنند در صورتی که ما می دانیم آن ها مردم نبودند بلکه از گروه های سیاسی متشکل بودند که عبارت بودند از مجاهدین خلق ، دفتر هماهنگی ، خلق مسلمان ، پیکار ، سلطنت طلب و جبهه ملی ...اسناد موجود است. جبهه ملی و مجاهدین خلق قبل از 14 اسفند هماهنگی کرده بودند تا در این روز هدف اصلی خود را به مرحله اجرا درآورند. 

بهزاد نبوی اظهار داشت : جمع افراد شرکت کننده در 14 اسفند مشخص بود که یک دست هستند که از سوت زدن ها و کف زدن هایشان معلوم بود حتی 4 نفر هم تکبیر نگفتند همه یک دست ضد انقلاب و ضد پاسدار و ضد نهادهای انقلابی بودند.

خط منافقین برای رسیدن به قدرت / قراردادن رئیس جمهور مقابل رهبر و سپس عبور از رئیس جمهور

بهزاد نبوی در باره خط منافقین برای رسیدن به قدرت گفت : آنها ابتدا رئیس جمهور را در برابر امام و خط امامی ها قرار می دهند و سپس که موفق به این کار شدند و خط امام را از صحنه خارج کردند از رئیس جمهور نیز عبور می کنند و به قدرت می رسند.

چرا هرگونه راهپیمایی در شرایط کنونی ممنوع است

وی در باره چرایی منع راهپیمایی با توجه به این که اصل 27 قانون اساسی هرگونه راهپیمایی و تجمع را بدون حمله سلاح مجاز می شمارد نیز گفت : ما در شرایط جنگ به سر می بریم و این یک شرایط استثنایی است و از طرفی راهپیمایی و تجمع برای اولین بار نیست که منع می شود این به خاطر وضعیت حساس کشور است و هر آدم متعهد و مسئول نیز می بایستی این ضرورت را احساس کند.(1)

رجایی وزرای بازرگانی و اقتصاد را به مجلس معرفی کرد

مجلس شورای اسلامی امروز کلیات طرح نمایندگان مبنی بر واگذاری سرپرستی وزارتخانه های بدون وزیر به نخست وزیر را تصویب کرد و به این ترتیب بحث و گفت و گو هایی که از چندی قبل بر سر انتخاب 3 وزیر درگرفته بود خاتمه یافت. پیش از این با معرفی نخست وزیر آقایان دکتر نمازی و کاظم پور به عنوان وزرای امور اقتصاد و دارایی و بازرگانی به رئیس جمهور معرفی شده بودند ولی چون پیش از طرح سرپرستی وزارتخانه های بی وزیر توسط آقای رجایی در مجلس مطرح شده بود و نمایندگان با مسکوت ماندن و حتی سلب فوریت این طرح مخالفت کرده بودند این طرح در جلسه امروز مجلس در اولویت قرار گرفت و اکثریت قاطع نمایندگان کلیات طرح را تصویب کردند.(2)

بهزاد نبوی : الان همه می بینند که انعکاس حرکاتی مانند تجمعات 14 اسفند برمی گردد به کل انقلاب و جامعه . این ها باید بترسند از روزی که انقلاب را ضعیف کنند و کاری کنند که خودشان نیز نتوانند کنترل کنند . البته من در اینجا اعلام می کنم که دولت جمهوری اسلامی در برابر هر نوع تلاش جهت تضعیف و سرنگونی دولت ایستادگی می کند.

بر اساس این گزارش در جلسه امروز طرح سرپرستی 3 وزارتخانه به وسیله نخست وزیر تصویب شد و متعاقب آن نخست وزیر در مجلس حضور یافت و 2 وزیر مورد توافق خود و ریاست جمهوری را معرفی کرد و مجلس به آنها رای اعتماد داد.(3)

اعتراض بازرگان به اظهارات هاشمی

مهندس بازرگان نماینده تهران در مجلس طی نامه ای خطاب به هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس نسبت به مواضع وی در قبال حوادث 14 اسفند اعتراض کرد . وی در این نامه نوشت : جنابعالی با برشمردن و اشاره به گروهک های واقعا یا ظاهرا طرفدار آقای رئیس جمهور تمام تقصیر را به گردن آنها و گارد و دفتر ریاست جمهوری انداختید بدون آن که عنایت و اعتراض به اعمالی که افراد یا گروه های مخالف ایشان به وجود می آوردند و شروع کننده تظاهرات و ممانعت ها بودند بفرمائید.

وی با مطرح کردن ادعاهایی علیه حزب الله و چماق دار خواندن آنها نوشت : آیا در دولت جمهوری اسلامی دو قانون وجود دارد؟ و آیا ریاست مجلس شورای اسلامی باید نسبت به بعضی از اخلالگران سکوت رضامندانه و رو دربایستی داشته باشند؟(4)

موسوی اردبیلی : اول به کار اخلال در سخنرانی ها رسیدگی می شود

آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور گفت : در بررسی حوادث 14 اسفند اول به کار اخلال در سخنرانی ها و اجتماعات و بعد به حوادث دانشگاه رسیدگی می شود. وی اظهار داشت : امروز چند دختر که نحوه عملکرد آنها نشان می داد که از اعضای میلیشیای مجاهدین خلق و یا سمپات های آنها هستند به دادگستری آمده و در حالیکه چند کاغذ با امضای 20 تا 50 نفر در آنها به نشانه شهادت به همراه آورده بودند به بهانه این که چرا کارت شناسایی برای شهادت می خواهید قصد اخلال و بر هم زدن کار بازپرس ها و قضات را داشتند و این مطلب را باید همه بدانند و در نظر داشته باشند که در محدوده کار ما نیز موازین و ضوابطی حکم فرما است .

آیت الله موسوی اردبیلی در مورد متحصنین در دانشگاه تهران نیز گفت : آنها گفته بودند من در جمعشان حضور پیدا کنم تا به تحصن پایان دهند که این کار شدنی نیست ما نمی توانیم خودمان را با برنامه افراد تطبیق دهیم آنها اگر شکایت یا شهادتی دارند به دادگستری مراجعه کنند و این ها هم به من قول داده بودند که محل تحصن را ترک کنند که البته در غیر این صورت وزارت کشور باید اقدامات لازم را انجام دهد.(5)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 20 اسفند 1359 ، صفحه 2 ، سخنان بهزاد نبوی را می توان از چندین منظر مختلف به بررسی نشست ولی در این مختصر می کوشیم به مهمترین مورد یعنی طرح منافقین برای به دست گرفتن قدرت اشاره ای داشته باشیم. این طرح که از سوی بهزاد نبوی در اسفند ماه سال 59 به منافقین نسبت داده شد در طول دوره اصلاحات از سوی دوستان بهزاد نبوی در جبهه اصلاحات مو به مو اجرایی شد ولی با موفقیت روبرو نگردید . اصلاح طلبان کوشیدند تا ابتدا خاتمی را در مقابل خط امام و رهبر انقلاب قرار دهند که در این بخش موفق شدند و خاتمی عملا با تصمیمات و اقدامات خود در مقابل خط اصیل انقلاب قرار گرفت ،  در قدم دوم زمزمه هایی مبنی بر عبور از خاتمی در جبهه اصلاحات بلند شد ولی به سرانجام روشنی نرسید و در واقع از سه گام مطرح در طرح فوق تنها گام اول با موفقیت به نتیجه رسید . طرحی که بهزاد نبوی از آن سخن می گوید در ابتدای انقلاب نیز از سوی منافقین اجرایی شد آنها نیز توانستند با استفاده از غرور و تکبر بنی صدر او را در مقابل خط امام و رهبر انقلاب قرار دهند تا پس از این که از طریق او امام را از میان برداشتند با عبور از بنی صدر خود به قدرت مطلق دست یابند طرحی که آنها نیز در عملی ساختنش ناکام ماندند ...

2- اطلاعات ، 20 اسفند 1359 ، صفحه 2

3- مشروح مذاکرات مجلس ، 20 اسفند 1359

4-  اطلاعات ، 20 اسفند 1359 ، صفحه 3

5- اطلاعات ، 20 اسفند 1359 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول