اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی:

آمار وقوع سیل در شهرهای شمال آذربایجان غربی بالا است

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: آمار وقوع سیل در شهرهای شمال آذربایجان غربی بیشتر از شهرهای جنوبی است.

آمار وقوع سیل در شهرهای شمال آذربایجان غربی بالا است

پرویز ریاضی‌فر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: آذربایجان غربی با سطحی معادل 3 میلیون و 743 هزار هکتار بدون احتساب دریاچه ارومیه 3 میلیون و 100 هزار هکتار آن جزو حوزه‌های آبریز به حساب می‌آید که با پدیده‌ای به نام سیل ناآشنا نیست.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی تصریح کرد: آمار سیلاب‌ها نشان می‌دهد که درصد وقوع آن در سال‌های اخیر بسیار بالا رفته و بروز سیل به مراتب در شهرهای شمال آذربایجان غربی بیشتر از شهرهای جنوبی مشاهده است.

ریاضی‌فر ادامه داد: بیشترین آمار وقوع سیل با استفاده پرسش‌نامه‌های سیل تکمیل شده توسط کارشناسان ذیربط از سال 1378 تاکنون مرتبط به شهرستان‌های خوی، سلماس، پلدشت و چالدران بوده و خسارات ناشی از این سیلاب‌ها قابل تامل بوده است.

وی یادآور شد: بیشترین تخریب به سازه‌های خطی و بخش زراعت وارد شده و به دنبال آن ابنیه، منابع طبیعی، باغات، سازه‌های نقطه‌ای و وسایل نقلیه نیز در امان نبوده و همچنین شاهد تلفات دامی و انسانی بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در وقوع سیلاب نه تنها نزولات آسمانی خود را از دست می‌دهیم بلکه این سیلاب‌ها در مسیر خود موجب تخریب شده و ویرانی‌های جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد، ادامه داد: بروز سیل موجب هدررفت بیشتر سرمایه‌های ملی و طبیعی استان شده است.

ریاضی‌فر تصریح کرد: با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، تغییرات جوی و نیز بحران رو به افزایش خشکی دریاچه ارومیه، کمبود آب بسیار مشهود بوده در نتیجه حفظ و بهره‌برداری بهینه از منابع آبی موجود بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: رسیدن به این هدف انجام طرح‌های آبخیزداری، مکانیکی و بیولوژیکی با مدیریت صحیح و منطقی و برنامه‌ریزی اصولی را می‌طلبد تا در ابتدا با استفاده از طرح‌های اصولی از بروز سیلاب پیشگیری کرده و نهایتا در صورت بروز سیلاب خسارت را به حداقل رساند.

ریاضی‌فر در پایان خاطرنشان کرد: عمده اهداف اجرای فعالیت‌های آبخیزداری مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، کاهش فرسایش خاک و رسوب‌دهی، کنترل هرز آب‌ها، کاهش سیل‌خیزی و بهره‌وری بهینه از نزولات آسمانی، ارتقای آگاهی عمومی و توسعه مشارکت مردم، تهیه برنامه جامع اصلاح کاربری و بهره‌برداری بهینه از اراضی و... است.

انتهای پیام/61005/غ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول