اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توانبخشی بهزیستی استان مرکزی:

گسترش مراکز خدمات در منزل اولویت برنامه‌های بهزیستی استان مرکزی است

معاون توانبخشی بهزیستی استان مرکزی گفت: گسترش مراکز خدمات در منزل اولویت برنامه‌های بهزیستی استان مرکزی است.

گسترش مراکز خدمات در منزل اولویت برنامه‌های بهزیستی استان مرکزی است

عباس لطیفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: هم اکنون استان مرکزی به تاسیس مراکز شبانه روزی از جمله مراکز نگهداری معلولان جسمی، حرکتی و ذهنی دخترانه بالای 14 سال نیازمند است.

وی با بیان اینکه 26 هزار و 167 نفر معلول و سالمند زیر پوشش معاونت توانبخشی بهزیستی استان قرار دارند، خاطر نشان ساخت: تیم سیار توانبخشی در حال حاضر در سه مرکز فعال ویزیت در منزل در اراک و ساوه فعالیت دارد، این تیم بر حسب نیاز مددجویان فعالیت می‌کند که با توجه به نوع معلولیت پزشک و کاردرمان و فیزیوتراپ در تیم حضور دارند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: علاوه بر این طرح مراقبین در منزل نیز در اراک به صورت پایلوت با ارائه خدمات به 80 نفر از معلولین در گروه‌های مختلف توسط 20 مراقب آموزش دیده به صورت روزانه سه ساعت، در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های حوزه توانبخشی در سه دفتر انجام می‌گیرد، گفت: دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی،‌ دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی و دفتر توانمند سازی معلولان بهزیستی خدمات لازم را به جامعه هدف ارائه می‌دهند.

لطیفی، ارائه خدمات توانبخشی به معلولان در مراکز غیر دولتی جسمی و حرکتی و حسی، ارائه خدمات توانبخشی از طریق تیم‌های سیار، کمک به کاشت حلزون برای کودکان ناشنوای نیازمند، پرداخت حق پرستاری به خانواده‌های معلولین ضایعه نخاعی، پرداخت شهریه به دانشجویان معلول، ساماندهی امور مربوط به ایاب و ذهاب معلول، ارائه خدمات فرهنگی آموزشی به نابینایان، پوشش بیمه درمانی تمامی مددجویان زیر پوشش، پوشش بیمه مکمل درمان معلولان،‌ تربیت شنیداری و ارائه آموزش به کودکان کم شنوا، اجرای طرح غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی در نوزادان را بخشی از وظایف این معاونت برشمرد.

به گفته وی؛ تأمین واگذاری وسایل کمک آموزشی دانشجویان معلول، ساماندهی مبتلایان به فنیل کتونوریا، خرید امکانات الکترونیکی برای افراد نابینا، تامین و توزیع وسایل کمک توانبخشی معلولان، ارائه خدمات توانبخشی در مراکز روزانه دولتی، آموزش مهارت‌های زندگی به معلولان، ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و مراقبتی در مراکز غیر دولتی، تعامل و توسعه با انجمن‌ها و تشکل‌های غیر دولتی، ارائه خدمات فرهنگی، هنری و ورزشی به معلولان، اعطای وام قرض الحسنه معلولان، پرداخت کمک هزینه تحصیلی، پرداخت کمک‌های بلاعوض به تشکل‌های غیر دولتی،  ارائه خدمات نگهداری و توانبخشی سالمندان در مراکز غیر دولتی، ارائه خدمات توانبخشی از طریق تیم‌های سیار، توانمند سازی سالمندان در شبکه بهزیستی روستایی وشهری و... از دیگر وظایف این معاونت است.

وی پیرامون همکاری این معاونت با مراکز غیر دولتی بیان داشت: همکاری این معاونت با مراکز و موسسات خیریه روزانه و شبانه‌روزی بسیار خوب و متقابلا مراکز نیز کاملا با این معاونت هماهنگ و تمامی موارد را پذیرش و خدمات رسانی می‌کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان مرکزی با اشاره به طرحCBR  اظهار داشت: در سال جاری برنامه CBR  در شهرستان کمیجان با آموزش دهیاران، انتخاب و آموزش تسهیل‌گران، آغاز شد و تاکنون تعداد 560 نفر معلول در مناطق روستایی این شهرستان شناسایی شده‌اند.

لطیفی، عدم  وجود ضمانت اجرایی در راستای اجرای مطلوب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و در نظر گرفته نشدن اعتبار خاص به منظور مناسب سازی را از مهمترین مشکلات بهزیستی در امر مناسب ‌سازی محیط عنوان کرد.

انتهای پیام/87001/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول