اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تلفن همراه، تکنولوژی روز اما پر دردسر برای نوجوانان

استفاده روزافزون از تلفن همراه به ویژه سیم‌کارت‌های نسل سوم با دردسر‌ها و مخالفت‌هایی مواجه بوده که برای نوجوانان نیز خطرساز شده است.

تلفن همراه، تکنولوژی روز اما پر دردسر برای نوجوانان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پیشرفت روزافزون وسایل ارتباط جمعی و وسایلی مانند موبایل، اینترنت، اینترانت و... نشان از تکامل ذهن رو به رشد بشری دارد که از جهاتی کمک‌رسان فناوری روز دنیا است.

اما در این راستا آنچه که بیشتر اهمیت دارد این نکته است که قبل از ورود تکنولوژی و فناوری امر فرهنگسازی از نحوه استفاده از آن مورد توجه و تبیین قرار گیرد.

در این میان شاهد آن هستیم که استفاده از تلفن‌های همراه در سال‌های اخیر مورد استقبال بسیار زیادی از سوی مردم به ویژه نوجوانان و جوانان قرار گرفته که با این وصف نوع استفاده و بهره‌برداری از این فناوری بیش از پیش نیازمند تببین و توجه از سوی مسئولان امر است.

چندی پیش همگانی شدن نسل سوم سیم‌کارت‌ها در کشور‌ با امکان ویژه تماس تصویری با مخالفت بسیاری روبرو شد و این مخالفت استفاده از سیم‌کارت‌های تصویری مخابرات بیشتر به سنین نوجوان و جوانان برمی‌گردد.

شاهد ورود نسل جدیدی از سیم کارت‌ها هستیم که مورد مخالفت برخی از صاحب‌نظران در کشور قرار گرفته و باعث بروز مباحثی شده که در این راستا با رئیس مرکز کانون وکلا و مشاوران حقوقی استان همدان به گفت‌و‌گو نشستیم.

* فرهنگ استفاده از تکنولوژی باید بسترسازی شود

علیرضا ترکستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: باید فرهنگ تکنولوژی را قبل از ورود آن وارد کنیم.

وی بیان داشت: برخی از بزرگان با بحث تصویری سیم‌کارت رایتل مخالفت کردند و دلیل آن هم به این برمی‌گردد که شاید هنگام ورود یک تکنولوژی جدید، چگونگی استفاده آن درست بیان نمی‌شود.

رئیس کانون وکلا و مشاوران حقوقی استان همدان ادامه داد: در حال حاضر نرم‌افزارهایی رایگان مانند اوو، اسکایپ، وایبر و... که هزینه‌ای هم ندارد تنها با امکان اتصال به اینترنت همین خدمات نسل سوم سیم‌کارت‌های مخابرات را ارائه می‌کنند.

وی تصریح کرد: صرف نظر از بحث امنیتی و... این بحث مطرح شده که مشتریان سیم‌کارت‌های رایتل از بحث تصویری آن استفاده نادرست می‌کنند و این در حالی است که اگر کسی بخواهد استفاده نادرست بکند از راه‌های دیگر هم می‌تواند.

ترکستانی با بیان اینکه به اعتقاد برخی استفاده از سیم‌کارت‌های تصویری برای سنین نوجوان و جوان مشکل‌ساز شده، تأکید کرد: این والدین هستند که فرزندان خود را تحت کنترل خود دارند و اگر قرار باشد رایتل مشکلی داشته باشد بسیاری از کانال‌های ارتباطی اینترنتی هم مشکل‌زا است.

وی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه کنیم، کسی که در منزل کامپیوتر دارد اگر خود کنترلی نداشته باشد روی سیم‌کارت و بسیاری از اجزای تکنولوژی هم نمی‌تواند کنترل داشته باشد.

رئیس کانون وکلا و مشاوران حقوقی استان همدان یادآور شد: با توجه به ساختار جهانی و استفاده از اینترنت در جامعه جهانی پیشرفت علم و تکنولوژی در هر جامعه‌ای اجتناب‌ناپذیر است.

* با تکنولوژی نمی‌توان مقابله کرد

وی با بیان اینکه با تکنولوژی نمی‌توان مقابله کرد اما باید در مقابل آن تجهیز شد، ابراز داشت: فرهنگ استفاده از تکنولوژی باید بسترسازی شود تا هنگام ورود یک تکنولوژی جدید با مشکل مواجه نشویم.

معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نیز در این راستا اظهار داشت: طبق نظر کارشناسان استفاده از تلفن همراه به ویژه سیم‌کارت‌های رایتل برای دانش‌آموزان به دلایل تربیتی نامناسب است.

حسن مظاهری تصریح کرد: تلفن همراه باعث می‌شود دانش‌آموزان نتوانند تمرکز کافی برای درس خواندن در مدارس داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ استفاده از تکنولوژی در جامعه نهادینه شود همه اقشار می‌دانند که چطور باید از هر وسیله‌ای که به عنوان تکنولوژی وارد جامعه می‌شود؛ استفاده کنند.

معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان افزود: تلفن همراه نیز وسیله‌ای در اختیار بشر است و از آن باید استفاده درست شود.

وی با بیان اینکه در مجموع استفاده از تلفن همراه برای نوجوانان و دانش‌آموزان بسیار مضر است، گفت: این موضوع برای آنان مشکل‌آفرین می‌شود.

والدین یکی از دانش‌آموزان نیز در همین راستا اظهار داشت: خانواده‌ها نیز در بحث استفاده از تلفن همراه دچار دوگانگی شدند چرا که از طرفی نمی‌توانند در مقابل روند رو به رشد تکنولوژی مقاومت کنند از طرف دیگر نیز در صورت محدودیت بچه‌ها متضرر می‌شوند.

رضا بهرامی گفت: نوجوانان قادر به تشخیص این نیستند که یک تکنولوژی همان قدر که خوب است برایشان دردسرآفرین نیز هست به همین دلیل خانواده با آموزش درست و آگاهی‌بخشی در این زمینه باید اقدام کند.

وی تصریح کرد: هیچ کس نمی‌تواند در مقابل تکنولوژی بایستد اما فرهنگ استفاده از این تکنولوژی قبل از ورود آن باید به مردم آموزش داده شود.

بهرامی گفت: این خانواده است که باید نحوه استفاده از تلفن همراه را به بچه‌ها آموزش دهد و حداقل تا سنین خاصی نباید دانش‌آموزان تلفن همراه داشته باشند.

به نظر می‌رسد در راستای استفاده از تلفن همراه به عنوان یک تکنولوژی همه‌گیر، باید فرهنگ استفاده آن را مد نظر داشت.

=======

فاطمه جانی

=======

انتهای پیام/89007/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول