اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان:

صیانت از منابع طبیعی با همکاری مردم میسر است

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان گفت: صیانت و حراست از منابع طبیعی با مشارکت مردم میسر خواهد شد.

صیانت از منابع طبیعی با همکاری مردم میسر است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، پیمان باباپیری پیش از ظهر امروز در مراسم کاشت نهال در اراضی و حوزه اطراف امامزاده حمزه عرب بیجار که با حضور اعضای شورای اداری شهرستان بیجار و مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان برگزار شد، اظهار کرد: منابع طبیعی از ثروت‌های خدادادی است که در حفظ و صیانت و حراست از آن با مشارکت مردم میسر خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم استان کردستان به ویژه مردم شهرستان بیجار فرهنگ حفاظت و صیانت از منابع طبیعی‌شان، بالا است، ادامه داد: کردستانی‌ها مردمانی فرهنگی و فرهنگ‌دوست و علاقه‌مند به طبیعت هستند و در راستای حفظ آن همواره پیش قدم بوده‌اند.

باباپیری با بیان اینکه ثروت‌های ملی ما به 3 دسته تقسیم می‌شوند، بیان کرد: ثروت‌های طبیعی یا منابع طبیعی و خدادادی که انسان دخالتی در آن نداشته شامل جنگل، مرتع و بیشه دریا و رودخانه و هر آنچه در اصل 45 قانون اساسی به نام انفال از آن یاد شده که تماماً برگرفته از سوره انفال است و متولی و حاکم آن ولی امر زمان در هر کشور و منطقه‌ای است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان، یکی دیگر از ثروت‌های هر ملت منابع انسانی آن ملت شامل جمعیت، جنسیت، شاخص‌های توسعه انسانی و سواد و غیره و دیگری دارایی‌هایی است که خود انسان‌ها در هر کشور و منطقه‌ای تولید کردند از جمله راه‌ها، جاده‌ها و غیره است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی کردستان، ثروت ملی هر کشوری باید دارای دو شاخصه از جمله پایداری و ترکیبی از کیمیت و کیفیت باشد و با مدیریت صحیح و درست و با بهره از توان منابع انسانی بتوان از آن به نحو مطلوب استفاده کرد.

باباپیری به اهمیت طبیعت و حفظ آن اشاره کرد و گفت: اهمیت طبیعت به اندازه‌ای است که در 500 آیه از آیات قرآن کریم به آن اشاره شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان با بیان اینکه بالغ بر 242 هزار هکتار اراضی در استان کردستان در اختلاف با اوقاف در سال‌های گذشته وجود داشت، اظهار کرد: این اراضی به گونه‌ای است که اداره‌کل اوقاف آن را جزء اراضی اوقافی می‌داند و اعتقاد منابع طبیعی نیز بر این است چون این اراضی ملی است و به نوعی وقف‌پذیر نیست و این مورد موجب اختلاف طی سالیان متوالی شده است.

استان کردستان سومین استان از لحاظ اراضی اوقافی

وی به تفاهم‌نامه سال 90 میان سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان اوقاف که به صورت کشوری منعقد شد، اشاره کرد و گفت: با بررسی‌های انجام شده در این تفاهم‌نامه در سال 90، مشخص شد استان کردستان در بین 32 استان کشور سومین استان از لحاظ میزان اراضی اوقافی مورد اختلاف است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد استان کردستان از 145 پلاک از مجموع هزار و 967 پلاک اوقافی هستند و این مهم مبنایی برای توافق‌های کلی در رابطه با اسناد و اراضی که مربوط به منابع طبیعی و اوقاف است، شد.

باباپیری، حضور اداره اوقاف و منابع طبیعی برای کار مشترک در راستای کاشت نهال در ارضی اطراف امامزاده حمزه عرب را از برکت توافق‌نامه عنوان کرد.

همکاری معدن‌داران با منابع طبیعی

وی، خواستار همکاری مجموعه فرمانداری و دستگاه‌های اجرایی شهرستان بیجار در این زمینه شد و گفت: در شهرستان بیجار منابع معدنی خدادادی زیادی وجود دارد و تمام معدن‌داران طبق تبصره 3 ماده یک قانون حد نصاب مکلف هستند 25 درصد از زمینی که در اختیار دارند به فضای سبز اختصاص دهند.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان اظهار کرد: معدن‌داران می‌توانند با اختصاص 25 درصد سهمیه که کمتر از 100 میلیون تومان در سال نخواهد بود کارهای نهال‌کاری را انجام داده و موجب حفظ ظاهر و برای چشمه و چشمه‌سارها مفید خواهد بود.

انتهای پیام/79015/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول