اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منابع طبیعی ازنا:

تخریب‌کنندگان جنگل‌ها و منابع طبیعی مجازات می‌شوند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ازنا گفت: تخریب‌کنندگان جنگل‌ها و منابع طبیعی در شهرستان ازنا مجازات می‌شوند.

تخریب‌کنندگان جنگل‌ها و منابع طبیعی مجازات می‌شوند

اکبر کبیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ازنا ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و اعلام شعار امسال (منابع طبیعی با مردم، برای مردم) گفت: منابع طبیعی تجدید شونده هر کشور، یکی از مواهب بزرگ الهی است.

وی افزود: این منابع متعلق به نسل حاضر نیست، بلکه میراثی است که باید آن را برای نسل‌های آتی حفظ کرد.

این مسئول یادآورشد: این منابع علاوه بر اینکه عامل حفظ تعادل طبیعی در اکوسیستم زیست محیطی هر منطقه هستند، پشتوانه و زیربنای فعالیت‌های بخش کشاورزی و صنعتی هر منطقه نیز محسوب می‌شوند، منابع طبیعی در مالکیت فرد یا افراد خاصی نبوده و به دلیل تجدید شوندگی به منزله ثروت ملی و پشتوانه‌ای قوی برای بنیه اقتصادی جامعه و نیل به توسعه پایدار مورد توجه قرار می‌گیرند.

کبیری تصریح کرد: اگر چه در کشور ما جنگل‌ها و مراتع طی سالیان طولانی تنها به عنوان تولید علوفه، چوب و تأمین اراضی مورد نیاز برای توسعه امور کشاورزی و صنعتی تلقی شده است، اما مهمترین و ارزشمندترین اثر جنگل‌ها و مراتع را باید در ایجاد شرایط زیست محیطی و تعادل اکولوژیکی بین انسان، خاک و گیاه دانست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ازنا گفت: با از بین رفتن پوشش گیاهی، جنگل‌ها و مراتع بسیاری از منابع آب و خاک وجود ندارد، علاوه بر آن تولید و ظرفیت‌های نفوذپذیری آب در خاک کاهش یافته و حتی ذخیره‌سازی آب در مخازن سدها به علت فرسایش خاک و انباشتگی از گل و لای، عملاً امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: این امر زمانی اهمیت خود را به خوبی نمایان می‌سازد که به وضعیت جغرافیایی کشور که بیش از 80 درصد آن در مناطق خشک و نیمه خشک قرار گرفته و ساختارهای اقتصادی – اجتماعی، الگوهای پراکنش جمعیت توجه شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ازنا گفت: با از بین رفتن پوشش گیاهی، مخازن سدهای کشور از رسوبات انباشته شده و سطح آب‌های زیرزمینی در مناطق خشک و بیابانی به طور مستمر کاهش یافته و چاه‌ها و قنوات کم آب و خشک می‌شوند.

کبیری یادآورشد: این‌ها تنها گوشه‌ای از فاجعه ناشی از خطر انهدام جنگل‌ها و مراتع هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی ازنا گفت: به منظور پایداری و صیانت از جنگل‌ها و مراتع، اقداماتی توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ازنا با اهداف حفاظت از آب و خاک، تقویت سفره آب‌های زیرزمینی با عملیات کنترل هرز آب‌های سطحی و پیشگیری سیلاب، کنترل فرسایش خاک و تولید رسوب و جلوگیری از پر شدن سدها، توسعه زراعت چوب به منظور تأمین چوب مورد نیاز، توسعه فضای سبز و کنترل قطع اشجار جنگلی صورت گرفته است.

این مسئول تصریح کرد: زمینه‌سازی برای فراهم آمدن بهره‌برداری پایدار از عرصه‌های مراتع، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی توسط افراد سودجو و فرصت طلب، پیشگیری از ایجاد حریق در مراتع روستایی و اطفای آن، خلع ید، رفع تصرف و قلع و قمع اراضی تصرفی و تأسیسات ایجاد شده، غیرقانونی در اراضی ملی و منابع طبیعی بر اساس احکام صادره توسط دادگاه‌ها و ارتقای سطح حاکمیت دولت بر منابع و عرصه‌های ملی از دیگر اقداماتی است که اداره منابع طبیعی ازنا انجام داده است.

کبیری گفت: در راه رسیدن به اهداف فوق به خصوص اطفاء حریق و کوچ عشایر غیرمجاز بر خود لازم می‌دانم از تمام افرادی که با تلاش‌های مجدانه خود این اداره را مساعدت و یاری کرده‌اند، تشکر کنیم.

انتهای پیام/2304/س40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول