اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:

بخش کشاورزی محور توسعه، اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی است

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی می‌تواند ضمن کمک به اقتصاد مقاومتی و امنیت غذایی کشور چرخه‌های اشتغال، توسعه و صنایع کشاورزی را به حرکت درآورد.

بخش کشاورزی محور توسعه، اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی، غلامرضا هادربادی اظهار داشت: کشاورزی ضامن غذایی کشور بوده و به فرموده امام خمینی، کشاورزی اساس اقتصاد است.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی با مطرح کردن موضوع اقتصاد مقاومتی آن را تنها راه روند پیشرفت کشور می‌دانند که می‌توان با این الگو تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، در واقع بخش کشاورزی خنثی کننده تحریم بوده و می‌تواند زیر ساخت‌های اقتصادی کشور را مستحکم کند.

تهدیدهای دشمن را باید تبدیل به فرصت کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به عملکرد تسهیلات بانکی سال جاری در بخش کشاورزی خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: تسهیلات بانکی تجهیز شده بخش کشاورزی استان در سال 92 به میزان 500 میلیارد ریال در بخش سرمایه‌گذاری و 520 میلیارد ریال برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی فعال است.

هادربادی با اشاره به میزان سطح زیر کشت محصولات مزیت‌دار زرشک، زعفران، عناب و انار در استان افزود: سطح زیر کشت زعفران در سال گذشته میزان 13 هزار و 900 هکتار بوده که در سال جاری به 14هزار و 333 هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت زرشک در سال گذشته به میزان 13 هزار و 400 هکتار بوده است، اذعان داشت: در سال 1392این سطح به 14 هزار و 656 هکتار رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: سطح زیر کشت عناب استان در سال 1391 در سطح دو هزار و 161 هکتار بود که در سال 1392 به دو هزار و 401 هکتار رسید.

هادربادی تصریح کرد: سطح زیر کشت انار استان در سال گذشته به میزان چهار و 340 هکتار بود که در سال جاری به 4 هزار و 500 هکتار رسید.

بخش کشاورزی محور توسعه در تحقق اقتصاد مقاومتی است

وی با اشاره به حمایت از تولید در بخش کشاورزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بدون نفت تاکید کرد: از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی الزاماتی دارد که به مردمی کردن اقتصاد، اجرایی کردن سیاست‌های اصل 44، توانمندسازی بخش خصوصی و حرکت برمبنای برنامه و دانش اشاره دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه صنعت نفت با توجه به صنایع دانش بنیان هم در دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی مورد توجه است، گفت: بخش کشاورزی به عنوان محور توسعه و رشد اقتصادی کشور سهم ویژه‌ای در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد، به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از 30 درصد صادرات غیرنفتی مربوط به کشاورزی است که باید این روند افزایش یابد.

هادربادی در پاسخ به اینکه بخش کشاورزی استان چه نقشی در تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه استان دارد، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی یعنی افزایش بهره‌وری از یک طرف و در بخش مصرف، صرفه‌جویی صورت گیرد و از سوی دیگر باید به عوامل موثر بر تولید از جمله تامین نهاد تولید توجه کرد.

وی اذعان داشت: در اقتصاد مقاومتی باید اقداماتی که تولید را افزایش، ضایعات را کاهش و هزینه و قیمت تمام شده را پایین می‌آورد، مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: باید نقاط ضعف مورد توجه قرار گیرد و با توجه به اینکه 20 درصد ارزش افزوده و حدود 37 درصد اشتغال استان در این بخش است، سرمایه‌گذاری و مدیریت برنامه محور در بخش کشاورزی می‌تواند ضمن کمک به امنیت غذایی کشور چرخه‌های اشتغال، صنایع کشاورزی و توسعه را به حرکت درآورد و با تولید محصولات سالم، سلامت جامعه را تضمین کند.

هادربادی یادآور شد: از آنجایی که عمده محرومیت‌ها در مناطق روستایی است، سیاست‌گذاران کشورهای دنیا توجه ویژه‌ای را معطوف به امر توسعه روستایی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از استراتژی‌های اصلی در مناطق روستایی حرکت به سمت صنایع و کسب و کارهای وابسته به کشاورزی و غیرکشاورزی است، گفت: این گونه کسب و کارها در چند حوزه اساسی قرار می‌گیرند مانند صنایع تبدیلی و خدماتی، صنایع تبدیلی که مهمترین زمینه‌های کمک به توسعه کشاورزی، توسعه روستایی و اشتغالزایی در روستاها است و با رونق این صنایع فرآوری محصولات کشاورزی و دامی روستا و تبدیل آن‌ها به کالاهای با ارزش‌تری امکان‌پذیر می‌شود.

کارگاه‌های زود بازده تاثیر بسزایی در توسعه کشاورزی و مناطق روستایی دارند

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کارگاه‌های زود بازده نیاز کمتری به تسهیلات دارند، ادامه داد: کارگاه‌های زود بازده با توجه به توانمندی کشاورزان در کوتاه مدت می‌تواند به بهره‌برداری رسیده و اثرات خود را در توسعه کشاورزی تاثیرگذار باشد.

هادربادی به نقش کشاورزان استان برای بهره‌گیری از علم روز دنیا در راستای کمک به اقتصاد مقاومتی اذعان داشت: یکی از مباحثی که در ارتباط کشاورزی سنتی با علم روز مطرح است، بهره‌گیری کشاورزان از روش‌های جدید تولید در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: نقش علم محوری حائز اهمیت است و کشاورزان با ارتباط به مراکز تحقیقات کشاورزی و مروجان این بخش می‌توانند از روش‌های نوین تولید و فرآوری محصولات مطلع و بهره‌وری تولید را افزایش دهند.

انتهای پیام/22482/ب/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول