اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اعلام کرد

اجرای طرح نظارتی نوروز در کردستان همزمان با سراسر کشور

طرح نظارتی پایش بازار کالا و خدمات ویژه نوروز 93 با توجه به ایام پایان سال و افزایش تقاضا برای تأمین کالا و خدمات در دستور کار قرار گرفته است.

اجرای طرح نظارتی نوروز در کردستان همزمان با سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج با نزدیکی به پایان سال، تب خرید در میان مردم بالا می‌گیرد و خانواده‌ها در تلاش هستند با حضور در بازارها سور و سات بهار و استقبال از نوروز را فراهم کنند.

در این میان، ممکن است برخی قصد داشته باشند از این فرصت و فضا سوء‌استفاده کرده و با انجام تخلفاتی در بازار در حق شهروندان اجحاف کنند.

برای جلوگیری از این معضل و تأمین آسودگی خاطر مردم در عرضه با قیمت و کیفیت مناسب اجناس، نقش سازمان‌های نظارتی بسیار حیاتی است.

در همین راستا با فریبرز دهقان، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به گفت‌وگو نشستیم تا وی از برنامه‌های خود در این ایام برای ما بگوید.

فارس: مختصات کلی طرح نظارتی نوروز شامل چه مواردی است؟

طرح نظارتی این سازمان از 15 اسفند ماه آغاز شده است و زمان پایان طرح نیز 15 فروردین ماه خواهد بود. عنوان اصلی این برنامه، طرح نظارتی پایش بازار کالا و خدمات ویژه نوروز 93 است و این طرح با توجه به ایام پایان سال و افزایش تقاضا برای تأمین کالا و خدمات در دستور کار قرار گرفته است.

در این روزها احتمال سوء‌استفاده برخی در بازار وجود دارد و با توجه به تغییر نوع تقاضا و میزان خرید و به منظور پیشگیری از اینگونه تخلفات، این طرح را به صورت قاطع اجرایی می‌کنیم.

طرح ویژه نظارتی همزمان با سراسر کشور در تمام شهرستان‌های استان کردستان اجرا می‌شود و عرصه فعالیت این طرح در دو بخش کالایی و خدماتی خواهد بود.

فارس: این دو بخش چه کالاهایی را شامل می‌شوند؟

بخش نخست شامل نظارت و بازرسی از واحدهای عرضه‌کننده کالاهای البسه و پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، خواروبار و شیرینی، لبنیات، گوشت سفید و قرمز، قند و شکر، روغن و برنج است.

نظارت‌ها در بخش خدمات، شامل شرکت‌های مسافرتی و دفاتر فروش، حمل و نقل درون و برون شهری، اماکن تفریحی و فرهنگی، سیاحتی، زیارتی، واحدهای اقامتی و غذاخوری‌ها و رستوران‌های بین شهری است.

فارس: در نمایشگاه امسال چه برنامه‌هایی برای ارائه خدمت بهتر به شهروندان تدارک دیده شده است؟

موارد مهم نظارتی این طرح نظارت ویژه بر تأمین، توزیع و قیمت میوه و مرکبات به ویژه محصولات پرمصرف مانند سیب، پرتقال، موز و نارنگی، نظارت بر مراکز نگهداری کالا از قبیل انبار و سردخانه و بررسی میزان موجودی کالا در آنها است.

همچنین با استقرار بازرس در محل برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و میادین میوه و تره‌بار، آماده ارائه خدمت به شهروندان کردستانی خواهیم بود.

نظارت بر برگزاری فروش فوق‌العاده در واحدهای صنفی و حراجی‌ها، نظارت ویژه بر رعایت نصب برچسب قیمت و صدور فاکتور، رعایت سود قانونی، اجرای قیمت‌های اعلامی در پایانه‌های مسافربری، نظارت بر نحوه ارائه خدمات پارکینگ‌ها، توقفگاه‌ها و دفاتر مخابراتی و استقرار کشیک ستاد خبری با شماره تلفن 124 از دیگر برنامه‌های این سازمان برای ایام پایان سال و تعطیلات نوروزی به شمار می‌رود.

برگزاری گشت مشترک با حضور نمایندگان ادارات و سازمان‌های مرتبط با بازار کالا و خدمات همچون تعزیرات حکومتی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان پایانه‌ها از دیگر اقدامات این معاونت در طرح ویژه نظارتی است.

نظارت بر توزیع سبد کالایی رایگان دولت نیز یکی از بخش‌هایی است که امسال به تازگی به دایره طرح افزوده شده است و در این زمینه طی روزهای گذشته با بازرسی‌های به عمل آمده یک مورد تخلف کم‌فروشی مرغ منجمد مشاهده شد که با تشکیل پرونده، فرد متخلف به نهادهای ذیربط ارجاع شد.

فارس: در مجموع سال‌جاری تخلفات و پرونده‌های متشکله چه تعداد بوده است؟

طی ده ماهه سال‌جاری 4272 مورد شکایت مردمی به سازمان واصل شده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته کاهش 4 درصدی را نشان می‌دهد.

تعداد یک‌هزار و 472 پرونده ناشی از این شکایت‌ها تشکیل که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است.

خود سازمان به صورت نوبتی و موردی بازرسی‌هایی را نیز جدا از پیگیری شکایت مردمی انجام داده است که 93 هزار و 952 مورد بازرسی از واحدهای مختلف صنفی و غیرصنفی موجود در استان در 10 ماهه امسال انجام شده است.

تعداد پرونده‌های متشکله ناشی از این بازرسی‌ها 5 هزار و 154 مورد بوده که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد 18 درصدی برخوردار بوده است.

در این پرونده‌ها 5 هزا رو 552 مورد تخلف اتفاق افتاده که روند تخلفات در این راستا نسبت به مدت مشابه سال 91 در حدود 3 درصد افزایش داشته است.

ارزش ریالی کل تخلفات احراز شده حاصل از بازرسی‌های سازمان و پرونده‌های شکایات مردمی 36 میلیارد و 675 میلیون ریال بوده که بیشترین تخلفات گرانفروشی و کم‌فروشی و عمده آنها در بخش کالایی مربوط به ماده غذایی" نان" بوده است.

بیشترین تخلفات در بخش خدمات مربوط به کابینت‌سازی‌ها، تعمیرات و آسانسور است.

فارس: آیا جرائم در نظر گرفته شده بازدارندگی داشته است؟

ما صاحبان واحدهایی که در طول سال 3 بار و یا بیشتر تخلف داشته باشند را به همراه سوابق به تعزیرات حکومتی معرفی می‌کنیم.

پیگیری‌های نهایی بر عهده سازمان تعزیرات حکومتی است و آنها مؤظفند علاوه بر جریمه نقدی متخلفان، پارچه‌ نوشته‌هایی در ارتباط با متخلف بودن صاحب واحد را در محل نصب و مکان را پلمب کنند.

گشت‌های مشترکی با بازرسان معاونت غذا و دارو به منظور نظارت بر عرضه کالاهای آرایشی و بهداشتی در داروخانه‌ها خواهیم داشت و در صورت وجود منازلی در استان که به عنوان محل اقامت پذیرای میهمانان نورزی است به همراه دستگاه ارائه‌دهنده مجوز به آن منازل، بازرسی‌ها را انجام خواهیم داد.

وضعیت کنونی در بازار دارای آرامش نسبی و این آرامش همچنان پابرجا است و خوشبختانه هیچ کمبودی در داخل استان وجود ندارد.

--------------------------------

مصاحبه از: کیوان قاسمی

--------------------------------

انتهای پیام/79012/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول