اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از هنر زیبای ایران زمین گزارش می‌دهد

فرش زنجان جلوه‌ای از هنر و فرهنگ

فرش یکی از صنایع‌دستی زیبای زنجان محسوب می‌شود که جلوه‌ای از هنر و فرهنگ این استان را به نمایش می‌گذارد.

فرش زنجان جلوه‌ای از هنر و فرهنگ

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، قالی یا فرش نوعی گستردنی بافته شده از الیاف پنبه، پشم و ابریشم است که معمولا برای پوشش زمین و زیرانداز به کار می‌رود.

تاریخ فرش با تاریخ خود انسان برابری می‌کند و بشر اولیه در طی قرن‌ها به روش درهم تنیدن الیاف گیاهی و پوست درختان آشنا شده و با بهره‌گیری از پشم بعضی حیوانات می‌توانست زیراندازهایی تولید کند.

با نگاهی به تاریخ و هنر فرش ایران در می‌یابیم که فرش‌بافی از صنایع کهن کشورمان است و زنان از جمله افرادی بودند که برای نخستین بار این هنر زیبای دستی را خلق کردند و در منازل خود مورد استفاده قرار دادند.

قالی‌ها و قالیچه‌های رنگارنگی که زینت‌بخش اغلب خانه‌ها است عموماً با پنجه‌ها و دست‌های ظریف و هنرمند زنان و مردان جوان کشورمان بافته شده و جهان در پرتو وجود این صنعت باستانی زیبا ایران اسلامی را می‌شناسد.

قالی و فرش از گذشته تا به امروز همیشه نقش‌های زیبا بر خود داشته‌ است و امروزه با تلاش هنرمندان به جنبه تزئینی آن نیز توجه می‌شود.

مردمان گذشته هنر زیبای فرش‌بافی را از زمان‌های گذشته به دختران خود می‌آموختند و این هنر زیبا و اصیل دست به دست به هنرمندان امروز منتقل شده است.

در گذشته این هنر زیبا به عنوان منبع درآمد بیشتر خانواده‌ها محسوب می‌شد و فرزندان نیز این هنر دیرینه را از پدر و مادر خود به ارث می‌بردند.

امروز بافت فرش و قالی در خانواده‌های شهری تقریبا کم‌تر به چشم می‌خورد، اما در گذشته تقریباً همه روستاییان و حتی شهر با بافت این هنر زیبا درآمد زندگی خود را می‌گذرانند.

قالی با طرح‌ها و رنگ‌های زیبای خود زیبایی‌های زندگی را به نمایش می‌گذارد و هنر دست بافندگان آن را که با ذوق فراوان این صنعت باستانی را خلق می‌کنند.

امروز بافت این صنایع‌دستی کمتر به چشم می‌خورد و بیشتر به آثار تزئینی تبدیل شده است.

همه مادران گذشته تقریباً بافت این هنر زیبا را به فرزندان خود منتقل کردند و تقریبا زنان امروز به روش بافت این هنر زیبا آشنایی دارند چراکه مادران گذشته بافت قالی و این صنعت ماندگار را به دختران خود آموخته‌اند.

* فرش دستباف زنجان نمونه‌ای از هنر و صنعت زیبای استان

فرش و قالی از زمان‌های دور به عنوان یکی از صنایع‌دستی اصیل کشورمان محسوب می‌شود که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

یکی از پدیده‌های قابل توجه در سال‌های اخیر که روند رو به رشد جهانی شدن را دارد فرش و قالی کشورمان است که به نقاط مختلف جهان صادر می‌شود.

با توجه به اقلیم سرد منطقه زنجان مردمان این منطقه همواره در فکر تهیه کفپوش گرم برای استفاده در منازل بوده‌اند و مواد اولیه موجود مردم استان زنجان را نیز در کنار مردم کشورمان به سمت استفاده از بافته‌ای از پشم بز، گوسفند و ...هدایت کرد.

قالی یکی از صنایع‌دستی استان زنجان به شمار می‌رود که از گذشته‌های دور بوی رنگ آن از منازل استشمام می‌شد و رنگ زیبای تار و پود آن نیز در بیشتر منازل روستایی به چشم می‌خورد.

امروز بافت قالی و خلق این هنر زیبا در بیشتر منازل روستایی استان زنجان به عنوان آثار صنایع‌دستی زنان روستایی محسوب می‌شود و آنها با جان و دل این اثر عظیم را خلق می‌کنند.

فرش دستبافت با طرح‌ها و رنگ‌های زیبای خود به عنوان مهم‌ترین صنایع‌دستی کشورمان محسوب می‌شود که این صنایع‌دستی نیز به دست هنرمندان خوش‌ ذوق زنجان بافته می‌شود.

قدمت فرش‌بافی و به طور کل منسوجات در ایران بسیار زیاد است و در دوران مختلف آثار زیبا و تفکر برانگیزی کشف شده که نمی‌توان به طور دقیق این آثار را به یک دوره خاص نسبت داد.

هنر و صنعت بافندگی زنجان هنری روستایی است که روستاییان بیش از دیگران به این هنر اشتغال دارند و روستاییان به کار تولید قالی و سایر دستبافت‌ها مبادرت می‌کنند.

بافت قالی در شهرستان زنجان هم از سابقه‌ای طولانی برخوردار است که از سال‌های دور در این شهر رواج داشته است.

قالی‌بافان گذشته در روستاها از به کار بردن نقشه پرهیز می‌کردند و اغلب فرش‌های خود را به کمک حافظه می‌بافتند و طرح‌های زیبایی را از خود به یادگار ‌گذاشته‌اند.

بافندگان محلی استان زنجان نیز پشم‌های مورد مصرف خود را از گوسفندان روستاها آماده می‌کردند.

* استفاده ماهرانه رنگ‌ها در فرش‌ها و قالی‌های استان زنجان

در فرش‌ها و قالی‌های هنرمندان زنجان رنگ‌ها به طرز ماهرانه‌ای مورد استفاده قرار گرفته است و این رنگ‌‌‌‌‌‌‌‌ها ترکیب رنگی خاصی را به وجود آورده‌اند.

فرش‌بافی در استان زنجان از سابقه طولانی برخوردار است و فرش‌بافان استان از گذشته‌های دور این هنر را نسل به نسل به نسل‌های امروز رسانده‌اند.

از آنجا که صنعت قالیبافی ویژه زنان است و جایگاه آن در روستاها دامنه وسیعی را شامل می‌شود، در نتیجه در اقتصاد روستایی اهمیت فراوانی داشته و در معیشت خانواده نقش اساسی ایفا می‌کند.

فرش‌ زنجان از بهترین جلوه‌های فرهنگی این استان محسوب می‌شود، به گونه‌ای که بافندگان این صنعت معمولا زن بوده و در همه منطقه از شهرت خاصی برخوردار است.

این محصول یکی از کالاهای صادراتی کشور نیز محسوب می‌شود که با کمترین هزینه، بالاترین ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و باید در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی اصولی در ارائه راهکارهای علمی و عملی پیرامون موارد مرتبط با فرش به عمل آید و با بهره‌گیری موثر از امکانات مالی و نیروی انسانی حداکثر بازدهی را به دست آورد.

سالانه نمایشگاه‌های مختلف فرش ماشینی و دستباف در استان زنجان ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌شود که وجود این نمایشگاه‌ها به رونق فرش کمک می‌کند.

وجود نمایشگاه دائمی و اختصاصی برای فرش دستباف در صورتی که بتواند ارتباط موثری را با واردکنندگان فرش داشته باشد، می‌تواند در معرفی فرش منطقه تاثیرگذار باشد.

* وجود برخی مشکلاتی در صنعت فرش‌بافی

البته در تولید و ایجاد این هنر زیبا بافندگان با مشکلاتی مواجه هستند و نبود سرمایه‌گذار بومی در صنعت فرش زنجان یکی از مشکلات است.

در برخی مواقع فرش استان زنجان با نام سایر استان‌ها در بازار عرضه می‌شود که برای حل این مشکل به یاری مسئولان نیاز است.

همچنین در برخی مواقع مواد اولیه مورد نیاز فرش‌بافی در استان زنجان تولید نمی‌شود و حتی در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های لازم نیز صورت نمی‌گیرد و این امر یکی دیگر از مشکلات فرشبافان است.

استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت و عدم توجه به رنگرزی مواد اولیه با قیمت تمام شده فرش ایران از جمله مشکلاتی است که به این امر دامن زده است.

امید است با شناسایی و ساماندهی بعضی مناطق در امر بافندگی شاهد ارزآوری، اشتغالزایی و اشاعه فرهنگ منطقه در نقاط مختلف جهان باشیم.

انتهای پیام/73008/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول