اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تأکید کرد

عزم همگانی برای آگاه‌سازی بیشتر در هفته منابع طبیعی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: عزم همگانی در هفته منابع طبیعی برای آگاه‌سازی بیشتر است.

عزم همگانی برای آگاه‌سازی بیشتر در هفته منابع طبیعی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، سید علی مختاری پیش از ظهر امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه منابع طبیعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: نقش منابع طبیعی در حیات اقتصادی و اجتماعی هر جامعه به ویژه در رابطه با کشاورزی و محیط زیست امری غیر قابل انکار است.

وی ابراز داشت: در طول سال تمامی برنامه‌های منابع طبیعی از حیث اجرا و ترویجی در خصوص پاسداشت عرصه‌های منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب‌هایی بوده که صورت می‌گیرد.

مختاری با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با منابع طبیعی، گفت: فرهنگ منابع طبیعی باید به فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود.

وی بر لزوم پیشگیری از وقوع جرم در حوزه منابع طبیعی، تصریح کرد: در حوزه منابع طبیعی و جهاد کشاورزی قبل از برخورد قضایی باید از وقوع جرم پیشگیری کنیم و پیشگیری از وقوع جرم بدون فرهنگ‌سازی امکان‌پذیر نیست.

وی یادآور شد: کشورهایی که از آب و هوا و محصول سالم برخوردارند در درجه نخست از آب و خاک و عرصه‌های طبیعی خود محافظت کردند و در رابطه با تخریب منابع طبیعی افرادی اقدام به تخریب می‌کنند که آگاهی کافی ندارند و در هفته منابع طبیعی عزم همگانی برای آگاه‌سازی بیشتر است.

مختاری اعلام کرد: امروز همزمان با نخستین روز از هفته منابع طبیعی مراسمی در راستای آگاه‌سازی جوانان در رابطه با اهمیت منابع طبیعی و درختکاری در مدرسه مرضیه ارومیه برگزار شده و ویژه‌ برنامه‌ای نیز در ساختمان شماره دو جهاد کشاورزی برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در آذربایجان غربی با مشکل کمبود آب به ویژه در خصوص دریاچه ارومیه مواجه بوده و باید نزولات آسمانی را در ذخیره‌گاه‌های مطمئن برای تغذیه آب‌های زیر زمینی و برای استفاده بهینه از آب‌های کشاورزی داشته باشیم.

مختاری تصریح کرد: باید طرح‌های آبخیزداری و حفاظت از پوشش‌‌های گیاهی در اولویت‌های کاری قرار گیرد به‌طوری که چند سالی است آب‌های زیرزمینی و سطح ایستایی آب چاه‌های عمیق در استان بسیار پایین آماده است.

وی ادامه داد: چاه‌های نزدیک به دریاچه ارومیه کیفیت آب شرب خود را از دست داده و نهایتا تبدیل به شوری شده، لذا در راستای جلوگیری از این بحران‌ها باید برنامه‌هایی در رابطه با آبخیزداری در اولویت قرار گیرد.

مختاری با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری در برنامه‌های دریاچه ارومیه جزو اولویت‌های بخش کشاورزی در آذربایجان غربی خواهد بود، افزود: بهبود مدیریت مصرف آب و بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک به همراه ارائه آموزش‌های ترویجی به کشاورزان به منظور بالابردن راندمان مصرف آب و تولید از جمله برنامه‌های اولویت‌دار بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در پایان خاطرنشان کرد: امسال با مشارکت کشاورزان حوضه جنوبی دریاچه ارومیه سیستم آبیاری سنتی در 601 هکتار از مزارع خرده مالکی به شیوه نوین و تحت فشار تغییر یافت.

انتهای پیام/61005/ط30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول