اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

۱/ایران‌گشت/خراسان‌شمالی

بوستان ملی «بش قارداش» بجنورد گردشگران را به خود فرا می‌خواند

بوستان ملی «بش قارداش» بجنورد در 6 کیلومتری جنوب این شهر با جاذبه‌های طبیعی مسافران و گردشگران نوروزی استان خراسان‌شمالی را به آغوش خود فرا می‌خواند.

بوستان ملی «بش قارداش» بجنورد گردشگران را به خود فرا می‌خواند

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، این بوستان در مسیر مرکز خراسان شمالی به اسفراین در محیطی نیمه کوهستانی و با آب و هوایی بسیار فرح‌بخش و روح نواز قرار دارد.

این بوستان هر سال گردشگران و مسافران زیادی را از سراسر کشور به خود جلب می‌کند و بسیاری از آنان شبی را در این بوستان ملی اطراق و به سر می‌برند.

برخورداری از استخرهای متعدد با ماهیان زینتی شکوه خاصی به این بوستان بخشیده است که در نوع خود کم نظیر است، همچنین ایجاد آبشارها در این بوستان چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

«بش قارداش» در واقع یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری خراسان شمالی و بجنورد بوده که در زبان ترکی خراسانی به معنی پنج برادر است.

این اثر در تاریخ 11 دی 1380 با شمارهٔ ثبت 4575 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که در فضای فعلی پارک «بش‌قارداش»، فضای دلنشینی همراه با نمازخانه، چندین سوپر مارکت و امکانات کامل رفاهی برای خدمت رسانی به مسافرین و گردشگرانی که به این استان سفر می‌کنند ایجاد شده است.

ساماندهی این بوستان ملی حدود 12 سال قبل آغاز و با جانمایی فضاهای مختلفی از جمله پارک ایرانی در قسمت غربی این بوستان بر زیبایی آن دوچندان افزوده شده و از سویی با آغاز اجرای سد «بش ‌قارداش» که تأمین کننده آب این بوستان و همچنین فضاهای گردشگری در آن پیش‌بینی شده نویدبخش توسعه این بوستان را در آینده می‌دهد.

به گزارش فارس، نام این مکان یعنی «بش قارداش» براساس داستانی تاریخی است که در بین مردم شهر جریان دارد. طبق این افسانه در روزگاران قدیم پنج برادر در شهر بجنورد زندگی می‌کردند که به دلیل مخالفت با ظلم و ستم حکمران تحت تعقیب مأموران قرار داشتند. این پنج برادر به همراه هم گریختند و مأموران نیز آن‌ها را تا این مکان تعقیب کردند.

پنج برادر از خدا طلب کمک کردند، در این هنگام پنج سوراخ در کوه ایجاد شد که برادران به آن‌ها پناه بردند و از سوراخ‌ها آب گوارایی جاری شد. تا سال‌ها قبل و پیش از خشکسالی‌های شدید تعداد چشمه‌ها پنج عدد بود که تمامی آن‌ها آب بسیار داشتند.

به گزارش فارس، همچنین بعضی از افراد ناآگاه این موضوع را این‌چنین نقل می‌کنند که چون پنج چشمه غار مانند سنگی وجود دارد نامشان «بش قارداش» شده است.

غار «قار» و «داش» که در ترکی همان سنگ است. البته احتمالاً این روایت توسط مهاجران و کسانی که آشنایی به زبان ترکی نداشته‌اند پدید آمده است.

شهرداری بجنورد نیز اخیراً با بهسازی و لای روبی استخرهای این بوستان فضا را برای مسافران نوروزی بیش از پیش مهیا ساخته است.

انتهای پیام/63002/ذ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول