اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با شروع سال 93

پزشک خانواده شهری فعالیتش را در مازندران جدی‌تر آغاز می‌کند

قائم مقام وزیر در دانشگاه علوم پزشکی مازندران از اجرای جدی‌تر طرح پزشک خانواده شهری در مازندران خبر داد و گفت: هر پزشک مجری طرح باید ماهانه 300 بیمار را زیر پوشش قرار دهد.

پزشک خانواده شهری فعالیتش را در مازندران جدی‌تر آغاز می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، قاسم جان‌بابایی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مزایا اجرایی شدن طرح پزشک خانواده شهری اظهار داشت: پروسه اجرای کامل طرح پزشک خانواده شهری زمان‌بر است و در صورت اجرا شدن کامل این طرح همه مردم از این طرح به نحو مناسب بهره‌مند می‌شوند.

وی دلیل عدم موفقیت طرح پزشک خانواده شهری در مازندران را مشخص نبودن موقعیت شهری و روستایی استان وجود جمعیت متراکم، پیگیری‌های درمانی مردم از طریق استان‌های دیگر کشور، مناسب بودن وضعیت مالی مردم، معلق ماندن این طرح در وزارت بهداشت و شتاب‌زده اجرا کردن این طرح در مازندران عنوان کرد.

این مسئول دیگر دلیل عدم اجرای موفق طرح پزشک خانواده شهری را جا به جا شدن سه وزیر در زمان اجرای این طرح اعلام کرد و گفت: تغییر وزرا نیز به کارکرد این طرح لطمه وارد کرده است.

قائم مقام وزیر بهداشت و درمان در دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه تصمیم اجرای طرح پزشک خانواده شهری در تیم مدیریتی دانشگاه به وجود آمد، تصریح کرد: کارگروهی برای اجرای طرح پزشک خانواده شهری تشکیل شد و در حال آسیب‌شناسی این طرح هستیم.

وی اضافه کرد: جلسات آسیب‌شناسی طرح پزشک خانواده شهری به طور مرتب در مازندران با مسئولان اجرایی این طرح برگزار می‌شود و ما مصمم به اجرای این طرح در مازندران هستیم.

جان‌بابایی در ادامه یکی از مواردی که در آسیب‌شناسی طرح بیشتر مورد توجه هست، عدم پذیرش و ثبت‌نام 12 درصد مردم مازندران در اجرای این طرح اعلام کرد و گفت: برخی از پزشکان استان هنوز هم رغبتی برای حضور در این طرح ندارند.

وی اضافه کرد: با اجرایی شدن این طرح خود پزشکانی که در این طرح وارد نشدند، متضرر می‌شوند.

مسئول ارشد دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: با اجرای این طرح شاهد افزایش قیمت ویزیت پزشک عمومی می‌شویم و مردمی که در اجرای طرح ثبت‌نام کردند به پزشکان عمومی خارج از طرح پزشک خانواده مراجعه نمی‌کنند و میزان درآمد این پزشکان کاهش می‌یابد.

این مسئول مهم‌ترین برنامه طرح پزشک خانواده شهری در مازندران برای سال 93 را شروع ویزیت پایه توسط پزشکان عنوان کرد و گفت: با شروع این طرح هر پزشک موظف است ماهانه 300 نفر از افراد زیر طرح را معاینه کند.

جان‌بابایی اعلام کرد: اجرای ویزیت پایه، کار زمان‌بری است ولی تاکنون 36 درصد ویزیت پایه شدند ولی طبق برنامه بقیه افراد طبق برنامه‌ زمانبندی طی 6 ماه باید ویزیت پایه آنها انجام شود.

این مسئول در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که آیا بهتر نبود با معلق شدن طرح پزشک خانواده پرداختی به پزشکان که در این طرح نیز تعلیق می‌شد تا هزینه‌ای از این بابت متوجه وزارت بهداشت نشود، گفت: میزان پرداختی به پزشکان بستگی به کارکرد آنها داشت و متولی پرداخت بیمه‌ها بودند و پرداختی به پزشکان از طریق چک لیست بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه با اعلام اینکه برای اجرای درست پزشک خانواده نیاز به تجمیع بیمه‌ای داریم، خاطرنشان کرد: بخشی از مردم به دلیل تخفیفاتی که از بابت بیمه تامین اجتماعی دریافت می‌کنند حاضر به دریافت خدمات از پزشک خانواده نیستند.

این مسئول اضافه کرد: با اجرایی شدن طرح پزشک خانواده شهری 500 پزشک در این طرح با دانشگاه علوم پزشکی مازندران همراهی می‌کنند که برای تکمیل طرح 166 پزشک دیگر باید وارد این طرح شوند.

جان‌بابایی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اهداف مطلوب در طرح پزشک خانواده شهری نیاز است که طرح مرحله اول به خوبی اجرایی شود.

وی ادامه داد: با اجرای طرح پزشک خانواده شهری در تعرفه‌های نظام پزشکی نیز اصلاحاتی انجام می‌شود که اصلاح تعرفه نیز برخی از مشکلات مردم را حل و فصل می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه به افزایش نرخ دارو در کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل افزایش نرخ دارو میزان پوشش بیمه‌ای خودش را نشان نمی‌دهد ولی بیمه‌ها 35 درصدی که را قانون پیش‌بینی کرد را پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: نرخ دارو نسبت به سال 90 سه برابر شد.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه‌ای که می‌تواند به اجرای طرح پزشک خانواده در مازندران کمک کند آشنا کردن مردم به حقوق قانونی خویش در قبال پزشک خانواده عنوان است گفت: با افزایش آگاهی مردم درخواست‌های مردم نیز منطقی از پزشک مطالبه می‌شود.

جان‌بابایی ادامه داد: یکی از اصول حقوق پزشک خانواده شهری انتخاب پزشک توسط خود مردم است که در اجرای این طرح در مازندران 35 درصد از مردم عملا خودشان در انتخاب پزشک دخیل نبودند.

وی گفت: تلاش ما این است که در سطح دو، مردم خودشان پزشک معالج را انتخاب کنند.

قائم مقام وزیر در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان گفت: برخی از پزشکان نیز به دلیل اینکه برای طرح پزشک خانواده شهری آموزش ندیدند نیاز به آموزش دارند که تلاش ما این است این آموزش نیز انجام شود تا پزشک و بیمار به حقوق خویش کاملا آگاه باشند.

انتهای پیام/86004/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول