اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه مازندران:

کاهش هزینه‌های دولت از مهم‌ترین ابزارهای اقتصاد مقاومتی است

رئیس دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران گفت: یکی از مهمترین ابزارهای اقتصاد مقاومتی این است که هزینه‌های دولت حساب شده کاهش پیدا کند.

کاهش هزینه‌های دولت از مهم‌ترین ابزارهای اقتصاد مقاومتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران دوشنبه شب در نشست با احمد جعفری صمیمی رئیس دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران به بررسی ابعاد مختلف موضوع اقتصاد مقاومتی پرداختند.

رئیس دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران در این نشست گفت: وقتی که می‌گوییم اقتصاد مقاومتی یعنی باید بررسی کنیم که در یک کشور و در یک شرایط اقتصادی چه چیزهایی ممکن است ضربه‌های مهم و محکم به اقتصاد وارد کند.

احمد جعفری صمیمی بیان داشت: ما باید آنها را شناسایی کنیم و در مقابل این ضربه‌ها مقاومت داشته باشیم.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصادی‌اش یعنی مقاوم بودن از لحاظ تحمل انواع ضربه‌ها در هر شرایط اقتصادی که این موضوعی جدید در اقتصاد است.

صمیمی گفت: یک تفسیر همراه با معنویت هم درمورد اقتصاد مقاومتی وجود دارد چون وقتی ما می‌گوییم مقاومت اولین مقاومت در مقابل دشمن است و معمولا هم ضربه را دشمن به آدم می‌زند بنابراین تفسیرم این است که این واژه مقاومتی در عین حال که شناسایی ضربه است، برنامه‌ریزی برای کم اثر کردن آن بوده و بار معنوی دارد.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه مازندران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی گفت: جالب اینجا است که وقتی مقام معظم رهبری حرف از اقتصاد مقاومتی می‌زنند همه تصور می‌کنند که این واژه فقط مربوط به اقتصاد است در حالی که این واژه، واژه‌ای فراگیر است و به آحاد جامعه و همه رشته‌ها مربوط است.

وی با تاکید بر اینکه برای داشتن اقتصاد مقاومتی در ابتدا باید شریان‌های حساسی که از آنجا ضربه به ما می‌زنند را مشخص کنیم، گفت: یکی از این شریان‌ها وابستگی اقتصاد ما به نفت است به طوری که 30 سال پیش هم خبر خوش برای ما این بود که قیمت نفت بالا رفت و خبر بد برای ما کاهش قیمت نفت بود، هنوز هم همین طور است و این مهم یعنی ما در این 30 سال نتوانستیم وابستگی خودمان را به نفت کاهش دهیم.

این مسئول گفت: در تمام برنامه‌های توسعه بعد از انقلاب آمده که وابستگی به نفت باید کاهش پیدا کند اما نشد، این مسئله نیاز به یک زحمت بسیار زیاد دارد و نیاز به زحمت مدیران دولتی داشت و باید مدیران دولتی، قوی کار می‌کردند.

جعفری صمیمی افزود: یکی از مهم‌ترین ابزارهای اقتصاد مقاومتی این است که هزینه‌های دولت حساب شده کاهش پیدا کند.

وی گفت: دولت وقتی اجازه دارد که خرجش را بالا ببرد باید درآمد داشته باشد ولی وقتی شما درآمد ندارید و از بانک مرکزی پول استقراض می‌کنید در نتیجه این چاپ پول، تورم بالا می‌رود پس باید بانک مرکزی مستقل از دولت باشد.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه در کشورهای در حال توسعه مخارج دولت به شدت بالا است، گفت: اگر اقتصاد کلان کشور ما قرار است پیشرفت کند شرط لازم و کافی‌اش این است که بخش عمومی ما باید تقویت شود، نمی‌توان اقتصاد کلان کشوری را پیدا کرد که شاخص‌های اقتصادی‌اش خیلی خوب ولی بخش عمومی‌اش ضعیف باشد، بخش عمومی معنایش این است که دولت از درآمدهای عادی‌اش هزینه‌هایش تامین شود.

وی افزود: در خیلی از کشورها 100 درصد هزینه‌های دولت که شامل هزینه‌های جاری، یارانه، هزینه‌های عمرانی و امثال این‌ها است، تمامش را از طریق مالیات تامین می‌کنند اما در کشور ما وقتی گفتیم که هزینه‌های جاری را از راه مالیات تامین کنند و هزینه‌های عمرانی که برای نسل‌های آینده است را از طریق درآمد نفت تامین کنند این موضوع حتی در برنامه‌های توسعه‌ای هم بیان شد اما متاسفانه عملی نشد.

اولین استاد تمام ایران در رشته اقتصاد گفت: کشور اگر قرار است پیشرفت کند باید برای مسئولان تکلیف تعیین کرد، الان ما بودجه را به صورت کوتاه مدت و یک ساله داریم، بعدش هم برنامه پنج ساله داریم و بعدش هم سند چشم‌انداز را به صورت 20 ساله داریم، ببینید این برنامه پنج ساله، باید سال به سال توسط بودجه چک شود اما مشکل اینجا است که بودجه را مجلس معین می‌کند، برنامه هم به نحوی تعیین می‌شود و سند چشم‌انداز را هم مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین می‌کند و این سه مهم به هیچ وجه به هم ارتباطی ندارند.

جعفری صمیمی با اشاره به این صحبت رئیس جمهور آمریکا که گفته بود «اگر می‌توانستم کاری می‌کردم که حتی پیچ و مهره‌های هسته‌ای ایران جمع‌آوری شود،» گفت: آمریکایی‌ها خصلت خاصی دارند در عین اینکه می‌خواهند ما را اذیت کنند و برای‌مان نقشه دارند زمانی به ما می‌رسند ظاهر مودبانه‌ای به خودشان می‌گیرند و مهربان برخورد می‌کنند، به خوبی فیلم بازی می‌کنند ولی این کار از ما ایرانی‌ها برنمی‌آید.

وی در پایان گفت: ما باید از این فرصت که کمی تحریم‌ها کم شده است بهترین استفاده را کنیم و مشکلات مبنایی اقتصادمان را حل کنیم، باید مقداری در بخش اقتصاد حالت دستوری داشته باشیم تا از این شرایط که به وجود آمده بهترین استفاده را برای اصلاح ساختاری اقتصادمان داشته باشیم البته اگر قوی شدیم این ضربه‌های دشمنان نمی‌تواند در اقتصاد ما اثری داشته باشد.

انتهای پیام/86025/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول