اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری:

منابع طبیعی منطقه ساری کمبود نیرو دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، منطقه ساری گفت: در بخش حفاظت از جنگل از استاندارد بین‌المللی فاصله داریم و به دلیل کمبود نیرو در اداره کل منابع طبیعی منطقه ساری در هر 9 هزار و 600 هکتار از یک نیروی حفاظتی استفاده می‌شود.

منابع طبیعی منطقه ساری کمبود نیرو دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، عباسعلی نوبخت بعد از ظهر امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از جنگل‌های هزارجریب نکا با اعلام اینکه اهداف سازمانی اداره کل منابع طبیعی حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از جنگل است، اظهار داشت: یک میلیون و 181 هزار و 884 هکتار عرصه جنگلی و مرتعی در حوزه منابع طبیعی ساری داریم.

وی افزود: مجریان و پرسنل طرح‌های جنگلداری در قالب ناظر حفاظت این عرصه‌ها را در اختیار دارند.

این مسئول بهره‌برداری از جنگل توسط مجریان طرح را براساس میزان تعیین شده در کتابچه جنگلداری دانست و ادامه داد: میزان برداشت چوب از جنگل‌های شمال سالانه کاهش می‌یابد.

نوبخت یادآور شد: سالانه در کل جنگل‌های شمال حدود 750 هزار متر مکعب چوب در حال برداشت است.

وی با اشاره به اینکه در پنج سال اخیر در حوزه اداره کل منابع طبیعی منطقه ساری حدود 50 هزار متر مکعب برداشت چوب کاهش یافته است، تصریح کرد: سالانه برداشت چوب در اراضی جنگلی منطقه ساری به 380 هزار مترمکعب رسیده است.

نوبخت با تاکید بر اینکه برداشت چوب براساس کتابچه جنگلداری صورت می‌گیرد، گفت: اگر میزان رویش نهال را 2.5 متر مکعب در نظر بگیریم سالانه میران رویش یک‌میلیون و 700 هزار مترمکعب برآورد شده و میزان برداشت نیز به 380 هزار مترمکعب که کمتر از یک چهارم است می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری، خاطر نشان کرد: در بخش حفاظت از جنگل از استاندارد بین‌المللی فاصله داریم و به دلیل کمبود نیرو در اداره کل منابع طبیعی منطقه ساری در هر 9 هزار و 600 هکتار از یک نیروی حفاظتی استفاده می‌شود.

وی با اعلام اینکه در شمال کشور با سه گروه متخلف در عرصه‌های جنگلی مواجه هستیم، بیان داشت: گروهی کم درآمد هستند که هر وقت با آنان برخورد قانونی می‌شود مورد تشویق قرار می‌گیریم، گروهی دیگر افرادی هستند که با اعمال زور با آنان مقابله و بخشی هم افراد با نفوذ هستند که با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی جلوی متصرفان عرصه‌های جنگلی گرفته می‌شود.

نوبخت یادآور شد: گروهی از متخلفان عرصه جنگلی تازه ظهور پیدا کردند که مانند قارچ در حال رشد بوده و به عنوان کارچاق‌کن با عناوین مختلف سوء استفاده می‌کنند تا مشکل خود را حل کنند.

وی با اشاره به اینکه در اداره کل منابع طبیعی منطقه ساری مدافع افرادی هستیم که حق دارند، تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی منطقه ساری با تمام قوا جلوی متصرفان طرح‌های جنگلی و مرتعی می‌ایستد.

نوبخت اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی توانسته با حکم قانون بسیاری از ساختمان‌هایی که در عرصه‌ها طبیعی به صورت غیرقانونی احداث شده است را تخریب و حکم خلع‌ید را صادر کند.

وی با بیان اینکه هر نوع دخالت در عرصه منابع طبیعی در مجامع عمومی تخریب محسوب می‌شود، گفت: برخی منابع طبیعی را مانع طبیعی می‌دانند اما اعلام می‌کنم برای توسعه استان برای آنچه ملی باشد انعطاف نشان می‌دهیم.

نوبخت خاطر نشان کرد: برخی با نام سرمایه‌گذار قصد سرمایه‌گیری از استان را دارند که اداره کل منابع طبیعی در مقابل این افراد سودجو کوتاه نمی‌آید.

این مسئول با بیان اینکه مازندران دارای 266 معدن است که از این تعداد 144 مورد فعال هستند، افزود: مسئولان باید معادن غیرفعال را بگیرند و به فعالان امر واگذار کنند تا جلوی سودجویی در استان گرفته شود.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری درباره احیای جنگل‌های حوزه خود گفت: در حوزه منابع طبیعی ساری به طور متوسط عملیات احیا 5 هزار هکتار عرصه نهال‌کاری و احیا جنگل صورت گرفته است که به طور متوسط 2 تا 4 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی نهال‌کاری شد.

وی ادامه داد: امسال2  هزار هکتار عرصه جنگلی حوزه اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری نهال‌کاری شد.

این مسئول با بیان اینکه در بحث دفن زباله به صورت علمی کار نشده است، گفت: در شهرستان نور زباله‌ها وارد عرصه جنگلی می‌شود.

انتهای پیام/86006/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول