اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

قزوین در عین کم‌آبی قابلیت کشاورزی فراوانی دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه تاریخ قزوین تاریخ کشاورزی است، گفت: استان قزوین در عین کم‌آبی قابلیت کشاورزی فراوانی دارد.

قزوین در عین کم‌آبی قابلیت کشاورزی فراوانی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمدرضا صفری ظهر امروز در گردهمایی سراسری ویژه رؤسای ادارات حقوقی و دبیر هیئت‌های نظارت سازمان‌های جهاد کشاورزی سراسر کشور که با حضور قباد افشار معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی کشور در سالن باغستان شهر قزوین برگزار شد، اظهار کرد: قزوین استانی با بناهای تاریخی متعدد و یک هزار و 200 اثر تاریخی ثبت شده است که در این حوزه رتبه پنجم کشوری را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین مسجد جامع قزوین را یکی از شاهکارهای معماری موجود در این استان عنوان کرد و ادامه داد: از سالیان دور با توجه به کمبود منابع آب در قزوین، آب انبارهای زیادی برای ذخیره آب در این شهر احداث و سبب شده است که قزوین شهر آب انبارها لقب بگیرد.

صفری اضافه کرد: تاریخ قزوین تاریخ کشاورزی است و پیرامون این شهر باغستان‌های سنتی وجود دارد که قدمت آنها به 700 سال می‌رسد و بزرگ‌ترین باغ موزه دنیا محسوب می‌شود؛ به‌طوری که در گذشته برای توصیف قزوین از شهری در میان باغستان استفاده می‌شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد: سیستم آبیاری در این باغستان‌ها از نوع غرقابی و نظام آبی آن برخوردار از ویژگی‌های فرهنگی و تمدنی بوده است و تقسیم‌کننده آب در میان باغداران آن زمان که میراب نام داشته، جلوه‌ای از فرهنگ مردم قزوین و دربردارنده بخشی از تمدن مردمان شهر قزوین بوده است.

وی اذعان کرد: استان قزوین در عین کم‌آبی قابلیت کشاورزی فراوانی دارد؛ ضمن اینکه در دیگر عرصه‌ها نیز فرهیختگان بسیار زیادی را تقدیم نظام کرده و در گذشته هم حمدالله مستوفی یکی از بزرگ‌ترین مورخان عصر خود به شمار می‌رفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تاریخچه قزوین و پیشینه آن را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: قزوین در تاریخ کشور دارای دو نقطه عطف بوده که یکی از آنها پایتختی ایران در دوره صفویه و دیگری دشت قزوین است.

صفری خاک حاصلخیز این منطقه را یکی از ویژگی‌های مهم آن عنوان و خاطرنشان کرد: سند آمایش منطقه‌ای که در دشت قزوین تعریف شده، دارای سه مؤلفه ویژه بوده است که از جمله آن می‌توان به توسعه بر مبنای آب و مبتنی بر اقتصاد کشاورزی اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با تأکید بر در نظر گرفتن اقتصاد در زمینه تولید و الگوی کشت، یادآور شد: توسعه مالکیت کشاورزان به منظور افزایش رضایتمندی و در کنار آن درآمد آنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به رتبه نخست استان قزوین در زمینه صنایع تبدیلی بیان کرد: قزوین در حال حاضر از بالاترین مرغداری‌های تخم‌گذار کشور برخوردار بوده و بزرگ‌ترین صادرکننده کشمش کشور و بیشترین تولیدکننده شیره انگور و زیتون است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه تعاونی‌ها در سیاست‌های کشاورزی نقش کلیدی دارند، اضافه کرد: دبیرخانه‌های ماده 33 در جهاد کشاورزی فعالیت و حوزه نظارت از اصول فنی تبعیت می‌کند و به همین دلیل این سازمان در حوزه نظارت مسئولیت‌ها و فعالیت‌هایی را در زمینه حقوقی انجام می‌دهد تا بعدها از نوع تصمیمات گرفته شده آسیب نبینیم.

انتهای پیام/77011/ط40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول