اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهردای قزوین:

انسجام اجتماعی از کارکردهای مهم توسعه ورزش شهری است

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین گفت: توسعه ورزش در شهرها علاوه بر افزایش سلامت جسمی و روحی شهروندان، موجب انسجام اجتماعی می‌شود.

انسجام اجتماعی از کارکردهای مهم توسعه ورزش شهری است

سعید وزیری‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: توسعه ورزش در شهرها علاوه بر افزایش سلامت جسمی و روحی شهروندان، موجب انسجام اجتماعی می‌شود و از سویی، حس تعلق شهروندان به یکدیگر و جامعه محلی را افزایش داده و تأثیر بسیار مثبتی در اقدامات گروهی برای بهبود محیط زیست شهری می‌گذارد.

وی افزود: لزوم سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها در حوزه ورزش، واقعیتی است که به طور طبیعی در ذهن مخاطبان عملکرد مدیریت شهری برای ایجاد زیرساخت‌های ورزشی ایجاد می‌شود و چون دولت در این بخش مسئولیت مستقیم دارد پای دیگر نهادهای مسئول نیز به میان می‌آید.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین با بیان اینکه در شهرهای کنونی نوع فعالیت‌های فیزیکی تغییر یافته و نیاز به این مهم با ارتقاء امکانات زندگی بیشتر شده است، ادامه داد: مشغله بیش از حد افراد، نامساعد بودن محیط طبیعی و اجتماعی شهری و آلودگی‌های موجود، شهروندان را به اتومبیل بیشتر وابسته کرده و از طرفی اوقات فراغت آنان با کمترین تحرک و فعالیت بدنی همراه است.

وزیری‌نژاد با تأکید بر اینکه آمارها بیانگر این واقعیت است که بیشترین مرگ و میر در شهرها بر اثر ایست قلبی صورت گرفته، بیان کرد: بر اساس آمارها در سال 2000، 60 درصد علت مرگ در جهان به طور مستقیم و غیر مستقیم با بی‌تحرکی و کم‌تحرکی ارتباط داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 این رقم به 73 درصد برسد.

این مسئول اضافه کرد: برخی متخصصان این نوع مشکلات فیزیکی و کم‌تحرکی را «بیماری‌های شهری» نیز می‌نامند؛ فقر حرکتی مشکلات بسیاری همچون بیماری‌های قلبی، روحی ـ روانی، تنفسی، پیری زود هنگام و پوکی استخوان را ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه شهر خوب بدون شهروندان سالم ساختنی نیست و شهروند سالم بدون ورزش دست یافتنی نیست، ابراز کرد: ورزش مکانی را برای ملاقات فراهم می‌آورد، به زندگی معنا می‌بخشد و معانی مشترکی برای شهروندان ایجاد می‌کند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین ایجاد فرصتی برای تعاملات اجتماعی مثبت شهروندان، یادگیری مهارت‌های اجتماعی و تنظیم اهداف جمعی را از دیگر مزیت‌های ورزش در جامعه شهرنشین برشمرد.

وزیری‌نژاد اظهار کرد: تأثیر ورزش بر انسجام اجتماعی به خصوص در بافت‌های فرسوده و محله‌های قدیمی غیرقابل انکار است و شهرداری به عنوان متولی اداره شهر و نهادی اجتماعی خود را در تعیین سرنوشت درست شهروندان مؤثر می‌داند و نمی‌تواند به واسطه مسئولیت دیگران، از توجه به این مقوله غفلت ورزد.

این مسئول یادآور شد: قطع به یقین گسترش ورزش و همگانی کردن آن، بدون گسترش عادلانه زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی در سطح شهرها غیر ممکن است و شهرداری‌ها با برنامه‌ریزی هدفمند می‌توانند با احداث زمین‌های ورزشی محلات، سوله‌های ورزشی، نصب ست‌های ورزشی در بوستان‌ها و موارد این‌چنینی نقش محوری را در ساختن جامعه‌ای سالم ایفا کنند.

انتهای پیام/2667/غ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول